دو پیشنهاد کارشناسان به ستاد راهبری طرح ملی حفظ/ یکساله شدن افق تربیت حافظان قرآن در گام اول
کد خبر: 3680959
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

دو پیشنهاد کارشناسان به ستاد راهبری طرح ملی حفظ/ یکساله شدن افق تربیت حافظان قرآن در گام اول

گروه فعالیت‌های قرآنی: نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به برگزاری نشست کارشناسان این ستاد برای بررسی دو موضوع،‌ گفت: در این جلسه پیشنهاد شد تا در افقی یکساله توانمندی و ظرفیت دستگاه‌ها در زمینه حفظ قرآن کریم برای رسیدن به آمار واقعی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دو پیشنهاد کارشناسان به ستاد راهبری طرح ملی حفظ/ یکساله شدن افق تربیت حافظان قرآن در گام اول

حجت‌الا‌سلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تهیه پیش‌نویس در ارتباط به اقدامات ملی تحقق راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم به تفکیک دستگاه‌ها،‌ به برگزاری جلسه کارشناسان دستگاه‌های ذیربط به منظور تسریع در تصمیم‌گیری جلسه پنجم ستاد راهبری طرح ملی حفظ در صبح امروز، 20 دی‌ماه اشاره کرد و گفت: در این جلسه توزیع سهم مؤسسات و نهادها در تربیت سه و نیم میلیون حافظ قرآن در افق 1404 و همچنین اقدامات ملی پیشنهادی دستگاه‌ها جهت آماده‌سازی برای طرح در جلسه پنجم ستاد طرح ملی حفظ قرآن مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در بخشی از این جلسه در مورد افق 1404 و میزان تربیت حفاظ، اعضا به اتفاق به این نظر رسیدند به جای اینکه در این گام تعیین شود که تا سال 1404 چه میزان از افراد حافظ قرآن شوند، پیشنهاد شد تا در یک اقدام یک ساله، مأموریت‌هایی که به هر کدام از دستگاه‌ها داده می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد.
حسینی بیان کرد: بر همین اساس پیشنهاد شد فعلاً افق یکساله‌ای در نظر گرفته شود تا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌هایی که در هر کدام از دستگاه‌ها وجود دارد، فعالیت‌ها به پیش برده شود. بر همین اساس و با این رویکرد ‌ستاد بر فعالیت‌ها نظارت داشته و وظایف را توزیع خواهد کرد تا مشخص شود بر اساس برنامه‌هایی که تدوین می‌شود و اقداماتی که در دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، طی یکسال آینده به چه هدفی دست پیدا خواهیم کرد.
نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اظهار کرد: اگر بخواهیم به صورت تقریبی آماری را مشخص کنیم که تا سال 1404 به آن نقطه برسیم، مانند بسیاری از آماری که تا به حال معین شده و نتوانسته‌ایم به آن دست پیدا کنیم، ممکن است این تعیین آمار هم به نتیجه همان برنامه‌های قبلی گرفتار شود. از این جهت برای اینکه نتایج عینی‌تر و واقعی‌تر باشد و همچنین دستیابی به آن هدف به صورت عین‌تری دنبال شود، پیشنهاد شد تا فعلاً هدف یکساله‌ای تعیین شود و بر اساس دستاوردهایی که در این یکسال مشاهده می‌شود، در افق 1404 هم تعیین کنیم که هر کدام از دستگاه‌ها با آنچه که در سال آینده از خود نشان می‌دهند چه ظرفیت و چه توانی را دارند.
وی با اشاره به اینکه این موضوع باید در ستاد راهبری به تصویب برسد،‌ افزود: این موضوع نظر کارشناسان که نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن هستند بوده و در جلسه آینده ستاد راهبری همین موضوعات مطرح خواهد شود تا نسبت به آنها تعیین تکلیف شود.
حسینی همچنین بیان کرد: در بخش دیگری از این جلسه در مورد اقدامات ملی نیز بحث شد و مقرر شد تا به جای پراکنده‌کاری و انجام دادن اقدامات مختلف موازی با دستگاه‌ها، ‌یک اقدام ملی را تعریف کنیم که این اقدام اگر در یک دستگاه اجرا می‌شود، رسانه‌ها پیوست رسانه‌ای آن را فراهم کنند، کانون‌های فرهنگی مساجد، مؤسسات، اوقاف، بقاع متبرکه و ... نیز به فراخور حال به این موضوع کمک کنند.
نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال‌های گذشته موضوع در حفظ موضوعی قرآن طرح 1449 یک منبع را معرفی می‌کرد، سازمان اوقاف منبع دیگری را برای مخاطبان خود تعریف می‌کرد و بقیه نیز به همین ترتیب اقدام می‌کردند. بنابراین در این جلسه پیشنهاد شد که همه فعالیت‌ها متمرکز شود. اگر برای سال‌ آینده حفظ جزء 30 در دستور کار قرار گیر، این کار در مساجد، رسانه، موسسات، مدارس، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ... در سطح عمومی دنبال شود. در سطح اختصاصی هم یک سری جوامع همچون دانشجویان رشته‌های علوم قرآن و معارف و مجموعه‌هایی که توان بیشتری در حفظ تخصصی دارند، با استفاده از یک برنامه‌ ملی که برای آنها تعریف شده است و پیوست رسانه‌ای هم خواهد داشت، اقدام خواهند کرد.
حسینی بیان کرد: اما اینکه هر کدام از دستگاه‌ها فارغ از دستگاه دیگر با یک منبع جداگانه کار خاصی را انجام دهند، قاعدتاً هم‌افزایی را به دنبال نخواهد داشت و ظرفیت‌ها آنگونه که باید و شاید به کار گرفته نخواهد شد. بر همین اساس قرار شد تا بر روی این پیشنهادات کار شود تا در جلسه ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قران کریم به یک جمع‌بندی برسد و در صورت تصویب کار آغاز شود.
حسینی در پایان با تأکید بر اینکه این جلسه اولین جلسه در سطح کارشناسان بعد از تشکیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بود، گفت: البته در گذشته و قبل از تشکیل ستاد جلسات کارشناسی برگزار می‌شد. این جلسات در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

captcha