مدیریت جهادی، روحیه انقلابی و نگاه به داخل؛ عوامل اصلی پیشرفت صنعت دفاعی
کد خبر: 3633308
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
آصفری عنوان کرد:

مدیریت جهادی، روحیه انقلابی و نگاه به داخل؛ عوامل اصلی پیشرفت صنعت دفاعی

گروه سیاسی: عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی علل اصلی پیشرفت صنعت دفاعی کشور را با وجود انواع تحریم‌ها و محدودیت‌ها، حاکم بودن مدیریت جهادی، روحیه انقلابی و اتکا به توان داخلی دانست و گفت: با توجه به شرایط بی‌ثبات منطقه همه مسئولان در مجلس و دولت باید در خصوص سرمایه‌گذاری برای تقویت بنیه دفاعی تمام تلاش خود را انجام داده و به این موضوع اهمیت ویژه دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) 31 مردادماه، روز صنعت دفاعی است؛ صنعتی که امروز متکی بر توان داخلی و مدیریت جهادی و با پشت سر گذاشتن تجربیات دوران دفاع مقدس، به رشد و بالندگی رسیده و به نحو مطلوبی در منطقه پرآشوب غرب آسیا، امنیت و ثبات کشور را حفظ و قدرت بازدارندگی خود را نشان داده است.

این در حالی است که با وجود تبلیغات سوء درباره پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و میزان هزینه ایران در این صنعت، کشورهای حوزه خلیج فارس چندین برابر ایران سلاح و تجهیزات نظامی خریداری می‌کنند، ولی در صحنه رسانه‌ای ایران را به عنوان خطری برای امنیت منطقه معرفی می‌کنند.   

بودجه دفاعی جمهوری اسلامی قابل قیاس با کشورهای همسایه نیست

محمدحسن آصفری، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت توجه بیش از پیش به تقویت بینه دفاعی و مقایسه میان هزینه‌کرد جموری اسلامی ایران با برخی کشورهای عرب منطقه در این زمینه گفت: امروز بودجه‌ای که عربستان سعودی برای تأمین سلاح اختصاص داده است بیش از 6 برابر بودجه جمهوری اسلامی ایران است. بودجه‌ای که کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس برای تقویت بنیه دفاعی خود تخصیص داده‌اند بالای 3 برابر بودجه‌‌های نظامی جمهوری اسلامی در جهت تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی خود است یا بودجه نظامی آمریکا نسبت به سال گذشته 9 برابر رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی امروز یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه‌انداخته و روز به روز بر توانمندی نیروهای مسلح و قدرت موشکی و عملیاتی خودش می‌افزاید، لذا بودجه‌ای که امروز در جمهوری اسلامی ایران برای تقویت توان دفاعی در نظر گرفته شده اصلا قابل قیاس با هیچ یک از این کشورها نیست.

توان دفاعی و بازدارنده ایران، 1+5 را پای میز مذاکره کشاند

آصفری اظهار کرد: این تصور نادرستی است که برخی فکر می‌کنند امروز ما نیاز به تقویت بنیه دفاعی خود نداریم. آنچه سبب شد 1+5 پای میز مذاکره بیاید توانمندی نیروهای مسلح و صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود. اگر این توانمندی نبود همان برخوردی که آمریکایی‌ها با عراق و لیبی کردند با ایران نیز انجام می‌دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: همین توانمندی نیروهای مسلح است که باعث شده آمریکا جرئت تعرض و عملیات نظامی علیه ایران را پیدا نکند. اینکه رژیم صهیونیستی امروز در جای خود نشسته و شعار «از نیل تا فرات» را نمی‌تواند عملیاتی کند تأثیر همین بنیه دفاعی قدرتمند جمهوری اسلامی است.

وی عنوان کرد: منابع گازی و نفتی کشور و مناطق استراتژیکی مانند تنگه هرمز که در اختیار جمهوری اسلامی ایران است ایران را به یک لقمه چرب برای بیگانگان تبدیل ساخته و آنها به دنبال آن هستند که از هر فرصتی برای تعرض به ایران استفاده کرده و بتوانند از این منابع ارزشمند بهره‌مند شوند، اما همین قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح بوده است که تا به امروز جرئت تجاوز به ایران و حتی فکر کردن به آن را از دشمنان گرفته است.

