بهره‌ دومیلیون نوجوان و جوان از کانون‌های مساجد
کد خبر: 3652628
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی بیان کرد:

بهره‌ دومیلیون نوجوان و جوان از کانون‌های مساجد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از بهره‌مندی دو میلیون نوجوان و جوان از برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، برنامه رادیویی افق، به مناسب سال روز بیانات مقام معظم رهبری در مورد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به این موضوع پرداخته و مجری – کارشناس این برنامه گفت‌وگویی تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد انجام داد.
ارباب سلیمانی، در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به آیه  «ِانَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ»،‌ گفت: این آیه استراتژی زندگی بشر از اول خلقت را ترسیم می‌کند که اولین پایگاه هدایت خانه الهی است و همه انبیاء برای اعتلای این خانه تلاش کرده‌اند. این داستان در طول تاریخ تا صدر اسلام ادامه یافته است و پیامبر اسلام(ص) به همراهی یاران خود اولین مسجد را در روستای «قبا» در نزدیکی مدینه برپا کردند. اولین اقدام پیامبر(ص) بعد از ورود به مدینه نیز ساخت مسجد بود، این جهت‌گیری نشان می‌دهد که همه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و .. . باید حول مسجد اتفاق بیفتد.  
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای اعتلای مساجد، افزود: همه این تلاش‌ها نشان دهنده ظرفیت مساجد است. حضرت امام(ره) نیز با بیان شیوای خود که فرمودند «مسجد سنگر است» به ما درس بزرگی آموختند که کسانی که با مسجد سروکار دارند باید جبهه خودی و غیر خودی را ترسیم کنند. این تذکرات امام(ره) هوشیاری را در فرزندان انقلاب به وجود آورد تا از مسجد فاصله نگیرند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ادامه به نقش مساجد در دوران دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس بالغ بر 98 درصد شهدا از رزمندگانی بودند که از مساجد به جبهه‌ها اعزام شده‌ بودند و این نشان دهنده ظرفیت مسجد است که می‌تواند این گونه انسان‌ها را تربیت کند و به سمت جبهه‌های جنگ حرکت دهد. 
وی اظهار کرد: بعد از جنگ مسئله‌ای که مطرح شد بحث مقابله با جنگ نرم بود، در این زمینه نیز مسجد باید نقش خود را ایفا می‌کرد. از همان سال 71 که مقام معظم رهبری موضوع تهاجم فرهنگی دشمن را مطرح کردند و در امتداد آن بیانات در سال 72 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه داد. در ان جلسه «علی لاریجانی» رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی که ریاست شورا را بر عهده داشتند پیشنهادی مبنی بر اینکه بر اساس فرموده امام(ره) که مسجد سنگر است، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادند. ایشان در پیشنهاد خود مطرح کرده بودند که برای مقابله با تهاجم فرهنگی مهم‌ترین پایگاه، خانه خداست و ما در کنار مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری راه‌اندازی کنیم.
ارباب سلیمانی بیان کرد: این پیشنهاد با تأیید اکثریت اعضاء به تصویب رسید و وزارت ارشاد مکلف شد این حرکت را کلید بزند. همان سال اولین کانون فرهنگی و هنری در تهران با حضور آیت‌الله «مهدی کنی» و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد. این حرکت ادامه یافت و روز به روز استقبال بیشتری در مساجد از این کانون‌ها به عمل آمد.
وی گفت: این وضعیت ادامه یافت تا اینکه در سال 91 مقام معظم رهبری در بیانات خود در خراسان شمالی، به اهمیت مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیان کردند، معظم له در صحبت‌ها خود همچنین نصیحت کردند که علاوه بر تجهیز به سلاح معرفت و استدلال، با روی خوش از نوجوانان و جوانان پذیرایی شود. آن بیانات مهم در سال 91 بسیار اثرگذار بود و باعث شد تا استقبال از راه‌اندازی کانو‌ن‌های فرهنگی و هنری در مساجد افزایش چشمگیری پیدا کند. 
ارباب سلیمانی با اشاره به اینکه از سال 91 و بعد از بیانات مقام معظم رهبری تا کنون حدود 10 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد راه‌اندازی شده است، گفت: اگر در حال حاضر سخن از فعالیت 23 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد به میان می‌آید، به این خاطر است که بخش عظیمی از این آمار مربوط به این فاصله کوتاه بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری است. این نشان می‌دهد، معظم‌له در ارتباط با موضوعی هشداری می‌دهند متدینین مراقب هستند تا بیان ایشان بر روی زمین نماند و آن را هر چه زودتر عملیاتی کنند. 
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مودر در خصوص فعالیت‌ کانون‌های مساجد کشور و نیز دستیابی به اهدای آن،‌ گفت: محور موفقیت یک مسجد امام جماعت آن مسجد است. اگر امام جماعت واجد شرایط لازم باشد قطعاً مردم نیز پای کار خواهند آمد. در جلساتی که با امام جماعات مساجد داشتیم، احساس شد در برخی موارد، نیازمند آموزش‌هایی هستند. به همین دلیل دوره‌هایی برای ائمه جماعات در قم و مشهد طی ایام مختلف برگزار شد و تلاش شده است تا در این دوره‌ها مهارت‌هایی به آنها منتقل شود. 
