مطالبات مدیران اتحادیه‌های استانی در خصوص ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوری
کد خبر: 3692139
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

مطالبات مدیران اتحادیه‌های استانی در خصوص ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها خواستار تسریع در روند ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوری شدند.

به گزارش ایکنا؛ مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها خواستار تسریع در روند ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوری شدند و بیانیه‌ای از سوی اتحادیه قرآنی لرستان با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان به نمایندگی از دیگر مدیران عامل صادر شد.

مطالبات مدیران اتحادیه‌های استانی در خصوص ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوریمتن این بیانیه بدین شرح است؛
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
پس از چند سال کش‌ و قوس و طرح مباحث فراوان و بعضاً ملال‌آور و گاه ناراحت‌کننده بالاخره ادغام دو اتحادیه کشوری و استانی در دستور کار قرار گرفت و مرداد 96 نقطه آغاز این مسیر بود.
ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌ها در کشور از ابتدا موضوعی مردمی و درون تشکیلاتی بود و مثل هر تشکل مردم‌نهاد، شرکت یا مؤسسه و صنفی می‌بایست مسیر ادغام خود را درون تشکیلاتی طی می‌کرد و با مذاکرات بین صاحبان و شرکا یا به تعبیر صحیح‌تر مؤسسان و مدیران آن انجام می‌گرفت و در مسیر طبیعی از تصویب مجامع عمومی دو اتحادیه عبور و به منزلگاه ادغام می‌رسید.
اما متأسفانه با دخالت‌های پیدا و پنهان دستگاه‌های دولتی و مدعی تولیت امور قرآنی کشور و از دیگرسو داستان غم‌انگیز کسانی که خود را متولی بلامنازع این جریان مردمی می‌دانند و قبل و بعد ادغام درصدد یارکشی از ظرفیت قرآنی کشور آن‌هم نه برای ارتقای رسالت قرآنی و اصالت مردمی آن بلکه تملیک عقبه‌ای که می‌شود از آن برای بهره‌مندی از قطره‌های بودجه اندک قرآنی کشور به نفع مجموعه مربوطه بهره گرفت.
اما علی‌رغم این تصمیم باز فرآیند ادغام به همان نحو با کندی مواجه است و دلیل آن نیز باز سنگ‌اندازی‌ها و دخالت‌های پیدا و پنهان شخصیت‌هایی که هم ناظرند و هم مجری هم مردم‌اند و هم دولت و البته غفلت و عدم آگاهی مجموعه‌های اصیل و مردمی را نیز باید به علل وقوع شرایط فعلی در داستان غم‌انگیز اضافه کرد.
آنچه اما مهم به نظر می‌رسد این است که اولاً دستگاه‌ها و مدعیان خود خوانده هیچ‌کدام از ایجاد و تشکیل اتحادیه‌ای مردمی مقتدر و یکپارچه استقبال نمی‌کنند و به هر شیوه و روشی سعی در اخلال در این مسیر داشته و دارند گواه ما بر این مطلب رفتار آن‌ها در طول مسیر ایجاد و ادغام اتحادیه‌ها است.
روزی با تشکیل اتحادیه موازی یا عدم پذیرش مؤسسات دارای پروانه از یک دستگاه، روزی دیگر با تعیین شرط و شروط در چگونگی ادغام، روز دیگر با تعیین ضوابط و تغییر آن حتی در وسط انتخابات و دیگر روز با ایرادات جدی و واضح در اساسنامه‌ها و صورت‌جلسات و تا ورود در کوچک‌ترین امور مؤسسات و اتحادیه‌ها و از دیگرسو با راه‌اندازی چراغ خاموش مجامع به‌اصطلاح مردمی دیگر، همه و همه نشانگر آن است که مدعیان خود خوانده منافعشان در تشکیل نشدن اتحادیه‌ای مردمی و مستقل و مقتدر است اینان به دنبال اتحادیه‌ای ضعیف و وابسته هستند تا نه از تصدی‌گری خارج نشوند و هم بهانه‌ای برای بازگشت اعتبارات و تخصیص آن به مؤسسات خصولتی که تشکیل‌شده از عناصر وابسته مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشند.
این روزها اما با نزدیک شدن به زمان تشکیل اتحادیه کشوری تلاش‌های پیدا و پنهان برای اثرگذاری بر روند انتخابات کشوری شدت گرفته است مسئله‌ای که اگر با هشیاری مؤسسات و تشکل‌های مردم‌نهاد قرآنی خصوصاً منتخبین استان‌ها یعنی هیئت‌ مدیره‌ها و مدیران عامل پیگیری نشود ضربه‌ای دیگر بر پیکر این نهاد مردمی وارد و بار دیگر بجای دفاع و پیگیری حقوق مجموعه‌های مردم‌نهاد صرفاً به اجرای سیاست‌های غیرمردمی خود خواهند پرداخت.
