به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه»، ایوب دهقانکار، معاون اداره کل مجامع و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش در حوزه کالاهای فرهنگی گفت: ورود به محصولات فرهنگی مستلزم این است که بنای آکادمیک، علمی و دانشگاهی پشتیبان آن باشد تا کار به نتیجه برسد، به همین دلیل علاوه بر راه اندازی دبیرخانه جایزه فیروزه که به کالاهای فرهنگی میپردازد، در کنار آن بخش پژوهش را راهاندازی کردیم.
وی افزود: بخش پژوهش با این هدف راهاندازی شد تا در مرحله اول، پژوهشهای موجود در حوزه اقتصاد فرهنگ، کالاهای فرهنگی، تولید داخلی و ذائقه مخاطب را رصد و سپس در این زمینه نسبت به هدایت فعالان این بخش اقدام کنیم.
دهقان کار با بیان اینکه بخش پژوهش از سال گذشته به جایزه فیروزه افزوده شده است، گفت: سال گذشته 950 ثر به دبیرخانه واصل شد که امسال بخش پژوهش نسبت به دوره دوم، 30 درصد رشد داشته است اما از آنجایی که سال گذشته بازخورد خوبی در این حوزه گرفتیم و شاهد آثار ارسالی بسیار خوبی بودیم، امسال در دور دوم بخش پژوهش فراخوان مجزا و مستقل در بخش پژوهش ارسال کردیم.
وی با اشاره به فعالیت هیئت علمی و هیات داوران در دبیرخانه بخش پژوهش، عنوان کرد: این هیئت داوران آثار را رصد و داوری کردند و آثار منتخب در سه مرحله داوری انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه دو نفر برگزیده می شوند و یک نفر به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته خواهند شد.
معاون اداره کل مجامع و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چشم انداز بخش پژوهش در سال های آینده بهتر و مناسبتر میبینیم، بیان کرد: هر فعالیتی که در حوزه فرهنگ انجام برای غنای هرچه بیشتر این فعالیت ضرورت دارد که پشتوانه علمی و آکادمیک آن تأمین شود و این مهم به دنبال تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه معاونت فرهنگی با بدنه علمی و دانشگاهی جامعه ارتباط برقرار کند، دنبال میشود.
به گفته دهقانکار، از سوی دیگر تلاش ما بر این است که ارتباط معاونت فرهنگی با سایر حوزههای فرهنگی به جز کتاب افزایش پیدا کند و علاوه بر صحه گذاشتن بر اهمیت کتاب، در سایر کالاهای فرهنگی نیز فعالیت داشته تا معاونت امور فرهنگی صرفاً به حوزه کتاب محدود نشود.
وی در بخش دیگر سخنان خود به برگزاری 14 کارگاه آموزشی در حاشیه جایزه فیروزه اشاره کرد و گفت: به دنبال ارتباطاتی که با تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی داشتیم، متوجه شدیم اغلب این افراد جوان و کم تجربه هستند. این افراد علاوه بر حمایت های مالی که قرار است توسط دستگاههای فرهنگی دنبال میشود، نیازمند این هستند که به لحاظ علمی و پشتوانه آکادمیک نیز تقویت شوند.
دهقانکار ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان ما نوپا هستند و نیازمند حمایت از یک مرجع هستند تا سطح دانش تخصصی خود را ارتقا دهند، در این زمینه با یکسری مراکز علمی ارتباط برقرار کردیم و مدرسانی از این مراکز بخش خصوصی و دولتی کلاسهای آموزسی و کارگاه برگزار میکنند.
یادآور میشود، سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» از 13 تا 17 دی ماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 8 شب در محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتوگو برپا است.