وی با اشاره به اینکه دوره‌های مهارتی متعددی برای ائمه جماعات در زمینه‌های مختلف و از جمله در زمینه چگونگی جذب نوجوانان و جوانان به طراحی و برگزار شده است،‌ گفت: همچنین مباحثی در ارتباط با گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همچنین نکاتی که احساس می‌شود در مساجد باید مورد توجه باشد، مورد توجه قرار گرفته و دوره‌هایی در همان راستا برگزار شده است. سال گذشته در کنار دوره‌های مهارت‌افزایی که در قم برگزار شد، دیدار با مراجع تقلید عظام نیز در برنامه قرار داشت که بسیار مطلوب بود.  
ارباب سلیمانی همچنین اظهار کرد: امسال نیز در اردیبهشت ماه دوره‌هایی در زمینه پاسخ به شبهات مهدویت طراحی و برگزار شد. در این زمینه دوره‌هایی در 30 استان برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت و در همین راستا جا دارد از بنیاد مهدویت قدردانی داشته باشیم.  
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه آموزش، پایه حرکت و ارتقاء است و باید مورد توجه باشد، گفت: دوره‌هایی مهارت افزایی نیز برای مسئولان و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنر برگزار شده است تا با حضور در آن بتوانند نسبت به مأموریت‌های خود آشنایی بیشتری پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه امسال حدود 1600 نفر از هنرمندان مسجدی به مشهد دعوت شدند، ‌افزود: این افراد در این دوره حضور یافتند تا آنجا با اساتید حوزه هنر آشنا شوند و با آنها ارتباط بگیرند تا در آینده شاهد هنرمندان مسجدی و متعهدی باشیم. همچنین دوره‌های ویژه‌ای برای شرکت کنندگان در جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود، به عنوان مثال امسال جشنواره مدهامتان را که در حال حاضر در مرحله استانی در حال برگزاری است، داریم. این جشنواره‌ها بستر مطلوبی برای استفاده‌های آموزشی هستند. این جشنواره‌ها  فرصتی است تا فقط به جشنواره اکتفا نشود و در حین اجرا یا بعد از برگزاری آموزش‌هایی ارائه شود.  
ارباب سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح «تلاوت نور» اشاره و اظهار کرد: این طرح که چندین سال قبل کلید خورده است، امروز بسیار مورد استقبال مساجد قرار گرفته و بر اساس آمار بالغ بر 28 هزار مسجد مجری این طرح هستند و فرصت مغتنمی فراهم شده است تا در مساجد هر شب یک صفحه از قرآن کریم تلاوت شود و انس با قرآن را فراهم کنیم. اخیراً شنیده شده در زندان‌ها نیز طرح تلاوت نور اجرا می‌شود که این مایه خرسندی است.
وی همچنین در مورد فعالیت‌های جدید کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز بیان کرد: طی سال‌های اخیر در زمینه تفسیر قرآن کریم فعالیت‌هایی صورت گرفته است که یکی از آنها تفسیر روزانه قرآن کریم است، در این زمینه با ائمه جماعات صحبت شد و در حال حاضر حدود 6000 مسجد به طور روزانه تفسیر یک یا چند آیه را در برنامه خود دارند و امام جماعت در یک فاصله 10 دقیقه‌ای تفسیر و پیام آیات را منتقل می‌کند. در این زمینه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تلاش کرد با همکاری حوزه، تفسیری را با عنوان «تفسیر همراه» تهیه کند. در این تفسیر برای هر آیه مطالبی در حد هشت تا هشت دقیقه تهیه شده است. 
ارباب سلیمانی در ادامه به بحث تجهیز کتابخانه‌های مساجد اشاره و اذعان کرد: امسال حدود دو و نیم میلیارد تومان کتاب برای کتابخانه‌های مساجد سراسر کشور خریداری و ارسال کردیم. این حرکت موجب شده است مساجدی که کتابخانه نداشته‌اند به راه‌اندازی کتابخانه گرایش پیدا کنند. در حال حاضر نیز حدود 14 هزار مسجد دارای کتابخانه هستند. 
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنر مساجد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه آماری از مساجد کشور و نیز کانون‌های فرهنگی و هنری فعال در این مساجد پرداخت و گفت: بر اساس آنچه سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرده است حدود 85 هزار مسجد در کشور وجود دارد که با تلاش‌های صورت گرفته بیش از 23 هزار مسجد دارای کانون فرهنگی و هنری هستند، این کانون‌ها دارای یک توزیع عادلانه هستند. 
وی خاطرنشان کرد: این تعداد کانون فرهنگی و هنری توانسته است دو میلیون نوجوان و جوان را جذب خود کند و هر کدام با توجه به علاقه‌مندی که دارند در یک رشته خاص فعالیت می‌کنند. اخیراً نیز موفق شدیم 200 مرکز دیجیتال را در کنار کانون‌ها راه‌اندازی کنیم. همینطور در دانشگاه‌ها نیز که حدود 400 مسجد وجود دارد طبق تفاهم‌نامه‌ای با رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه حدود 200 کانون فرهنگی و هنری راه‌اندازی شده است.  
ارباب سلیمانی در پایان اذعان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات صورت گرفته است از حدود 900 مصلایی که در سراسر کشور وجود دارد، نزدیک به 400 مورد کانون فرهنگی و هنری راه‌اندازی شده است و این رقم در حال افزایش است.
captcha