به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، کرسی تلاوت و احیای شب عاشورا با تأسی به شهدای والامقام کربلا از ساعت ۲۳ تا اذان صبح در شب عاشورای حسینی، در مسجد جامع المهدی(عج) شهرری، فلکه اول دولت آباد محل تشکیل جلسات قرآن حجتالاسلام موسویدرچهای با حضور اساتید و قاریان ممتاز و بینالمللی کشورمان برگزار شد. یکی از سخنرانان این مراسم، سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان بود که دقایقی درباره برخی مباحث و انتقادات از صدا و سیما سخنرانی کرد.
موسوی بلده با بیان اینکه از سال 1350 معلمی قرآن را آغاز کرده و تجوید را از تلاوتهای مجلسی آموخته است، تصریح کرد: در شب عاشورا اعتراف میکنم که در عمرم تاکنون ده تلاوت استدیویی گوش نکردهام. همه علم و معلمی خودم را از تلاوت مجلسی آموختم. ما با فضای تشویقی مصریها به قرائت علاقهمند شدیم. متولی عبدالعال به خود من گفت، شما ایرانیها با این تشویقهایتان باعث شدید که ما مصریها هرچه در سینه داشتیم، ارائه دهیم. همچنین، استاد شعیشع به خودم گفت از زمانی که سلفیها در مصر آمدند و بحث تشویق در تلاوت را تعطیل کردند و پخشهای استدیویی رادیویی و تلویزیونی را آغاز کردند، تلاوت قرآن در مصر رو به افول رفته است.
موسویبلده در ادامه گفت: ضربهای که به طور غیر عمد صدا و سیما به تلاوت کشور زده است، قابل جبران نیست. در این 40 سال تلاوتهای مجلسی بسیاری صورت گرفته است با تشویقهای بسیار که متاسفانه صدابردارهای رادیو و تلویزیون، میکروفونها را گونهای تنظیم کردند که صدای تشویق مردم در ضبط نمیآید. قاری دارد در مجلس میخواند و مردم هم خودشان را از تشویق میکشند، اما مستمع تلویزیون یا شنونده رادیو، به صورت استدیویی تلاوت را میشنود. به خاطر همین هست که نوعا وقتی تلاوت قراء ما از تلویزیون پخش میشود، هیچ حس و حالی به ما دست نمیدهد.
این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه نهضت پخش تلاوت مجلسی باید پا بگیرد گفت: صدا و سیماست که میتواند مسیر را تغییر دهد و تاثیرگذار باشد. با این روش که صدا و سیما در پی گرفته است، آینده خوبی برای تلاوت قرآن پیشبینی نمیکنم. تلاوت قرآن باید مردمی باشد و مردم از تلاوت لذت ببرند. اما شما دارید میبینید که چهره تلاوت قاریان ایرانی اصلا دیده نمیشود. امثال پرویزیها و حسینیها رشد میکنند و در مسابقات مقام میآورند، اما هیچکس از توده مردم نمیفهمد. اما یک خواننده و هنرپیشه را در بهترین شبکهها و برنامهها پخش میکنند و آنها را منبع رجوع مردم قرار میدهند و در همه مسائل نظر میدهند.
موسویبلده در پایان تصریح کرد: من به شما میگویم که عمدی در کار است. قرار است بحث تلاوت قرآن در کشور کمرنگ شود. فشار برخی عوامل هست که خداوند متعال، عشق به تلاوت قرآن را در دلشان نینداخته است. یکی از این شخصیتهای تاثیرگذار با همه علمی که دارد و با همه خدمتی که به کشور کرده است، در شورای مدیران صدا و سیما گفته است، 20 سال قرآن پخش کردید بس است دیگر. تمام قرآن را در کانال شبکه قرآن تبعید کردهاند. بیاید کمپینی تشکیل دهیم تا نسلهای آینده تلاوت قرآن را از هرگونه فساد به دور کنیم و فضا ایجاد کنیم که به تلاوت قاریان ایرانی و تلاوت مجلسی قاریان پرداخته شود.
استاد عزیزم، فرمایشات حضرتعالی صحیح و با ارزش است. اما بسیاری از افراد ناآگاه از فرمایشات شما برداشت کاملاً اشتباه داشته اند. بسیاری از این افراد ناآگاه به فرمایشات شما استناد کرده و تشویقات ناصحیح و بعضاً دور از شأن خود در جلسات قرآن را حمل برصحت نموده اند. بنده به نوبه خودم بارها این مسئله را در جلسات و محافل تذکر داده ام ولی متاسفانه مورد هجمه و تخریب بسیار شدید و توهین آمیز قرار گرفته ام تا حدی که به بنده نسبت کفر داده اند. بسیاری از تشویقاتی که در تلاوت های بعضا مجلسی وجود دارد موجب شده است که روح ترتیل از تلاوتها کاهش پیدا کند و یا کلا از بین برود. این تشویقات وسیله ای شده است برای هنرنمایی های اوایی و موسیقایی. این تشویقات باعث شده است که همه چیز شنیده شود جز اوای قرآن. بسیاری از تشویقاتی که وجود دارد موجب انحراف هنر و هنرمند شده و وای به روزی که هنرمند تحت تاثیر مستمعین بی اطلاع قرار بگیرد و برای خوشنودی انان تلاوت شود. به نظر می رسد اساتید قران باید آموزش تشویق کردن را هم در جلسات خودشان مطرح کنند. افرادی که وسط تلاوت به اسم تشویق، شعر میخوانند یا دست می زنند و بسیاری کارهای ناشایست دیگر انجام می دهند و جلسه تلاوت قرآن را با مجلس اوازخوانی و ... اشتباه گرفته اند، همه به این جهت است که اسمش را گذاشته ایم تلاوت مردمی. به نظر حقیر باید در تعریف تلاوت مردمی و تلاوت برای مردم، بازتعریف صورت گیرد. بنده شخضا مخالف تشویق نیستم چون خودن قاری هستم و در محافل تلاوت میکنم اما تشویقات باید در شان جلسات قرآن باشد. بعضی از دوستان، تشویق در جلسات قرآن را با تشویق در جلسات بزم و جشن اشتباه گرفته اند. اگر اساتیدی مثل حضرتعالی در این خصوص موضع گیری محکم نفرمایند به زودی شاهد مجالسی خواهیم بود که به اسم تلاوت مردمی، انواع و اقسام الفاظ در آن شنیده شود و انواع و اقسام بازخوردهای هیجانی و احساسی و به دور از شان جلسه قرآن به وجود آید. اگر یک غیرمسلمان جلسات قرآنی اینچنینی را ببیند واقعا چه قضاوتی میکند؟ اینکه صدا و سیما چنین رویه ای را در پیش گرفته از یک جهت بسیار خوب هست. اما از یک جهت هم شاید صحیح نباشد اما با وجود چنین تشویقاتی و با وجود تشویقات بعضا غلط که الفاظ ان هم صحیح نیست و به لحاظ معنا اشتباه می باشد، چه رویه ای باید صورت گیرد؟
بنده به عنوان شاگرد کوچک شما و سایر اساتید تقاضامندم نسبت به این مسئله موضع گیری نمایید و مثل سایر مسائلی که روشنگری می فرمایید در این زمینه نیز روشنگری فرمایید. باتشکر
اما موضوع رسانه و تاثیرگذاری خودآگاه و ناخودآگاه روی بدنه مردم از موضوعاتی هست که آینده توجه به هنرهای قرآنی در کشور را دستخوش تغییر قرار می دهد. و من کسی را ندیدم اینقدر با ظرافت به آن بپردازد.