برگزاری جشنواره‌های موازی منافاتی با «جایزه فیروزه» ندارد
کد خبر: 3678577
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
فریدونی:

برگزاری جشنواره‌های موازی منافاتی با «جایزه فیروزه» ندارد

گروه ادب: مدیرکل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری جشنواره‌های موازی با جایزه فیروزه، منافاتی ندارد؛ چرا که اهداف آنها معرفی کالاهای خود و هدف ما معرفی ظرفیت‌ها است.

برگزاری جشنواره‌های موازی منافاتی با «جایزه فیروزه» ندارد به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی با عنوان «جایزه فیروزه» صبح امروز با حضور علی فریدونی مدیر کل مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.
فریدونی در این نشست گفت: از یک سو مشکلات حوزه اقتصاد و از سوی دیگر با توجه به منویات رهبری در رابطه با تولید داخلی، وزارت ارشاد بر حسب وظیفه خود در زمینه فرهنگ، باید فراتر از حوزه کتاب و بخش‌های دیگر به این عرصه می‌پرداخت؛ از این رو جشنواره یا جایزه «فیروزه» را راه‌اندازی کرده است.
وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد وجود داشت، دوره نخست این جایزه با موضوعات کتاب-اسباب‌بازی و اسباب‌بازی که جزء کالاهای اساسی خانواده است، برگزار شد و در دومین دوره علاوه بر این دو، موضوع نوشت‌افزار نیز اضافه شد و در سومین دوره رویکردها و موضوعات دیگری نظیر پژوهش نیز اضافه شد؛ از این رو دبیرخانه دائمی این جشنواره نیز راه‌اندازی شد که در حال حاضر دبیرخانه آن در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اداره مجامع مستقر شد.
فریدونی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز شکل گرفته و در این شورا تأکید بر این هست که بخش‌های مختلف معاونت فرهنگی با بخش‌های اقتصاد و فرهنگ تعامل داشته باشد. از این رو از میان دستگاه‌های متولی‌، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ سازمان ملی استاندارد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همکاری داشتند و هر کدام نماینده‌ای در شورای سیاست‌گذاری جشنواره دارند تا این جشنواره را مورد حمایت بیشتری قرار دهند.
وی در ادامه عنوان کرد: امسال در حوزه‌های اسباب‌بازی‌، کتاب ـ اسباب‌بازی‌، نوشت افزار،‌ هدایای فرهنگی و پژوهش آثاری به دبیرخانه ارسال شده است که از 300 اثر در حوزه اسباب‌بازی‌، 260 اثر در حوزه کتاب‌ـ‌اسباب‌بازی‌،800 اثر در حوزه نوشت‌افزار‌، 500 اثر در حوزه هدایای فرهنگی و 1610 اثر در حوزه پژوهش به دبیرخانه جایزه فیروزه ارسال شده است و گروه داوری نیز تلاش کرده تا افرادی که هم به صورت تجربی و هم علمی و آکادمیک در حوزه تولید کالاهای فرهنگی فعالیت دارند و صاحب ایده هستند، انتخاب شوند و در این راستا در هر حوزه سه نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شود.

فریدونی در ادامه با اشاره به مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان استاندارد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در تجلیل و حمایت از برگزیدگان جایزه فیروزه گفت:‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حماست از شرکت‌های خلاق و ارائه تسهیلات به آنها مشارکت داشته و سازمان استانداردسازی در راستای استاندارد کردن تولیدات و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به برگزیدگان این جایزه، هولوگرام تولید اعطا خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دو جشنواره در حوزه اسباب‌بازی و نوشت‌افزار هر سال برگزار می‌شود و چه دلایلی بر برگزاری جشنواره‌ای دیگر با همان موضوع است و از سوی دیگر میزان جایزه 4 میلیونی برای آنها اندک است و کمکی به تولیدکننده نخواهد کرد این جایزه چه حمایت‌هایی را برای برگزیدگان خود در نظر گرفته است، بیان کرد: درست است که میزان اندک این جایزه تأثیری در تولید نخواهد داشت؛ اما میزان جایزه فیروزه نیز بیش از آن نیست. همچنین کار سازمانی و انجمنی و تشکلی در حوزه کالاهای فرهنگی کمتر است و هدف ما کار جمعی سازمان یافته است و تأثیری که جایزه فیروزه می‌تواند داشته باشد، ورود سازمان‌های متولی و ارتقا کیفی محصولات است و پراکندگی ایده‌ها نیز از این طریق، به نتیجه مؤثر خواهند رسید.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه این توضیحات حکایت از این دارد که جشنواره‌های موازی از سال آینده برگزار نمی‌شوند و با جایزه فیروزه تجیمع می‌شوند، پاسخ داد: در حوزه نوشت‌افزار گروه‌های تولیدکننده‌ای هستند که جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند و توجه خاصی به مصرف خانواده‌ها ندارند و البته برگزاری این جشنواره منافاتی با جایزه فیروزه ندارد و از سوی دیگر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از طریق جایزه فیروزه به دنبال جلب توجه نهادها و سازمان‌های متولی و معرفی ظرفیت‌های این حوزه است گرچه هدف جایزه فیروزه، تجمیع فعالیت‌های فرهنگی است، اما یکی از موانع کار تولیدکنندگان این است که آنها رسمیت حقوقی نداشته و مسائل و مشکلات حقوقی بسیاری در تولید و ثبت تولیدات خود دارند که امیدوارم امسال اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود تا آنها هویت رسمی پیدا کنند.

 ایوب دهقان‌کار معاون اداره مجامع و تشکل‌های فرهنگی نیز در ادامه از برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی در حاشیه نمایشگاه خبر داد و گفت: در این زمینه 14 کارگاه و نشست با موضوعات دانش‌بنیان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز میزبان سه نشست باشند.

یادآور می‌شود، سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی از 13 تا 17 دی‌ماه در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 10 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان است.

 

captcha