کد خبر: 3690484
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
سیمرغ‌های بلورین نصیب کدام فیلم می‌شوند؟

فیلم‌های دینی و ارزشی؛ رکوردار سیمرغ بلورین بهترین فیلم «جشنواره فجر»

گروه هنر: طی سی و پنج دوره برگزاری جشنواره «فیلم فجر»، فیلم‌های دینی و ارزشی بیشترین سهم را در تصاحب سیمرغ بلورین بهترین فیلم «جشنواره فجر» داشته‌اند.

فیلم‌های دینی و ارزشی؛ رکوردار سیمرغ بلورین بهترین فیلم «جشنواره فجر»

سال 66 نخستین سالی بود که سیمرغ بلورین به عنوان یک نماد و شاخص به عنوان تندیس رسمی جشنواره بین‌المللی «فیلم فجر» طراحی و در ششمین جشنواره بین‌المللی «فیلم فجر» در بخش‌های گوناگون به برگزیدگان معتبرترین جشنواره سینمای ایران اهدا شد.

اما با بررسی اجمالی ادوار گوناگون جشنواره بین‌المللی «فیلم فجر» به روشنی می‌توان دریافت که در میان بیشمار سیمرغ های بلورین این جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم این رویداد معتبر سینمایی سهم فیلم‌های دینی، ارزشی و انقلابی شده است.

سال 66 سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره به فیلم سینمایی «کانی مانگا» در ژانر دفاع مقدس ساخته مرحوم سیف اله داد تعلق گرفت. سال 68 و 71 سیمرغ بلورین این جشنواره از آن فیلم‌هایی که هر دوی آنها ساخت ابراهیم حاتمی‌کیا بودند شد؛ اولی «مهاجر» و دومی «از کرخه تا راین».

سال 73 و در جریان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم فجر» فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی براساس فیلمنامه بی‌نظیر بهرام بیضایی بلامنازع توانست به عنوان بهترین فیلم سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند و دو سال بعد «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی با تمی اجتماعی اما با مضمونی ارزشی توانست بهترین فیلم این جشنواره باشد.

سال 76 مجدد ابراهیم حاتمی‌کیا تحسین همگان را با ساختن «آژانس شیشه‌ای» برانگیخت و سال بعد «هیوا» فیلم دیگری در ژانر دفاع مقدس ساخته مرحوم رسول ملاقلی‌پور، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد.

«بوی کافور، عطر یاس» با مضمونی پیرامون مرگ و دنیای فانی ساخته بهمن فرمان‌آرا، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در سال 78 از آن خود کرد و سال 83 نیز «خیلی دور، خیلی نزدیک» با مضمونی دینی ساخته سیدرضا میرکریمی بهترین فیلم جشنواره شد.

سال 84 «به نام پدر» مجدداً از ابراهیم حاتمی‌کیا سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد و سال بعد نیز «روز سوم» ساخته محمدحسین لطیفی در ژانر دفاع مقدس و با موضوع  سقوط خرمشهر بهترین فیلم دور بیست و پنجم جشنواره شد.

سال 88 با وجود آنکه ساخته دیگری از ابراهیم حاتمی کیا به نام «به رنگ ارغوان» توانست این سیمرغ را از آن خود کند اما این فیلم چندان مضمونی ارزشی و انقلابی نداشت تا سال 94 که «ایستاده در غبار» ساخته تحسین‌برانگیز محمدحسین مهدویان با موضوع ماجرای زندگی احمد متوسلیان این جایزه را از آن خود کرد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم سال گذشته مجدد به فیلم دیگری ساخته محمدحسین مهدویان یعنی «ماجرای نیمروز» رسید.

و اکنون و به فاصله 24 ساعت مانده به آغاز مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره «فیلم فجر» که در این دوره از جشنواره نیز شاهد حضور فیلم‌های متعدد ارزشی و انقلابی هستیم باید دید کدامیک از این آثار در کوس رقابت بیشتری جوایز و تندیس‌ها  به ویژه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود می‌کنند؟

      

captcha