حجتالاسلام محمود هادی، مدیر اتحادیه مؤسسات
قرآنی استان، در گفتوگو با خبرگزاری
بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: از جمله آدابى که در استفاده
از قرآن تاثیر دارد، عظیم شمردن قرآن است، به این معنا که حساب ویژهاى را براى آن
باز کرده، قرآن را نظیر کتابهاى معمولى ندانیم. توجه به این حقیقت که آیات و سورهها
سخن چه کسى است، حامل آن کیست، حافظ آن کیست، شارحان و مفسران آن کیانند، از عواملى
است که به بزرگداشت و تعظیم قرآن مىانجامد.
وی افزود: رعایت آداب تلاوت قرآن موجب
شیرینى و جذابیت بیشتر عمل مىشود. بخشى از این آداب ظاهرى و بخشى معنوى است.
وی طرح سئوال را بهترین شیوه براى به دست آوردن ظرافتهاى آیات الهی
دانست و خاطرنشان کرد: طرح سئوال بهترین شیوه براى به
دست آوردن ظرافتهاى آیات الهی است. باید از چینش الفاظ آیات، انتخاب واژهها و
ترتیب آیات پرس و جو کنیم یا با طرح سؤالهاى کلى در جستو جوى پاسخ آن از قرآن
برآییم، براى مثال در جست و جوى این باشیم که خداوند چگونه شگردهاى شیطان را در
قرآن بیان کرده است و با این نگاه در آیات الهی تدبر کنیم.
مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجانشرقی، یادآور شد: براى برخوردارى از فهم و توان
تفسیر قرآن، آگاهى از ادبیات عرب، طرح سؤال، تفکر و تدبر در آیات، توجه به آراى
مفسران و از همه مهمتر طهارت دل و تهذیب نفس از آلودگى ضرورت دارد.
حجتالاسلام هادی بیان کرد: از مراحل مهم انس با قرآن گوش دادن به تلاوت قاری است
که برکات مادی و معنوی فراوانی به همراه دارد که ما تنها به نقل یک روایت بسنده میکنیم.
وی با اشاره به فرموده امام حسین(ع) افزود: اباعبدالله حسین بن علی(ع) می فرمایند: هرکس تنها یک حرف از قرآن را
گوش کند هرچند آن را قرائت نکند، خداوند برای او یک حسنه مینویسد و یک گناه از او
محو میکند و یک درجه بالایش میبرد.
حجتالاسلام هادی، از نورانیت مومنان در لذت بردن از تلاوت آیات وحی
گفت و تاکید کرد: مؤمنانی که از تلاوت آیات وحی لذت میبرند طبق وعده خداوند نورانیت
مییابند و ایمانشان کامل میشود: مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل هاشان
ترسان میشود و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میشود و تنها بر
پروردگارشان توکّل دارند.