کد خبر: 3662516
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
غلامحسین اسلامی‌فر عنوان کرد:

ضعف در معرفی آرمان‌های انقلاب اسلامی پس از 40 سال/ افکار عمومی جهان تشنه شنیدن حقایق است

گروه سیاسی: کارشناس مسائل رسانه گفت: رسانه‌های داخلی می‌توانند با استفاده از نیروی متخصص و برنامه‌‌ریزی‌های قوی در تلطیف افکار عمومی جهان نسبت به جمهوری اسلامی نقش مهمی داشته باشند اما متاسفانه پس از 40 سال همچنان در انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی دچار ضعف هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رسانه از دیرباز در خط مقدم مبارزه با جنگ نرم و افزایش آگاهی عمومی در نزد مردم جامعه بوده است. امروزه با گسترش رسانه‌ها در بستر فضای مجازی، مطبوعات کارکرد انحصاری خود را از دست داده‌اند و خود مردم به مخابره کننده اخبار تبدیل شده‌اند که با توسعه فضای مجازی می‌توانیم به ضعف و بیماری‌ که سال‌ها گریبان برخی رسانه‌ها را گرفته پی ببریم.

ضرورت وجود رسانه‌های تخصصی در ارتقای آگاهی عمومی جامعه

«غلامحسین اسلامی‌فر» کارشناس ارتباطات در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش رسانه در ارتقای آگاهی عمومی در مواجه با جنگ نرم دشمنان در فضای رسانه‌ای گفت: رسانه‌‌ها در ایران به رسانه‌های مکتوب، صداوسیما و در سال‌های اخیر شبکه‌های مجازی که جدیداً وارد عرصه اطلاع‌رسانی شده‌اند، تقسیم‌بندی می‌شوند. واقعیت این رسانه‌ها این است که هر رسانه‌ای برای کار خودش معمولاً سیاست‌گذاری می‌کند و به تعیین مأموریت کاری خود می‌پردازند تا بر اساس آن‌ها، ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز خودشان را فراهم کنند.
وی با مهم دانستن نقش رسانه‌های تخصصی در ارتقای سطح آگاهی مردم، افزود: فرض کنید یک رسانه تخصص، زمانی به مشخص نمودن مأموریت و تعریف از آن مأموریت می‌پردازد، ما باید شرایط را برای انجام هر چه صحیح آن مأموریت فراهم ‌کنیم. مثلاً در این خصوص باید نیروی انسانی‌ و یا ساختاری که تعریف می‌شود و همچنین تحریریه‌ای که آماده می‌کنیم و نوع تقسیم‌بندی تحریریه باید متناسب با آن سیاست‌گذاری و آن مأموریتی باشد که به آن رسانه در حوزه تخصصش محول شده است.

در شناساندن آرمان‌های انقلاب اسلامی به ملت‌های جهان دچار ضعف هستیم

اسلامی‌فر دفاع از آرمان‌های انقلاب را یکی از کارویژه‌های رسانه‌های داخلی دانست و ادامه داد: رسانه‌های داخلی با عنایت به مأموریت‌هایی که قبول کرده‌اند باید با توجه به حوزه فعالیتی‌شان، یک بحث مشخصی را باز کنند که تمامی آن‌ها باید در صحنه دفاع از آرمان‌های انقلاب باشد و این موضوع باید وجه مشترک کاری تمامی رسانه‌های داخلی باشد. همچنین در رسانه‌ها هر کسی که می‌تواند به صورت ایجابی مزیت‌های انقلاب و حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب را به افکار عمومی داخلی و خارجی معرفی و تبیین کند، باید به کار گرفته شود، چون اینگونه افراد می‌توانند در این مسیر با کارشناسان مختلف صحبت کند و به وسیله دانش خود آن‌ها را به مردم انتقال دهند تا به افکار عمومی در درک روشن‌تر آن‌ها کمک کنند.
وی علاوه بر بخش ایجابی عملکرد رسانه‌های به لحاظ فکری، وظایف رسانه‌ها را مهم دانست و یادآور شد: علاوه بر بخش ایجابی که به آن اشاره کردم در جنگ نرم به لحاظ فکری این باور وجود دارد که هدف دشمن این است تا بتواند در بین افکار عمومی ایرانیان نفوذ و ورود پیدا کند تا علیه نظام افکار منفی را به مردم تزریق کنند و در این مسیر از یک قالب و ابزار روشن رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

