حجتالاسلام محمود هادی، مدیر اتحادیه مؤسسات
قرآنی استان، در گفتوگو با خبرگزاری
بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: هدایت یک کار
بسیار لطیف است و مهمترین وسیله هدایت هم قرآن کریم است و اولین نحوه برقراری
ارتباط با قرآن کریم، تلاوت آیات قرآن کریم است.
وی افزود: ما همیشه از جانب خداوند در حال هدایت هستیم ولی خودمان متوجه نمیشویم؛
چون ساز و کار هدایت را نمیدانیم و نمیفهمیم که این کارهایی که خداوند در ارتباط
با ما انجام میدهد، چه معنایی دارد!؟
وی از
لزوم درک معنای هدایت گفت و خاطرنشان کرد:
هر چقدر درک ما از لطافت معنای هدایت، بیشتر میشود باید گناه خودمان را سنگینتر
ببینیم، به این دلیل که به هدایت الهی دست ردّ زدهایم. هدایت خدا، توأم با نوازشگری
است، بنابراین خیلی زشت است که انسان نوازش پروردگار عالم را پس بزند و به آن بیاعتنایی
کند.
مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان، یادآور شد: ما اگر بخواهیم زبان خدا را درک کنیم، باید بفهمیم خدا چگونه ما را
هدایت میکند؟ یعنی بفهمیم اتفاقاتی در کنار ما و در ارتباط با ما رخ میدهد، چه
پیامهایی میخواهند به ما بدهند!؟
حجتالاسلام هادی، سوره حمد را تنها سوره واجب قرآن دانست و بیان کرد: سورۀ حمد
تنها سوره واجب قرآن است و فقط یک درخواست و تقاضا در این سوره وجود دارد. توجه
کنید که «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعین» دعا نیست بلکه سخن دل
ماست که به خداوند میگوییم و تقاضای هدایت، اولین تقاضای قرآن محسوب میشود و
اولین کلمۀ این تقاضا هم "اهْدِنَا" است که به معنای درخواست هدایت است.
از اینجا میتوان فهمید که مفهوم هدایت در قرآن کریم چقدر مهم است.
وی افزود: اگر یکمقدار مزه هدایت را از قرآن بچشیم، از خداوند متشکر خواهیم شد
که تعداد آیات قرآن اینقدر زیاد است و حتی دوست داشتیم که ایکاش بیشتر بود.
حجتالاسلام هادی با اشاره به آثار آیات قرآن بر بندگان تاکید کرد: قرآن ما را
هدایت میکند، حتی بدون اینکه بدانیم چگونه این کار را انجام میدهد. با اینکه ما
نمیدانیم تلاوت آیات قرآن چه آثاری بر روح ما دارد ولی این آیات تأثیر خود را بر
ما خواهند داشت. قرآن فراتر از معانی و مفاهیمی که از آن درک میکنیم، بر ما تأثیر
میگذارد.