ایستادگی در برابر حکم خدا؛ اصلی‌ترین عامل بدبختی جامعه
کد خبر: 3687191
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹
ویسکرمی مطرح کرد:

ایستادگی در برابر حکم خدا؛ اصلی‌ترین عامل بدبختی جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: مفسر قرآن لرستان با با اشاره به اعتراض عده‌ای از بنب‌اسرائیل به انتخاب طالوت توسط خداوند به‌عنوان فرمانده بنی‌اسرائیل اظهارکرد: بنی‌اسرائیل از شرایط اساسی رهبر شناخت نداشتند این در حالی‌است که ثروت و مال و نسب هیچ امتیازی برای انتخاب رهبر ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در تفسیر آیه ۲۴۸ سوره بقره با این مضمون «وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمْ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَکُمْ إِنْ کُنتُمْ مُؤْمِنِینَ» اظهارکرد: بعد از حضرت موسی بنی‌اسرائیل شروع به ناشکری کردند و راه نبوت و سلطنت از هم جدا شد و به خواری و سختی گرفتار شدند.
وی افزود: بعد از این‌که بنی‌اسرائیل به‌دلیل ناشکری به سختی افتادند دوباره یاد خدا و پیامبر خدا افتادند و دنبال پیامبر زمان خود رفتند و از او خواستند فرماندهی برایشان انتخاب کند.
ویسکرمی با اشاره به این‌که در این آیه خداوند متعال طالوت را به فرماندهی آنها انتخاب می‌کند، ادامه داد: پیامبر به بنی‌اسرائیل فرمود که انتخاب طالوت از طرف خداوند بوده اما اسرائیل دوباره شروع به بهانه‌جویی کردند این در حالی بود که انتخاب رهبر یا فرمانده یا حاکم به دستور خداست و خدا به هرکسی که بخواهد عطا می‌کند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این‌که بنی‌اسرائیل شروع به بهانه‌جویی کرده و نشانه‌ای برای فرماندهی طالوت از طرف خدا می‌خواستند، گفت: پیامبر آن‌ها فرمود نشان پادشاهی و فرماندهی طالوت صندوق یا تابوتی است که در آن آرامشی از نزد خدا برای شماست این در حالی‌است که بنا بر نظر مفسرین در آن صندوق تخته‌های تورات، عصا و عمامه موسی و عمامه و حضرت هارون بوده است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که بهانه‌جویی و ایستادگی انسان‌ها در برابر حکم خدا عامل بدبختی جامعه است، اضافه کرد: باید به آن ایمان و اعتقاد برسیم که حکم خدا در همه جا به نفع ماست این در حالی‌است که وقتی بنی‌اسرائیل از صراط مستقیم و خدا فاصله گرفتند خداوند در ابتد یک کافر به نام جالوت را بر آن‌ها حاکم کرد تا جایی‌که دوباره برای رهایی از ظلم جالوت و سختی‌ها به پیامبر خود برگشتند.
وی با بیان این‌که پیامبر بنی‌اسرائیل حجت را تمام کرد که طالوت برگزیده خداوند است و فرماندهی او توسط خدا صورت گرفته است، اضافه کرد: پیامبر آن‌ها فرمود که نشان فرمانروایی طالوت این صندوق مقدسی است که مادر موسی قنداق حضرت موسی را در داخل آن گذاشت و به رود نیل انداخت به طوری‌که ملائکه آن‌را همراهی می‌کنند بدین معنا که آن صندوق معجزه پیامبر و حقانیت فرماندهی طالوت بوده است.
ویسکرمی با بیان این‌که عدم تبعیت از ولی باعث خواری جامعه می‌شود، افزود: وقتی حجت خدا بر مؤمنان تمام می‌شود حکم خدا را قبول می‌کنند و در برابر خدا تسلیم محض هستند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که عده‌ای از مؤمنان در برابر حکم خدا و نسبت به انتخاب الهی رهبر فرمانده آنها تسلیم شدند و فرماندهی را قبول کردند، افزود: عده‌ای از بنی‌اسرائیل صندوق مقدس را دست‌کم گرفتند و نمی‌دانستند که جسارت به آن صندوق باعث خسارت به بنی‌اسرائیل می‌شود.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: بعد از این‌که طالوت به فرماندهی برگزیده شد برای نابود کردن جالوت حرکت کردند اما قبل از آن خداوند یک آزمون ساده از بنی‌اسرائیل گرفت به این‌صورت که از آن‌ها خواست زمانی که به آب رسیدند آب نخورند و اگر می‌خواستند آب بخورند یک کف دست بیشتر نخورند.
وی با بیان این‌که مؤمنان در این راستا سه دسته شدند، گفت:عده‌‌ای که در برابر حکم خدا تسلیم بودند آب نخوردند، عده‌ای به اندازه یک کف دست آب خوردند و عده‌ای دوباره در برابر دستور خدا ایستادگی کرده و بیشتر آب خوردند.
ویسکرمی با اشاره به این‌که زمانی‌که پیامبر بنی‌اسرائیل به حکم خداوند طالوت را به عنوان فرمانده آنها برگزید عده‌ای شروع به بهانه‌جویی کردند، افزود: حکم خداوند حجت را بر آنها تمام کرد که گزینش حاکم الهی از طرف خداوند است و خداوند شرایط رهبری را بهتر می‌داند و بر همه چیز آگاه است.

captcha