محرومیت در مرکز کلانشهر اهواز/ وضعیت ساکنان منبع آب به کجا می‌رسد؟
کد خبر: 3660330
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳

محرومیت در مرکز کلانشهر اهواز/ وضعیت ساکنان منبع آب به کجا می‌رسد؟

گروه اجتماعی: منبع آب منطقه‌ای است که بر بلندترین نقطه اهواز قرار گرفته است. خانه‌ها بدون رعایت اصول معماری و مهندسی ساختمان ساخته شده‌اند و 30 مهرماه بخشی از کوه در این منطقه ریزش کرد و در اثر آن دو کودک جان خود را از دست دادند و 4 نفر دیگر هم مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، 30 مهرماه کوه در منطقه منبع آب اهواز ریزش کرد و در اثر آن دو کودک جان خود را از دست دادند و 4 نفر دیگر هم مجروح شدند.


شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع وضعیت منازل مسکونی منبع آب اهواز در همان روز 30 مهر تشکیل شد و در آن جلسه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه، اظهار کرد: یک بعد این حادثه عاطفی است که با وقوع این حادثه همه متاثر هستند، بعد دیگر این است که افرادی در این منطقه که اصول شهری در آن رعایت نشده سکنا گزیده‌اند و این کار خارج از ضوابط انجام شده است.

وی افزود: خانه‌هایی که در این منطقه تاکنون تخریب شده بودند باید فورا جایگزین می‌شدند تا از ساخت مجدد خانه‌ها در این منطقه جلوگیری شود. اکنون ۸۴ خانوار ساکن کوی رمضان در اولویت جابه‌جایی هستند و در مجموع ۸۱۸ خانوار در پهنه‌های پر خطر قرار دارند.

استاندار خوزستان با اشاره به شهرهای شیرین‌شهر و رامین که گزینه‌های مورد نظر برای جابه‌جایی خانوارها هستند، عنوان کرد: مشکل آورده این خانوارها پس از جابه‌جایی را می‌توان به گونه‌ای حل کرد. باید همین امروز تصمیم عاجلی گرفته شود و برای این‌ کار اقدام شود.

شریعتی ادامه داد: مردم منطقه نیز باید محدودیت های ما را درک کنند و چنین نیست که ما چیزی در اختیارمان باشد و دریغ کنیم. همچنین صلاح نیست که مردم منطقه خود را به خطر بیندازند و جابه‌جا نشوند. خواهشمندم مردم این منطقه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در حد توان خود کمک کنیم تا این مساله به خیر حل شود و بیش از این آسیبی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه درمان مصدومان این حادثه کاملا به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: من از این منطقه بازیدهایی داشتم و مسئولان کشوری را نیز به آنجا بردم اما عدم وجود تمهیدات لازم باعث شده بود این کار به تاخیر بیفتد.

در روز حادثه مهران باباپور نایب رئیس شورای شهر اهواز هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در حق مردم این منطقه سهل‌انگاری و کوتاهی شده تا حدی که همه این منطقه را حاشیه‌ای می‌دانند در حالی که در قلب شهر اهواز است.

وی ادامه داد: مردم این منطقه هیچ گناهی ندارند زیرا هیچ‌کس راضی نیست با این شرایط سخت زندگی کنند، مردم به ناچار در این منطقه سکونت یافته‌اند. مقصر حادثه امروز هم اداره راه و شهرسازی و هم استانداری و هم شهرداری است که به نوعی به وظایف خود عمل نکرده‌اند. هر خونی که در اینجا ریخته شود، بر گردن همه مسئولان از اعضای شورای شهر تا استاندار خواهد بود.


خبرنگار ایکنا خوزستان در آن مکان حضور یافت؛ منبع آب منطقه‌ای است که بر بلندترین نقطه اهواز قرار گرفته است. خانه‌ها بدون رعایت اصول معماری و مهندسی ساختمان ساخته شده‌اند، آجرها بدون هیچ نظم خاصی روی هم قرار گرفته‌اند، بخشی از خیابان‌هایش آسفالت دارند و بخش دیگر نه. وضعیت کسب و کار در آنجا نامشخص است و محدود، بعضی کار دارند و بعضی نه، درآمدها محدود و اندک است و بعضی هم از نظر جسمی بیمارند.

15 روز از آن اتفاق می‌گذرد و همچنان وضعیت خانه‌ها و خانواده‌های ساکن در منبع آب نامشخص است.

یکی از خانواده‌هایی که در محل خطر قرار دارد و هر آن ممکن است که کوه بر سرشان آوار شود، از وضعیت نابسامان زندگی خود در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان گفتند: به ما می‌گویند از اینجا بروید و نقل مکان کنید. آنجا(شیرین شهر) رفتیم و خانه‌هایش را دیدیم، امکانات ندارد، روستای خودمان امکاناتش بیشتر است، ما بچه مدرسه‌ای داریم، آنجا از شهر دور است و باید برای رفت و آمد ماشین بگیریم، هزینه آن را باید از جیب خودمان بدهیم اما ما که درآمد آن چنانی هم نداریم.

ممکن است اگر برویم امکانات برایمان فراهم نشود، آنجا برق، آب و گاز ندارد. اینجا امکانات داریم اما در آنجا اگر بچه مریض شد چه کنیم؟ در آنجا دو سرویس برایمان گذاشتند و خیلی کم است، آنجا دور از همه چیز است و باید مسیر طولانی را برویم تا سر جاده اصلی برسیم.

دو هفته است که برقمان قطع شده و برق نداریم، از خانه همسایه برق کشیده‌ایم، امکانات نداریم، شب‌ها سگ است، عقرب هست، پای بچه‌ام را سال پیش عقرب گزید. خودم و همسرم بیمار هستیم، پول و درآمد نیست که داروهایمان را بگیریم. گفتند اگر نرویم ده میلیون به ما می‌دهند ما با 10 میلیون چه کنیم؟


captcha