ارسال 225 مقاله از 26 ملیت/ فراخوان کنفرانس به 7 زبان
کد خبر: 3646699
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
دبیر علمی کنفرانس ظرفیت‌شناسی فضای مجازی خبرداد:

ارسال 225 مقاله از 26 ملیت/ فراخوان کنفرانس به 7 زبان

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی کنفرانس ظرفیت‌شناسی و تاثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش های دینی از دریافت 225 مقاله از 26 ملیت از سوی دبیرخانه این کنفرانس خبرداد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عابدین سیاحت اسفندیاری، دبیر علمی اولین کنفرانس ظرفیت‌شناسی و تاثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی امروز چهارم مهرماه در دومین نشست خبری این کنفرانس گفت: حدود دو سال و نیم قبل مقدمات برپایی این کنفرانس انجام شد و با مجوز المصطفی(ص) و وزارت علوم برای اجرایی شدن آن اقدامات لازم صورت گرفت.

وی با اشاره به همکاری نهادها و مراکز مختلف در برپایی این همایش تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری، جامعة الزهراء(س)، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه مذاهب تهران، دانشگاه الهیات مسیحی بخارست، مجتمع آموزش عالی مشهد، مرکز ملی فضای مجازی، یونسکو، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن توسعه‌گران فضای مجازی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، مرکز توسعه صلح و عقلانیت، انجمن علمی ارتباطات حوزه، مرکز اسلامی آخن، موسسه حم و تبیان و برخی اتحادیه‌ها و مجامع بین‌المللی نیز جزء همکاران ما هستند.

وی افزود: همچنین اتحادیه دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه، شورای جهانی دانشگاه‌های مجازی، اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌ها و اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام در برپایی این کنفرانس همکاری دارند.

سیاحت اسفندیاری با بیان اینکه این کنفرانس با موضوع مطرح شده برای اولین بار در دنیا تمهید شده است زیرا به سه مقوله دین، آموزش و فضای مجازی به صورت همزمان می‌پردازد اظهار کرد: تولید علمی در این مقوله انجام نشده است از این رو قلم زدن در آن دشوار است لذا تعداد مقالات همان طور که پیش‌بینی داشتیم به لحاظ کمی تعداد زیادی نمی‌شود ولی خروجی مقالات انگیزه ما برای برپایی دوره های بعدی همایش را زیادتر کرده است.

وی با اشاره به هفت‌زبانه بودن این کنفرانس تصریح کرد: دانشگاه مجازی المصطفی(ص) در هفت رشته آموزش به طلاب دارد؛ لذا فراخوان مقاله نیز به همین هفت زبان انجام شد همچنین زمان دریافت مقاله تا پایان شهریور بود که به علت درخواست مخاطبان، تا 15 مهرماه تمدید شد و علاقه‌مندان از طریق سامانه کنفرانس می‌توانند مقالات خود را ارسال کنند.

دبیر علمی همایش بیان کرد: تبلیغات خوبی در فضای مجازی صورت گرفت که باعث کم شدن هزینه‌های همایش شده است و تقریبا هیچ تبلیغ محیطی نداشتیم.

وی افزود: تعداد مقالات دریافتی 225 مقاله است و البته 12 روز تا پایان فراخوان باقی مانده و در روزهای پایانی مقالات بیشتری به دبیرخانه ارسال خواهد شد؛ این تعداد مقاله از 335 نفری است که از 26 ملیت ثبت نام کرده‌اند.

سیاحت اسفندیاری تصریح کرد:  این مقالات از کشورهای الجزایر، رومانی، افغانستان، ایران، بنگلادش، عراق، لبنان، هند، اندونزی، استرالیا، تونس، اوکراین، مالزی، ترکیه، چک آمده که بیشترین مقاله به فارسی، عربی و انگلیسی است.

وی افزود: 19 هزار آمار بازدید از سامانه کنفرانس داشته‌ایم و تاکنون هشت پیش نشست نیز از سوی دبیرخانه و مراکز همکار به زبان های اردو، فارسی، آذری، انگلیسی و ... برگزار شده و نشست های دیگری نیز برگزار خواهد شد.

سیاحت اسفندیاری بیان کرد: فرایند داوری مقالات با توجه به موضوع آن دشوار بود؛ لذا ناگزیر بودیم افرادی را انتخاب کنیم که به این سه موضوع یعنی دین، فضای مجازی و آموزش دینی آشنا باشند و از طرف دیگر نیز به علت هفت زبانه بودن با زبان نیز آشنا باشند.

دبیر علمی کنفرانس اظهار کرد: در گام اول برای هر چکیده سه داور قضاوت می‌کردند و میانگین نمرات آنان لحاظ و اگر میانگین نمره اخذ می شد نسبت به دریافت اصل مقاله اقدام می‌کردیم و در مرحله بعد نیز دو داور مقالاتی را که بناست در پنل‌ها مطرح شود داوری خواهند کرد.

سیاحت اسفندیاری عنوان کرد: چکیده مقالات در حال طراحی است تا قبل از کنفرانس در اختیار مخاطبان به صورت کتابچه و لوح فشرده منتشر شود همچنین کار متمایزی در این کنفرانس انجام می‌شود و آن نمایه‌سازی مقالات در پایگاه‌های معتبر مانند isc و sid، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و نورمگز و ... است.

وی از همکاری رسانه‌ها از جمله ایکنا، رسا و شبستان و شیعه نیوز در خبررسانی این کنفرانس تقدیر و بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این کنفرانس، این است که یک مقاله چند گواهی می‌تواند دریافت کند از جمله گواهی نامه از دبیرخانه است.

دبیر علمی این کنفرانس عنوان کرد: این کنفرانس در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و به زبان فارسی، انگلیسی و احتمالا عربی خواهد بود همچنین در حاشیه کنفرانس نمایشگاهی هم خواهیم داشت و کارگاه های تخصصی نیز برپا می شود. 

دبیر علمی همایش با بیان اینکه در حال رایزنی با مراجع و شخصیت های اجرایی و متخصصان فضای مجازی برای حضور در کنفرانس هستیم به اهمیت ورود به فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: ما در برهه‌ای می‌توانستیم برای ورود به فضای مجازی گارد بگیریم و یا محدودیت و فیلترینگ ایجاد کنیم ولی امروز شرایط عوض شده است.

وی افزود: امروز اینترنت در زندگی ما خواسته و یا ناخواسته حضور دارد و متغیرات نیز تحت کنترل ما نیستند و عدم حضور ما نیز خسران به بار می آورد بنابراین نهادهای دینی نمی توانند خود را از این فضا کنار بکشند و اگر هم کنار بکشند رقبا و دیگران فعالیت خود را خواهند کرد و اثرات نامطلوبی بر جا می گذارند.

سیاحت اسفندیاری با اشاره به فعالیت خودجوش هیئت های مذهبی عنوان کرد: در فضای مجازی نیز شاهد این فعالیت های خودجوش هستیم بنابراین مهم این است که مهارت زیست در فضای مجازی را  آموزش دهیم چون ما در مهارت های زندگی در فضای حقیقی نیز مشکلاتی داریم و اگر فضای مجازی را هم از دست بدهیم در آنجا نیز آسیب های زیادی خواهیم داشت.

captcha