معرفی قرآن و زدودن اسلام‌هراسی؛ تلاش‌های روحانی مسجد پورتلند
کد خبر: 3687327
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

معرفی قرآن و زدودن اسلام‌هراسی؛ تلاش‌های روحانی مسجد پورتلند

گروه بین‌الملل: عبدالله پولووینا  روحانی جوان بوسنیایی است که تلاش می‌کند تا با معرفی آموزه‌های قرآنی و اسلامی و گسترش شناخت میان مسلمانان و غیرمسلمانان، با اسلام‌هراسی و تصورات نادرست در مورد این دین آسمانی در حد توان خود مقابله کند.

معرفی قرآن و زدودن اسلام‌هراسی؛ تلاش‌های روحانی بوسنیایی مسجد «پورتلند» (گزارش)به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، عبدالله پولووینا همانطور که آرام بر روی فرش مسجد پورتلند راه می‌رود، در مورد اسماءالحسنی و 99 نام زیبای خداوند توضیح می‌دهد و می‌گوید که الله رایج‌ترین نام خدا است.

پولووینا 44 ساله و بوسنیایی تبار است و با متانت و آرامی سخن می‌گوید و لبخند گیرایی دارد.

در بعدازظهر روز چهارشنبه، نمازخانه مسجد شهر پورتلند در ایالت اورگن آمریکا ساکت و خالی است اما در زمان نماز و به ویژه نمازهای جمعه اتاق مملو از جمعیت می‌شود.

اما خدمات پولووینا به پیروان دین اسلام و ارائه آموزش‌های قرآنی و اسلامی به مسلمانان محدود به زمان نیست. پولووینا عادت دارد درب‌های مسجد را خود  به روی هر کسی که می‌خواهد در مورد اسلام بداند باز می‌کند. وی خوشحال می‌شود که پیروان دیگر ادیان، افسران پلیس، سیاستمداران و مردم کنجکاو به مسجد بیایند.

وی می‌گوید: دعوت می‌‌کنم که بیایند و ببینند و بشنوند که ما مسلمانان هیچ برنامه پنهانی نداریم.

در یکی از جمعه‌های ماه نوامبر، پولووینا میزبان گروهی از دانشجویان کالج شد. دانشجویان به همراه استادشان برای درس مطالعات دینی به مسجد آمده بودند.

او به دانشجویان نشان داد که کجا کفش‌هایشان را درآورند، کجا نمازگزاران دست و صورت خود را قبل از نماز شست‌وشو می‌کنند و کجا می‌توانند بنشینند و به دانشجویان دختر نیز گفت فقط در صورت تمایل و راحتی می‌توانند حجاب را امتحان کنند.

سپس در مورد آداب نماز خواندن و نزول قرآن بر حضرت محمد (ص) برای آنان توضیح داد.

وی جزوه‌ای با عنوان «زنان در اسلام» به دانشجویان داد و گفت که مردم تصور می‌کنند زنان مسلمانان حقوق مساوی ندارند، جایگاه پایین‌تری دارند و مورد سرکوب قرار می‌گیرند اما در حقیقت این اشتباه گرفتن اسلام با فرهنگ برخی کشورهای اسلامی است.

پولووینا توضیح می‌دهد که تصورات نادرست شکل گرفته در جامعه مانع از فهمیدن این حقیقت می‌شود که اسلام از قرن هفتم زمینه را برای توانمندسازی زنان فراهم کرده است.

معرفی قرآن و زدودن اسلام‌هراسی؛ تلاش‌های روحانی بوسنیایی مسجد «پورتلند» (گزارش)

میهمانان مسجد

وی توضیح می‌دهد که بر اساس آیات قرآن، مردان و زنان در پیشگاه خدا برابر هستند و زنان از هیچ حقی منع نشده‌اند.

قرائت آیات قرآن و توضیح حقیقت اسلام و افسانه‌های ساخته شده در مورد اسلام و مسلمانان بخشی از کارهای همیشگی او برای تنویر اذهان غیرمسلمانان و میهمانان مسجد است.

برای پولووینا، به اشتراک گذاشتن اسلام با غیرمسلمانان بخشی جدانشدنی از عبادت او است اما او تک بعدی نیست و به دنبال حقیقت ادیان دیگر نیز می‌گردد.

وی معتقد است که درک مشترک از ادیان مختلف کلید صلح و آرامش است و تلاش می‌کند که به پیروان دیگر ادیان کمک کند که ارزش‌های مشترک ادیان را نیز ببینند؛ به جای اینکه بر تفاوت‌ها تمرکز کنند.