هزینه در صنعت دفاعی، ولخرجی نیست


این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: در کنار این منابع ارزشمند زیرزمینی، جمهوری اسلامی ایران دارای یک منبع قدرت نرم است که تاثیرات و نفوذ زیادی در کشورهای مسلمان منطقه گذاشته است و همین بر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران افزوده و به فراتر از مرزهای سرزمینی برده است. بر همین اساس است که برخی تفکرات و سخنان مبنی بر عدم لزوم هزینه در صنعت دفاعی، ولخرجی تلقی کردن آن و یا اینکه امروز دوران تقویت توان موشکی گذشته و دوران گفت‌وگوست نادرست است.

وی یادآور شد: آمریکا با رفتاری که در برجام انجام داد ثابت کرد که اهل گفت‌وگو و منطق نیست و هیچ حرفی را جز حرف زور نمی‌پذیرد. جمهوری اسلامی ایران در عین حال که همواره بر تقویت بنیه دفاعی خود تأکید دارد اما سر جنگ با هیچ کشوری نداشته و ندارد و صرفا به دنبال افزایش قدرت بازدارندگی برای مقابله با تعرض احتمالی دشمنان نادانی است که بخواهند تصمیم به این کار بگیرند.

نقش پیشرفت صنعت دفاعی در توسعه کشور

آصفری درباره دستاوردهای تقویت توان دفاعی برای پیشرفت کشور، گفت: حرکت به سمت بومی‌سازی صنعت دفاعی و تقویت توان بازدارندگی، می‌تواند حل معضل بیکاری، اشتغال‌زایی و در نهایت توسعه کشور را به دنبال داشته باشد، لذا باید همه مسئولان در مجلس و دولت در خصوص سرمایه‌گذاری برای تقویت بنیه دفاعی تمام تلاش خود را انجام دهند و به این موضوع بها بدهند. در سایه چتر امنیتی که به وسیله تقویت بنیه دفاعی کشور ایجاد می‌شود امنیت سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و حوزه اقتصاد نیز از این امنیت‌آفرینی حوزه نظامی و دفاعی منفعت می‌برد.

آصفری درباره الگو بودن مدیریت صنعت دفاعی به لحاظ دو مؤلفه مدیریت جهادی و اتکا به توان داخلی برای سایر صنایع و مدیریت‌های کشور گفت: تجربه ارزشمند دفاع مقدس نشان داد که اگر روحیه و مدیریت جهادی و انقلابی‌گری بر مسئولان حاکم باشد حتی اگر کشورهای دیگر نیز حامی ما نباشند می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و موفق شویم.

دستگاه‌های اجرایی از مدیریت جهادی حاکم بر صنعت دفاعی الگو بگیرند
 
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: برهمین مبنا نیاز اصلی امروز کشور، روحیه جهادی و بسیجی و مدیریت انقلابی در کشور است، که متأسفانه در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور خلاء آن احساس می‌شود. تا زمانی که مدیریت انقلابی در نهادها و دستگاه‌های کشور حاکم نشود پیشبرد اهداف یا صورت نمی‌گیرد یا با کندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های مدیریت جهادی در صنعت دفاعی ار ابتدای انقلاب به خوبی بروز و ظهور یافت، در تشریح این مؤلفه‌ها گفت: روحیه جهادی آنطور که برخی با نگاه سطحی از این مفهوم ارزشمند برداشت می‌کنند فقط روز و شب کار کردن نیست بلکه به معنای چشم طمع به بیت‌المال نداشتن، بی‌منت به مردم خدمت‌کردن، به فکر پر کردن جیب خود و اطرافیان نبودن، دوری از اشرافی‌گری و پاسخگو بودن به مردم است.

آصفری در پایان اظهار کرد: در حقیقت مدیریت صحیح و خدامحورانه، توجه دقیق به حفظ و حراست از بیت‌المال، صداقت در رفتار و مبارزه عملی با مفاسد از شاخص‌های یک مدیریت جهادی و انقلابی است که صنعت دفاعی ما به مدد برخورداری از این نوع مدیریت توانست بر اساس نگاه به داخل به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کند.
captcha