وی در مورد داستان نمایش«افسانه» گفت: معمولاً در مورد واقعه عاشورا نقل و حدیثها چه به شکل مکتوب و چه نمایشی مکرر تکرار شده است و شاید نیاز به این باشد که از منظر تازه ای این موضوع را پیگیری کنیم و حتی گاه از نظر شکل و فرم اجرایی نیز یک نمایش عاشورایی را به شکلی نامتعارف عرضه نماییم؛ با این دیدگاه من و گروه تولید این نمایش نگاهی کاملاً فانتزی به واقعه کربلا داشتیم.
روحتافی ادامه داد: منظور از نگاه فانتزی به واقعه کربلا نگاهی غیرواقع نسبت به آن است و ما براساس یک ایده که آن را پروراندیم به این فکر افتادیم که اگر واقعه کربلا در جایی غیر از کره زمین اتفاق میافتاد چه شکل و شمایلی پیدا میکرد لذا مکانی وقوع این واقعه را یکی از کرات فضایی غیر از زمین در نظر گرفتیم.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: یقیناً با انتخاب چنین فضایی برای روایت نمایش دیگر نه اشخاص نمایشی شکل و ظاهر افراد زمینی خواهند داشت و نه زبان آنها اینگونه سلیس و روان است کمااینکه ما تصور کردیم مخاطب آثار نمایشی تاریخی و عاشورایی دیگر از برخورد با نمایشی که در آن زبان تاریخی و آرکائیک به کار میرود و با زبان محاوره متفاوت است خسته شدهاند.
روحتافی در ادامه گفت: حتی ما در این نمایش موضوع آب بستن بر روی سپاه امام حسین از سوی سپاه کوفه را نیز به مقوله دیگری تبدیل کردیم و در فضای جدید روایت واقعهای همانند واقعه عاشورا در یکی از کرات فضایی، لشکریان حق را از اکسیژن و نفس کشیدن محروم کردیم، امری که در مورد آب شاید چند روز فرد بتواند تشنگی را تحمل بیاورد اما دمی نمیتواند بدون اکسیژن زیست کند.
این کارگردان تئاتر گفت: در مجموع نمایشی که آن را روایت و عرضه کردیم با وجود آنکه فضا و مناسبات آن غیرمتعارف بود و با یک نمایش که روایت تاریخی صرف است تفاوت می کند اما خوشبختانه با آن ارتباط خوبی را تاکنون برقرار کرده است و وقتی شخصاً پای صحبت عدهای از آنها نشستم چنین استنباط کردم که همان حس و حالی را در مواجهه با روایت نمایشی«افسانه» داشتهاند که ممکن است در برابر تماشای یک نمایش عاشورایی داشته باشند.
روحتافی در مورد برگزاری همایش«از عاشورا تا اربعین» هم به ایکنا گفت: سالهاست که من و دیگر همکارانم در حوزه هنرهای نمایشی آرزوی آن را داشتیم که رویدادی تئاتری را تجربه کنیم که در آن فارغ از تمامی رقابتها و حرفهایگریهای معمول فضای جشنوارههای تئاتری، اجرای نمایش مختص مردم و مخاطب عامی باشد که برای تماشای تئاتر از خود علاقه نشان میدهند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه این مهم در جریان این همایش جامه عمل پوشیده شد و ما شاهد هستیم که در «از عاشورا تا اربعین» به دور از تشریفات و تجملات جشنوارهای و صرف هزینههای هنگفت مخاطبمحوری اصل این رویداد نمایشی اتخاذ شده است و آثار نمایشی تولید و به اجرا درمیآیند تا مخاطبان از آن سود و فایدهای ببرند.