هفت ماه از آغاز ادغام اتحادیه‌های استانی می‌گذرد، قریب به چهار ماه از اتمام انتخابات اتحادیه‌های استانی گذشته است اما هنوز هیچ بارقه امیدی نه برای استان‌ها و نه برای تشکیل اتحادیه کشوری مشاهده نگردیده است.
اساسنامه‌های ستاره‌باران با مواد مغایر با قوانین موضوعه کشوری، صورت‌جلسات پر از ایراد، کان لم یکن دانستن آراء منتخبین به بهانه مدارک تحصیلی تا برگشت پیاپی اساسنامه‌ها و صورت‌جلسات پیشنهادی دبیرخانه مدعی تسلط بر قوانین حقوقی از سوی مرجع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات مسائلی است که اتحادیه‌ها با آن دست به گریبان‌اند و دیری نخواهد گذشت که مؤسسات نیز به بهانه تطبیق با آئین‌نامه‌های جدید با آن مواجه خواهند شد و فرصت و توانی که باید مصروف فعالیت‌های قرآنی گردد صرف اساسنامه‌نویسی و صورت‌جلسات کذایی خواهد شد و صرف هزینه‌های مادی و معنوی؛ این است نتیجه این‌همه جلسه و مصاحبه و ادعای هیئتی که خود را متکفل امور مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد می‌داند.
به‌راستی چرا این‌همه ایراد در اساسنامه‌ها و صورت‌جلسات موج می‌زند الا اینکه قرار است این روند فرسایشی همچنان ادامه یابد و کیست که نداند با عدم ثبت و طی مراحل تشریفات قانونی خلأ قانونی اتحادیه‌ها ادامه یافته و بیشترین استفاده از آن را همین دستگاه‌های عضو در هیئت خواهند برد.
به‌ هر روی آنچه در حال وقوع است تهدید اصالت و هویت مردمی اتحادیه است و بعید به نظر می‌رسد اتفاق جدیدی با این روند میسر شود. با این وصف این‌جانبان مدیران عامل اتحادیه‌های استانی به‌عنوان نمایندگان منتخب بخش مردمی که صاحبان و ذی‌حقان اصلی ماجرا هستند مطالبات خود را در قالب‌ بندهای زیر اعلام داشته و بر تحقق آن‌ها اصرار ورزیده و تا اجرای آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
1- اتحادیه به‌عنوان عضو هیئت، جایگاهی هم‌تراز با دیگر دستگاه‌ها داشته و این شخصیت حقوقی و جایگاه قانونی باید از سوی همه اعضا به رسمیت شناخته‌شده و رعایت گردد. در تمامی فرایندهای مربوط به امور مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت می‌بایست اتحادیه چه به‌عنوان نماینده قانونی و صنفی آنان و چه به‌عنوان عضو اصلی هیئت مورد توجه و نقشی مؤثر داشته باشد.
2- دستگاه‌ها در هیئت رسیدگی به‌تنهایی عهده‌دار امور نبوده و نیستند و امور هیئت می‌بایست به‌صورت جمعی انجام شود لذا دستگاه‌های سابق ذی‌ربط می‌بایست بیش از گذشته نسبت به همراهی و انطباق خود با شرایط جدید اهتمام نمایند.
3- در حوزه تطبیق شرایط و تدوین اساسنامه‌ها و امور ثبتی و حقوقی مؤسسات و اتحادیه‌ها می‌بایست ضوابط فراقانونی و سخت‌گیرانه و غیرحرفه‌ای اصلاح و عنداللزوم حذف گردد.
4- هرگونه شرط و محدودیت برای عضویت مؤسسات در اتحادیه‌ها یا نمایندگان آنان در هیئت‌مدیره و هیئت بازرسی و مدیران عامل یا شعب در صلاحیت خود اتحادیه‌ها و مؤسسات است و شروطی مانند تأیید صلاحیت مدیران شعب مؤسسات توسط هیئت و یا مدیران عامل آن‌ها و نیز شرط تحصیلی برای منتخبین در هیئت‌ مدیره مدیران اتحادیه‌ها در صلایت مجامع آن‌ها است. چگونه فردی به‌درستی با اخذ مدرک درجه‌ دو حفظ ولو در خردسالی، مدرک لیسانس اخذ می‌کند اما یک فعال قرآنی که سالیان سال استخوان در این مسیر خردکرده به دلیل مدرک تحصیلی نمی‌تواند در هیئت ‌مدیره اتحادیه یا مدیرعاملی آن حضور داشته باشد.
