جهاد دانشگاهی توان حضور در تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع آسیب‌های اجتماعی را دارد
کد خبر: 3669352
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
امیر آبادی فراهانی:

جهاد دانشگاهی توان حضور در تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع آسیب‌های اجتماعی را دارد

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی و علمی خود توان نقش‌آفرینی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع آسیب‌های اجتماعی را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، احمد امیر آبادی فراهانی 12 آذر در دیدار با دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد قم و معاونین این واحد افزود: فعالیت های جهاد دانشگاهی بسیار گسترده، متنوع و کارساز است ماموریت جهاد این بود که روحیه انقلابی و کار جهادی را در دانشگاه‌ها بدمد که تا حد زیادی در این مسیر موفق عمل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: آن چه که ما نگران هستیم این است که جهاد تنها به عنوان یک تشکل در دانشگاهها مطرح باشد و این با آن اهداف وسیع و روحیه انقلابی در میان دانشجویان منافات دارد.
امیر آبادی بیان کرد: همچنین تخصصی شدن کارهای جهاد در این مدت نیز یکی دیگر از دغدغه ها است و نباید اجازه داد این تخصصی شدن حیطه فعالیت های جهاد برای اقشار مختلف مردم را محدود نماید.
وی اظهار داشت: این نهاد انقلابی در رشد علمی کشور سهم زیادی داشته و فعالیت جهاد در دانشگاه‌ها به رشد علمی جهت داده و بخش عمده ای از رشد علمی کشور مدیون فعالیت های جهاد است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تعداد مقالات علمی در سطح جهان حاصل فعالیت های جهاددانشگاهی است اما نگرانی هایی وجود دارد که مبادا این جایگاه تخصصی در دانشگاهها محدود شود باید مراقب این مساله باشیم.
وی تصریح کرد: مردم با بسیاری از فعالیت های جهاد آشنایی ندارند و بسیاری از افراد جهاد را نمی‌شناسند و بعضا دانشجویان نیز شناخت خوبی از فعالیت های جهاد ندارند و نگاه تشکلی بدان دارند.
امیر آبادی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی باید در میان مردم بیاید و نیازها را تامین کند در این خصوص جهاد عهده دار ماموریت های زیادی است، به خصوص می تواند در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات اقتصادی کشور نیز سهیم باشد.
وی بیان کرد: به نظر می رسد جهاد دانشگاهی در اقتصاد مقاومتی، مباحث دانش بنیان، مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز توانایی لازم را دارد، کشور گرفتار آسیب های زیادی شده است و جهاد با ارتباط با قشر جوان و تحصیل کرده در این حوزه ها می تواند کارایی داشته باشد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جهاددانشگاهی قم فعالیت های خوبی در بخش های علمی و و درمان ناباروری داشته است که می تواند با حمایت‌های لازم به پیشرفت‌های بیشتری دست یابد.
وی متذکر شد: سال گذشته در بازدیدی از جهاددانشگاهی قم مشاهده شد، این مجموعه متاسفانه از نظر مکان در مضیقه است، با این حال جهاد از نظر حضور نیروهای خلاق و افراد متخصص قابل ستایش است.
امیر آبادی یادآور شد: مردم قم از فعالیت های جهاد مطلع نیستند، باید از طریق فضای مجازی و رسانه ها این خدمات را به گوش مردم رساند و روابط عمومی هم در این زمینه وارد شود
وی گفت: فعالیت جهاد دانشگاهی قم در معماری مهم و قابل توجه است؛ متاسفانه در عرصه معماری نسبت به آینده قم نگاه روشن و مشخصی وجود ندارد بسیاری از تصمیمات بدون نگاه کارشناسی و علمی اتخاذ می شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود اینکه در اجرای بسیاری از طرح ها از حضور مشاورین و متخصصین بهره گرفته شده اما با توجه به اینکه این متخصصین در خصوص طرح جامع و ترافیکی قم آشنایی نداشتند و اقیلم و مسائل اجتماعی قم را نمی دانند و یا تحت تاثیر سلایق مختلف هستند تصمیمات درستی اتخاذ نشده است.
