به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 11 آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه رحمان گفت: در مسئله اشراط الساعة یک صحنه، صحنه انشقاق آسمان است و مرحله دیگر در هم پیچیده شدن آسمان است که قرآن فرموده وقتی آسمان این طور شد یکپارچه سرخ میشود.
وی افزود: در این صحنه، خود اجرام آسمانی به صورت شعله در میآیند؛ وگرنه همین صحنه برای مومنان و انبیاء و صلحا هم هست بدون اینکه چنین آتشی را ببینند زیرا برای آنان روح و ریحان است.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: اگر طبق سوره جن، خود ظالم، آتش است در اینجا خود شخص مومن، معطر و بهشت است؛ بنابراین این صحنه انشقاق آسمان و یک روز، 50 هزار سال بودن برای فرد مومن، معنا ندارد، زیرا مومن به همه امور خود رسیدگی کرده و معطلی ندارد.
وی تاکید کرد: به همین دلیل در روایت بیان شده که مومن فقیر 200 سال زودتر از مومن پولدار وارد بهشت خواهد شد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: هیچ کسی نیست که در قیامت از سؤال مصون باشد حتی انبیاء ولی از امتها سؤال میشود که چرا گوش به حرف انبیاء ندادند ولی سؤال از انبیاء هم این است که این امتها چه جوابی به شما دادند بنابراین سؤال انبیاء، توبیخی نیست.
این مفسر قرآن تصریح کرد: کمال نظام آفرینش در آزادی انسان است تا هر راهی را خواست انتخاب کند و اگر کسی مومن باشد محترمانه او را بدرقه میکنند و اگر تبهکار باشد آن طور که رمهدار، گاو و گوسفند را پی میکند او را راهی میکنند.
وی با اشاره به شهادت اعضاء و جوارح و شهود دیگر با بیان اینکه از این تعبیر استفاده میشود که اعضاء و جوارح گناه نکردهاند و نفس انسان است که گناه میکند اظهار کرد: اعضاء و جوارح حرف میزنند و با فعل شهادت میدهند که این فرد چه کاری انجام داده است.
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه مجرمین با سیمای خودشان شناخته میشوند گفت: اگر کسی در قیامت به صورت گرگ در آمده چون در دنیا درنده صفت بوده و حالا سیمای او آشکار شده است.
این مفسر قرآن همچنین با بیان اینکه تفسیر قرآن به قرآن، بررسی معنای لغوی کلمات نیست گفت: من ندیدهام مفسری تفسیر بنویسد و نگفته باشد که برخی آیات قرآن، آیات دیگر را تفسیر میکنند ولی این تفسیر به معنای جمع کردن معنای لغت و واژهها نیست بلکه مفهوم آیات مختلف در سورههای مختلف را تجمیع و تفسیر میکنند.