معرفی قرآن و زدودن اسلام‌هراسی؛ تلاش‌های روحانی بوسنیایی مسجد «پورتلند» (گزارش)

پولووینا اولین مسلمانی است که در دانشکده الهیات دانشگاه سیاتل آمریکا که یک دانشگاه کاتولیک است، ثبت‌نام کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 2015 گرفت.

اخیراً یک بیلبورد در نزدیکی مسجد پولووینا نصب شده که روی آن نوشته شده است «رستگاری فقط از طریق مسیحیت ممکن می‌شود». اینکه این بیلبورد در نزدیکی مسجد نصب شده شاید اهداف اسلام‌ستیزانه داشته باشد اما آنچه عاملان برافراشته شدن این بیلبورد نمی‌دانند این است که پولووینا در زمان تحصیلات خود در زمینه مطالعات ادیان جهان یاد گرفته که بسیاری از آموزه‌ها و شخصیت‌های دینی انجیل با قرآن مشترک است.

پولووینا می‌گوید: حضرت مسیح (ع) و حضرت محمد(ص) ارزش‌های جهانی مشترکی مانند صلح، عشق و عدالت را به مردمان آموختند.

جنیفر ویلیامز، استاد درس «اسلام، مسیحیت و یهودیت» در کالجی که دانشجویانش را به مسجد پولووینا آورده، گفت: این سه دین ابراهیمی از آموزه‌های حضرت ابراهیم (ع) ریشه گرفته‌اند و افراد زیادی نمی‌دانند که خاستگاه مشترکی دارند و هر سه ادیان توحیدی هستند.

مسجد پولووینا  در یک سازمان فرهنگی و آموزشی بوسنیایی واقع شده  که محل گردهمایی بوسنیایی‌هایی است که برای مراسم‌های دینی و بعضاً غیردینی گردهم می‌آیند. بیشتر آن‌ها در جریان نسل‌کشی سال 1995  توسط صرب‌ها، از بوسنی فرار کرده‌اند.

پولووینا که در بوسنی بزرگ شده، در جریان جنگ سه بار زخمی شد که یکبار آن توسط یک تک تیرانداز از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت. اما وی اکنون در این مسجد درس آزادی و انسانیت می‌دهد.

بیش از 100 هزار نفر در این جنگ کشته شدند و بیش از 2 میلیون نفر از بوسنی فرار کردند که به تخمین پولووینا حدود 350 تا 400 خانواده مسلمان بوسنیایی فرار کرده در سال‌های جنگ در پورتلند و ونکوور زندگی می‌کنند.

گزارش - چهارشنبه***معرفی قرآن و زدودن اسلام‌هراسی؛ تلاش‌ روحانی مسجد پورتلند

کمبود رهبران مسلمان در جوامع اسلامی آمریکا

پولووینا در سال 2000 برای یک دیدار خانوادگی در ماه رمضان به سیاتل آمریکا می‌رود و در آنجا با مهاجران بوسنیایی دیدار می‌کند که به اصرار از او می‌خواهند که به دلیل نداشتن پیشوای دینی به آنجا برود. چند ماه بعد پولووینا به آمریکا می‌رود و فعالیت‌های دینی و اجتماعی خود را آغاز می‌کند.

وی به مدت 12 سال رهبری جمعیت اسلامی بوسنیایی‌ها در واشنگتن را به عهده می‌گیرد و پس از آن به پورتلند می‌رود و یار و یاور مسلمانان این منطقه می‌شود.

وی با پلیس پورتلند در راستای شناخت بیشتر مسلمانان و مقابله با اسلام‌هراسی همکاری می‌کند. در جلسات ماهانه آنان شرکت می‌کند و دیدگاه‌های خود را در ورد اسلام‌هراسی و چگونگی معرفی حقیقت زندگی مسلمانان به اشتراک می‌گذارد.

پولووینا همچنین با حضور در مدارس، کلیساها، همایش‌ها و راهپیمایی‌ها در مورد مسلمانان، اسلام، منع مهاجرت مسلمانان به آمریکا، چالش‌های پیش روی مسلمانان و موضوعاتی از این قبیل سخنرانی می‌کند.

تلاش این روحانی مسلمان این است که دیوارهای نامرئی ایجاد شده میان مردم به وسیله برچسب‌هایی مانند «مسلمان» و «غیرمسلمان» را از میان بردارد و مردم را بیشتر با هم آشنا کند/.

ترجمه: معصومه السادات حسینی

captcha