افکار عمومی بین‌المللی تشنه شنیدن حقایق است

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات تصریح کرد: افکار عمومی بین‌المللی همیشه تشنه شنیدن واقعیت‌ها درباره ایران بوده‌اند و چون افکار آن‌ها در رابطه با ایران، تا به امروز تحت تأثیر شدیدترین تبلیغات رسانه‌ای دشمنان جمهوری اسلامی قرار داشته و تصویری که از ایران در ذهنشان ایجاد شده بسیار با واقعیت در تضاد است، بنابراین رسانه‌ها داخلی می‌توانند فضای بین‌المللی را به نفع ایران تلطیف کنند.
وی ضمن تأکید بر وظیفه رسانه‌های داخلی در رصد فعالیت‌های ضد ایرانی سایر رسانه‌های بین‌المللی، افزود: رسانه‌های داخلی که وظیفه رصد فعالیت‌های رسانه‌ای خارج از کشور را بر عهده دارند باید بررسی کنند که آن‌ها در چه حوزه‌هایی ورود پیدا کرده‌اند و یا در آینده می‌خواهند به آن ورود داشته باشند و همچنین باید بررسی کنند که هجمه‌های آن‌ها در چه حوزه‌هایی است و در جنگ نرمی که علیه ما راه انداخته‌اند و از پیش قراولان این نبرد هستند، رسانه‌های داخلی چگونه باید ورود پیدا کنند تا با استفاده  پاسخ مناسبی به آن‌‌ها دهند.
اسلامی‌فر به ضعف رسانه‌های داخلی اشاره کرد و یادآور: متأسفانه در حوزه بین‌الملل، رسانه‌های داخلی کشور ضعف دارند و تاکنون آنچنان نتوانسته‌اند موفق عمل کنند؛ چون از رسانه‌ها انتظار می‌رود، بتوانند به زبان‌های مختلف در همه حوزه‌ها ورود پیدا کنند تا افکار عمومی جهان را مناسب با واقعیت موجود جهت‌‌ دهند و این هدف مهم با صرف هزینه‌های مادی در کنار ارتقای سطح نیروی متخصص محقق خواهد شد.  
وی ادامه داد: متأسفانه با وجود سپری شدن حدود 40 سال از انقلاب و با وجود تعداد زیاد رسانه‌های داخلی و حمایت‌های دولت از آن‌ها، اما رسانه‌های داخلی دربرابر تبلیغات رسانه‌های خارجی که علیه نظام اقدام می‌کنند، نتوانسته‌اند ازنظر کمی و کیفی ورود پیدا کنند و همچنین آن‌ها نتوانسته‌اند نظام و ملت ایران را آن طور که در خور و شایسته ایران است معرفی و کنند و یا اینکه اقدامات منفی رسانه‌های خارجی را افشا کنند.

رسانه ابزاری برای ارتقای اخلاق اجتماعی و سیاسی

اسلامی‌فر از رسانه‌ به عنوان ابزاری برای فراگیر شدن اخلاق در جامعه و میان نخبگان سیاسی نام برد و افزود: در دوران جدید ما با مواردی مواجه‌ایم که در دنیا از آن به‌عنوان حقوق مطبوعات و یا اخلاق رسانه‌ای یاد می‌کنند و بنابراین رسانه‌های داخلی که در جامعه اسلامی، بقا و فعالیت دارند باید پیام انقلاب اسلامی را که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد را باید به مردم و افکار عمومی جهانی منتقل کنند.
وی ادامه داد: همچنین اسلام برای کار رسانه‌ای دارای نظر و ایده است و توصیه کرده که به رعایت اخلاق برای خودسازی فردی و کار اطلاع‌رسانی آن‌قدر مقدس است که از آن به عنوان شغل انبیاء یاد می‌کنند، چون وظیفه انبیاء اطلاع‌رسانی بوده و بنابراین رسانه باید به این شکل به خودش نگاه کند که وظیفه‌اش مشابه وظایف انبیاء الهی است.
اسلامی‌فر در پایان افزود: شهید صدر می‌گویند که «یک رسانه اگر بتواند اعتقادی و بر اساس چارچوب تعریف شده اسلام کار کند در آن صورت رسانه می‌تواند محراب عبادت باشد اما اگر رسانه‌ای افکار عمومی را منحرف کند، همان رسانه‌ می‌تواند مرتع شیطان باشد». جامعه رسانه‌ای وقتی وظیفه اطلاع‌‌رسانی را بر عهده گرفت باید به این نکته توجه کند که حقوق فردی و اجتماعی کارشناسان را باید در نظر گیرد و با رعایت این چارچوب خروجی کار رسانه یک خروجی اخلاق‌مدار خواهد بود و اثر مثبتی بر روی خواننده خواهد گذاشت، اما اگر مخاطبت ببیند که رسانه‌ای منافع خاص حزبی را تأمین می‌کند و به دنبال جنجال‌های سیاسی هستند و چارچوب‌های اسلامی را رعایت نمی‌کنند بر روی آن‌ها هم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

captcha