به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله هادی عباسی، دیشب 11 مهر در دومین شب از مراسم عزاداری در جمع فرهنگیان گفت: زیارت عاشورا شناسنامه واقعی کسانی است که میخواهند به امام حسین(ع) متوسل شوند.
وی افزود: خواندن این زیارت، هزاران سیئه و بدی را از انسان دور می کند و هزاران حسنه را در کارنامه اعمال او ثبت و ضبط خواهد کرد و هزاران درجه برای خواننده آن ایجاد میکند.
وی با اشاره به اولین فراز از این زیارت با تاکید بر اینکه زیارت عاشورا روایتی قدسی است تصریح کرد: در اولین فراز سخن از توحید است و ما سلام بر اباعبدالله یعنی پدر عبادت میدهیم و سلام القاء مثبت و امنیت به کسی است که به او سلام میدهیم.
عباسی با اشاره به اهمیت سلام در روایات بیان کرد: چند کار مانند صله رحم و نماز جماعت، براساس روایات، مهربانی به دنبال دارد و سلام هم در زمره این عمال است و ذکر سلام به اباعبدالله در اولین فراز از زیارت عاشورا دال بر اهمیت سلام به عنوان اسمی از اسماء الهی است.
این محقق، استاد و نویسنده کتب دینی با ابراز تاسف از دورشدن جامعه از این اعمال نیک و کمتر شدن مهربانیها در میان مردم ادامه داد: هرقدر این آداب در جامعه کمتر رعایت شود ما از حقیقت دین بیشتر دور خواهیم شد و به همان میزان هم زندگیهایمان با مشکلات بیشتری روبرو خواهد بود.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: وقتی ما به امام حسین(ع) سلام میدهیم در واقع به ایشان عرض میکنیم که نهضت و انقلاب و نسل تو از طرف ما در امان است و ما به آن آسیبی وارد نخواهیم کرد و این کار، مسئولیت بسیار بزرگی برای سلام دهنده ایجاد میکند.
عباسی با بیان اینکه کسی میتواند به نهضت و قیام امام حسین(ع) آسیب نزند بلکه یاریدهنده آن باشد که تلاش کند در مسیر حرکت امام حسین(ع) گام بردارد تصریح کرد: در میان ائمه(ع) یکی امام حسین و دیگری امام جعفر صادق(ع) دارای کنیه اباعبدالله هستند؛ امام حسین(ع) منشا عرفان و حماسه و امام صادق منشا علم و کمال بشر هم به علم و معرفت و حماسه است؛ لذا کنیه اباعبدالله دارای منشا علمی، عملی و معرفتی است.
این محقق، استاد و نویسنده آثار متعدد دینی اظهار کرد: امام حسین(ع) در وادی حقیقت و معرفت به درجهای از کمال رسید که کنیه اباعبدالله(ع) به عنوان اولین کنیه برای او انتخاب شد؛ کنیهای که برگرفته از حقیقت و فلسفه آفرینش است همان طور که قرآن کریم فرمود «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»(ذاریات/56) یعنی ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای اینکه خدا را عبادت کنند.
عباسی ادامه داد: در فراز دوم از این زیارت به بحث نسبت امام با پیامبر(ص) آن هم با لقب رسولالله پرداخته میشود؛ وقتی سخن از رسول الله به صورت مطلق است یعنی عصاره رسالت 124 هزار پیامبر(ص) در وجود رسول خاتم(ص) جمع شده و حسین(ع) فرزند چنین پیامبر و رسول اللهی است.
عباسی تصریح کرد: در فراز دیگری از زیارت امام(ع)، انتخاب شده خداوند است و فرزند انتخاب شده خدا که بر وصایت علی بن ابیطالب(ع) و جانشینی آن حضرت تاکید دارد یعنی بر مقوله امامت صحه میگذارد.
وی ادامه داد: یکی از مسایلی که در روایات متعددی بر آن تاکید شده از جمله در ماجرای پدر جنیان و تشرف او به محضر پیامبر(ص) مسئله توسل به ائمه(ع) از ابتدای خلقت است؛ حضرت آدم(ع) وقتی مرتکب آن ترک اولی و از بهشت رانده شد به درگاه خداوند به گریه و زاری افتاد و در نهایت با توسل به 5 تن و امام علی(ع) توبه او پذیرفته شد که این مطلب در قرآن کریم و در قالب تعبیر «کلمات» بیان شده است.
این استاد و محقق و نویسنده حوزوی بیان کرد: حضرت نوح(ع) نیز وقتی گرفتار مشکلات میشد و یا سایر انبیاء به امام علی(ع) متوسل میشدند که در ماجرای پدر جنیان بر آن تصریح شده است؛ وقتی پدر جنیان از پیامبر(ص) در مورد چرایی عدم توسل ایشان به امام علی(ع) سؤال کرد، پیامبر(ص) فرمودند: انبیاء گذشته از امام دور بودند لذا متوسل میشدند ولی میان من و علی فرقی نیست و براساس آیه مباهله علی(ع) جان من است.
نویسنده الهینامه با بیان اینکه جنیان کافر و مومن دارند ولی جنی سنی نداریم عنوان کرد: هدف از خلقت جن و انس براساس آیات قرآن، عبادت خداوند است.
وی با اشاره به تعبیر «ثارالله» افزود: ثارالله صفتی است که تنها برای امام حسین(ع) و امام علی(ع) بیان شده است.
عباسی همچنین به ماجرای شهادت حضرت علی اصغر(ع) پرداخت و عنوان کرد: حضرت علی اصغر تنها امامزادهای است که اوصاف همه اولیاء الهی را در خود جمع کرده بود.
وی تاکید کرد: در زیارت عاشورا به علی بن الحسین(ع) چندین بار سلام داده شده است که اختصاص به امام سجاد، علی اکبر و علی اصغر دارد و در فرازهای بعدی نیز که سخن از اصحاب و اولاد امام است باز مشمول این سه بزرگوار میشود.