امیر آبادی بیان کرد: مجریان هم باید مطالعات علمی را قبول کنند؛ آرمان شهر بدون در نظر گرفتن واقعیات تحقق پیدا نمی کند، قم در طول 40 سال، توسعه زیادی پیدا کرد، ارتباطات اعتقادی مردم به وجود بارگاه حضرت معصومه (س)، جمعیت مهاجر را به قم کشاند که عمدتا اقشاری ضعیف و در سطح پایینی از نظر مالی بودند.
وی تصریح کرد: حضور این مهاجرین در قم وجود سکونت‌گاه‌های غیر رسمی را رقم زد و شهر را از حالت نظم خود خارج ساخت باید در این زمینه راهکاری تخصصی ارائه شود.
وی گفت: به نظر من وضعیت موجود را باید سامان دهیم برای حفظ وضع موجود ساماندهی اهمیت زیادی دارد و باید شورا، شهرداری و راه و شهرسازی وارد میدان شوند و البته باید از ظرفیت های علمی و پژوهشی نهادهای علمی همچون جهاددانشگاهی استفاده شود.
امیر آبادی عنوان کرد: بنده در برنامه ششم، طرح بازآفرینی محله ها را ارائه دادم این پیشنهاد در کمسیون تلفیق بررسی و به تصویب رسید و جزء قانون شد.
وی توضیح داد: بازآفرینی محله ای به معنای توجه به بافت های قدیمی شهر و کوچه های قدیمی و بهره گیری در مسیر گردشگری و توسعه اقتصادی می باشد، وقتی از گذرخان و شاه حمزه و آب انبارهای قدیمی تا چهل اختران محل عبور توریست شود، هم بافت فرسوده را تغییر می دهد و هم در گردشگری رونق ایجاد می نماید.
نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: گردشگران می توانند آثار باستانی را ببیند و از قبور متبرک امام زاده ها را در مسیر زیارت نمایند و هم با آثار حوزوی و علمی شهر آشنا شوند.
وی افزود: جهاد دانشگاهی نیز با توجه به مطالعات گسترده معماری می تواند در این زمینه ورود پیدا کند، وقتی پشتوانه اجرای پروژه ها علمی باشد دیگر مدیران هراسی از اجرای طرح ها ندارند یافته های علمی باید به درد جامعه بخورد و جهاد در این زمینه نقش مهمی دارد.
امیر آبادی گفت: البته مطالعات علمی نیز باید با منابع مالی کشور همخوانی داشته باشد از طرفی یافته های علمی و فرضیه ها باید منطبق با موضوعات مختلف جامعه باشد مدیران اجرایی و امکانات موجود و فضای سیاسی جامعه را در نظر بگیرند تا مطالعات اجرایی شود.
وی مطالعات مرکز معماری و شهرسازی در جهاددانشگاهی قم را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: باید فضا را باز کنید و از همه نظرات در این مطالعات استفاده نمائید و از حضور افراد متخصص بومی که آشنایی خوبی با قم دارند بهره گیری نمائید.
نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: تغییر کار سختی است و برای ایجاد آن باید با برنامه عمل کرد؛ تغییر به یک باره انجام نمی شود و ابتدا باید رفتارها را تغییر داد وقتی نگاه تخصصی بر روی پروژه ها باشد بار مالی نیز خود به خود به دست می آید.
وی خاطرنشان کرد: ما نمایندگان می توانیم ایده بدهیم و در سیاست گذاری ها مشارکت داشته باشیم اما در نهایت کارشناسان باید نظر بدهند .
امیر آبادی متذکر شد: در حال حاضر در دو حوزه مهم باروری و تولید داروهای متابولیک نیاز شدید وجود دارد که بدان بودجه دولتی تخصیص نمی یابد و باید از ظرفیت خیرین در اجرای طرح ها استفاده کرد.
وی گفت: جهاد دانشگاهی فعالیت های خود در جذب خیرین را آغاز نماید تا صندوقی در این باره تشکیل شود و خود خیرین به صورت هیات امنایی آن را در حمایت از اقشار ضعیف و اجرای طرح های جهاد دانشگاهی اداره کنند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: برای حمایت از اقشار ضعیف و ایجاد ظرفیت توسط جهاددانشگاهی در مناطق محروم نیز با شهرداری مشاوره های لازم را اتخاذ می کنیم تا در این مناطق نیز مردم بتوانند از خدمات این نهاد انقلابی بهرمند شوند.

captcha