5- اساسنامه‌ها و صورت‌جلسات می‌بایست یک‌بار دیگر مورد مداقه قرارگرفته و سپس در مجامع عمومی استان‌ها مطرح و پس از تأیید آن و بررسی اجمالی در هیئت آن‌هم صرفاً به‌منظور عدم مغایرت در کلیات با قوانین اصلی کشور به ثبت فرستاده شود.
6- نتیجه انتخابات استان‌ها باید به رسمیت شناخته شود و منتخبینی که دوسوم آرا را به دست آورده‌اند کان لم یکن دانستن رأی آنها فاقد مشروعیت و غیرقانونی است.
7- آنچه به اتحادیه‌ها ضررمی زند بی‌توجهی به اصالت مردمی آن است و می‌بایست این اصالت حفظ گردد با توجه به اتمام دوره هیئت‌مدیره‌ها و هیئت بازرسی اتحادیه‌های کشوری لازم است ضمن تسریع در امر ادغام این دو اتحادیه هیئتی مرکب از 9 نفر از مدیران اتحادیه‌های استانی به انتخاب خود آن‌ها تشکیل گردد و بر روند امور نظارت داشته باشند.
8- هیئت فوق برگزاری مجمع عمومی اتحادیه کشوری و انتخابات آن را نظارت و عهده‌دار خواهد بود.
9- هیئت بازرسی دو اتحادیه موجود کشوری مکلف‌اند نسبت به روند اداره امر اتحادیه‌های کشوری تا تشکیل اتحادیه مدغم نظارت نموده و مرتباً گزارش خود را به اتحادیه‌های استانی ارسال نمایند.
10- رعایت غبطه و صرفه در امور مالی و اداری اتحادیه‌های کشوری از امور مهمی است که هیئت بازرسی می‌بایست اهتمام لازم را داشته باشد و به‌صورت مرتب گزارش نماید.
11- مباحث مالی دو اتحادیه از جمله موارد مالی که جهت توزیع استان‌ها و طرح و برنامه‌ها به‌حساب ایشان واریز شده می‌بایست با نظارت کمیته منتخب مدیران عامل استان‌ها به‌حساب اتحادیه‌های استانی واریز گردد.
12- لازم است هیئت رسیدگی متناظر در استان‌ها تشکیل و دبیرخانه آن در اتحادیه مستقر گردد.
13- شورای توسعه می‌بایست طرح‌های کلان کشوری را بر اساس سهمیه استانی به اتحادیه استان‌ها واگذار نماید و از دخالت دادن دستگاه‌های دولتی در بودجه‌های استانی بپرهیزند که این خود چالشی است که تاکنون برخی از دستگاه‌های عضو به نفع دستگاه خود از بودجه‌های استانی بهره می‌برند.
14- در خصوص تأمین مکان مناسب، تجهیز و امکانات و نیز بودجه جاری اتحادیه‌ها می‌بایست تصمیمات مقتضی صورت پذیرد کسانی که برای اتحادیه‌ها و مؤسسات قانون و آئین‌نامه و شیوه‌نامه تهیه می‌نمایند باید برای اعتبارات و هزینه‌های ستادی اتحادیه هم قلم‌فرسایی کنند.
15- دستگاه‌های عضو هیئت رسیدگی در عدم تصدی‌گری و واگذاری اعتبارات و طرح و برنامه‌ها به اتحادیه‌های استانی و کشوری پیشگام باشند.
در خاتمه متذکر می‌گردد ما مدیران عامل اتحادیه‌های استانی ضمن تأکید بر موارد فوق هیئتی مرکب از 9 نفر از میان خود را جهت پیگیری این بیانیه و تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری عنداللزوم هماهنگی با هیئت رسیدگی و برگزاری نشست‌ها و جلسات مشورتی و کاری معرفی می‌نماییم.
همچنین از خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) درخواست داریم که با مداقه بیشتر نسبت به این امر مهم به منظور تحقق اهداف قرآنی این پیکره عظیم مردمی پیشگام ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌سنجی این شاخصه باشند و روز چهارشنبه دوم اسفندماه با ایجاد کرسی آزاد‌اندیشی به منظور مطالبه به حق استان‌ها و بررسی زوایای این خواسته مهم در خبرگزاری با حضور مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در روند این جریان مردمی تا به سر حد نتیجه رسیدن تلاش نماید».

سمیرا باباجهد انصاری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha