کد خبر: 3674676
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
آیت‌الله العظمی جواد آملی:

تسبیحات حضرت زهرا(س) شعار سراسر بهشتیان/ اهل‌بیت (ع)؛ دائرمدار حق

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بهشتیان هر چه بخواهند با گفتن «سبحان‌الله» در اختیار آنان است گفت: بهشتیان در آن جا هر چه می‌خواهند با یک سبحان الله به آنان عطا می‌شود و آخرین درخواست آنان، الحمدلله است پس می‌شود تسبیحات حضرت زهرا (س) شعار رسمی سراسر بهشت باشد؛ زیرا بهشتیان بیش از این سه ذکر را ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی ۲۸ آذر در ادامه تفسیر سوره واقعه گفت: سوره واقعه مکی است و خطوط کلی معاد را مطرح و مردم را به سه گروه تقسیم کرده است.

وی افزود: در مورد مقربین فرمود که نعمت‌های فراوانی برای آنان است و دلیل آن را هم ذکر کرد؛ در مورد قسم سوم یعنی اصحاب مشئمه نیز دلیل را آورده، ولی در مورد اصحاب یمین دلیل بیان نفرمود.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: در اینجا نیازی نبوده که برهان برای نعمت‌های آنان در بهشت بیاورد، زیرا امری بدیهی است.

وی افزود: در مورد «ثله» چندین معنا بیان شده است، ولی مشهورترین و معتبرترین معنای آن جمعیت زیاد است؛ در مورد مقربین فرمود که جمعیت زیادی از اولین و گروه اندکی از آخرین جزء این گروه هستند، ولی در مورد اصحاب یمین فرمود که جمعیت زیادی از اولین و آخرین در این زمره هستند.

این مفسر قرآن بیان کرد: در بهشت هیچ لغو و تاثیم و جایی برای تهمت و غیبت و ... نیست؛ در بهشت هیچ کس پیر نمی‌شود، زیرا گذر زمان وجود ندارد؛ همان طور که هیچ وقت نمی‌میرد و خسته نیز نمی‌شود، چون ثابت می‌شود و نه ساکن؛ درست مانند اینکه از ما بپرسند العدل حسن چند میلیارد سال و یا کوه‌ها چقدر سن دارند؛ زیرا این‌ها پیر نمی‌شوند.

آیت الله جواد آملی تصریح کرد: در بهشت، بهشتیان هر چه بخواهند به آنان داده می‌شود، ولی بالاتر از آرزوی آنان نیز وجود دارد که مرحله با اولیاءبودن و مناجات با خدا داشتن و مقام قرب الهی است.

این مفسر قرآن با اشاره به درجات ایمان و تاثیر آن بر مقام بهشتیان بیان کرد: ما رساله عملیه و کتاب فقهی مدون نداریم که علی (ع) براساس آن عمل کند؛ اهل‌بیت (ع) به برکت علم پیامبر، به جایی رسیدند که قول و سیره و تقریر آنان، حجت و سند فقهی است و حق دائرمدار آنان است.

صاحب تفسیر تسنیم گفت: خداوند اهل‌بیت (ع) آنان را طوری تربیت کرد که دائرمدار حق شدند؛ ما حق را از رفتار و تقریر و فعل و قول آنان می‌یابیم.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: پیامبر و قرآن و اهل بیت با خدا نیستند بلکه از خدا و مخلوق او هستند؛ انسان کامل نیز من الله و اصحاب با ایمان نیز مع الحق هستند و خود حق در مقام اثبات پیرو انسان کامل است لذا دین را از آنان می‌گیریم.

وی با اشاره به سلطنت قرآن بر سایر کتب تصریح کرد: همه کتب آسمانی از خدایند، ولی قرآن حساب دیگری دارد؛ قرآن فقط مصدق کتب قبل نیست بلکه مهیمن بر آنان هم هست؛ اگر قرآن نبود به تعبیر کاشف الغطاء دین در دنیا ماندنی نبود، زیرا ادیان دیگر را هم قرآن، معرفی کرد والا آنان تحریف شده بودند بنابراین ادیان کنونی هم مدیون قرآن هستند.

وی تاکید کرد: بهشتیان در آن جا هر چه می‌خواهند با یک سبحان الله به آنان عطا می‌شود و آخرین درخواست آنان، الحمدلله است پس می‌شود تسبیحات حضرت زهرا (س) شعار رسمی سراسر بهشت باشد؛ زیرا بهشتیان بیش از این سه ذکر را ندارند.

وی با اشاره به توصیف نعمت‌های بهشتیان تصریح کرد: برای اصحاب یمین میوه‌های فراوان انباشته و چیده شده وجود دارد؛ سایه در آن جا دائمی است و تند و تیز و گرم و سرد نیست.

این مفسر قرآن بیان کرد: در دنیا کسانی هستند که دارای علوم فراوان است و در رشته‌های متعدد متخصص است؛ چنین افرادی مانند درختی هستند که چند میوه می‌دهند بنابراین جای تعجب نیست که یک درخت در قیامت چند میوه بدهد.

captcha