طرح راکد ادغام اتحادیه کشوری کی به سرانجام می‌رسد؟/ باقی ماندن در ابهامات مساوی با تأخیر در زمان ادغام
کد خبر: 3712460
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶

طرح راکد ادغام اتحادیه کشوری کی به سرانجام می‌رسد؟/ باقی ماندن در ابهامات مساوی با تأخیر در زمان ادغام

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ با وجود تغییر یکباره زمان تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری به منظور ادغام و بسته شدن این پرونده چند ساله که از 20 اردیبهشت‌ماه به 31 خردادماه موکول شد و همچنین باقی ماندن ابهامات در جلسه هفت و ششمین هیئت رسیدگی طی 22 اردیبهشت‌ماه، امکان تغییر زمان آن وجود دارد.

به گزارش ایکنا؛ پیرو پیگیری‌های این خبرگزاری درخصوص به سرانجام رسیدن ادغام در اتحادیه کشوری و بسته شدن پرونده این فرآیند چندین ساله که موج آن از تابستان سال 96 از استان‌ها آغاز شد و تا مهرماه با تشکیل مجمع عمومی در استان تهران اندکی فروکش کرد. اما این تب دوباره با بهانه‌ و آن قلت‌هایی که به آرای اخذ شده چند عضو هیئت مدیره وارد شد، بالا گرفت و مجدد مجمع تشکیل و در پایان فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه برای آنها رأی‌گیری انجام شد و سپس با تشکیل جلسات هیئت مدیره یوسف افراش، فعال قرآنی به عنوان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران انتخاب شد که با این اوصاف پرونده ادغام در استان‌ها بسته شد.
در این میان اما از ادغام در اتحادیه قرآنی کشور غافل نبودیم و با پیگیری‌های مکرر و جلساتی چون «بررسی روند اتحادیه مدغم قرآنی در استان‌ها به‌ویژه استان تهران، آسیب‌شناسی مشکلات پیش‌روی آن و سرانجام اتحادیه کشوری»، با حضور حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مطالبات مدیران اتحادیه‌های استانی در خصوص ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوری، به خبر خوشایند عیدانه پیش از آغاز سال 97 در این زمینه رسیدیم.
خبر مسرت‌بخشی که با عنوان «عیدانه سال ۹۷ تشکل‌های قرآنی/ اردیبهشت و ادغام اتحادیه‌ها» بروی خروجی ایکنا قرار گرفت. طی آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مشخص شدن زمان قطعی اتحادیه مدغم قرآنی کشوری، براساس تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی طی ۱۵ اسفندماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشخص شدن تکلیف ادغام اتحادیه کشوری، اظهار کرد: اتحادیه‌های کشوری پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ ادغام می‌شود.
اما دیری نپایید که پس از اتمام ایام تعطیلات نوروز این زمان برپایی مجمع عمومی برای انتخابات اتحادیه مدغم کشور به تعویق افتاد و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه برای برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری از نظر قانونی و حقوقی ملزم به رعایت برخی مقدمات هستیم، گفت: همه این مسائل حقوقی از جمله مسئله ثبت اتحادیه، همچنین مسئله انتخاب و دعوت از نمایندگان استان‌ها برای حضور در مجمع در اساس‌نامه سازمان به صورت زمان‌بندی، مشخص شده و قاعدتاً با نظر به تاریخ پیش‌بینی شده قبلی ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه، برپایی مجمع کشوری در این زمان اندک غیرممکن بود، بنابراین با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، در جلسه کمیته ادغام، تاریخ ۳۱ خرداد‌ماه به‌عنوان زمان نهایی مجمع کشوری تعیین شد.
لذا طی این خبر زمان برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری، 31 خردادماه اعلام شد. بنابر پیگیری اینکه چه میزان مقدمات این مجمع فراهم شده است، با حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی به گفت‌وگو نشستیم.
وی با اشاره به جلسه هفتاد و چهارم هیئت رسیدگی به امور مؤسسات که اواسط اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: مقرر شد درباره ادغام اتحادیه کشوری کمیته‌ای مأمور تدوین شیوه‌نامه مربوطه و نظارت و اجرا بر فرآیند ادغام باشد. که در آنجا رأی‌گیری شد و مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سه نفر از نمایندگان اتحادیه تشکل‌ها‌ی قرآن و عترت کشور و سه نفر از نمایندگان اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، همچین یک نفر نماینده از سازمان تبلیغات اسلامی و یک نفر نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر نیز نماینده هیئت رسیدگی، جمعاً 9 نفر این کمیته را تشکیل دهند.
بهبودی تصریح کرد: بلافاصله این کمیته تشکیل شد و یک جلسه قبل از پایان سال 96 برگزار کرد که طی آن پیش‌نویس شیوه‌نامه‌ای برای نحوه اجرا آماده شد که شاید سه یا چهار جلسه در رابطه با آن در سال 97 جلساتی تشکیل شد و فرآیند اجرا نهایی شد و به اتمام رسید.
مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بیان کرد: هنگامی که در بررسی شیوه‌نامه قرار گرفتیم دو موضوع به‌عنوان موضوع جدی و ابهام مطرح شد که کمیته برای تعیین تکلیف شدن به هیئت رسیدگی ارجاع داد، یکی تأمین هزینه‌های برگزاری بود و ابهامات دیگری نیز در خصوص متن اساسنامه و ابهام و تلقی بود که برخی از دوستان از متن اساسنامه مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشتند که به عنوان موضوع اختلاف به جلسه اخیر هیئت رسیدگی ارجاع شد.
وی اظهار کرد: در جلسه هفت و ششمین هیئت رسیدگی به نتیجه نرسیدیم و جلسه نیمه ‌تمام ماند و موضوع مذاکرات در رابطه با مباحث مورد بحث به نتیجه نرسید و به جلسه بعدی موکول شد که این جلسه شنبه، 22 اردیبهشت‌ماه بعد از ظهر در محل دبیرخانه تشکیل می‌شود.
بهبودی عنوان کرد: امید است که در این جلسه تعیین تکلیف شود و اگر مصوب شود و مورد تأیید همگان قرار گیرد، ان‌شاءالله شیوه‌نامه تمام می‌شود و جدول و تقویم زمانی که برای ادغام پیش‌بینی شده است، مراحل عملیاتی آن آغاز می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیز از این تقویم زمانی عقب هستیم، بیان کرد: مجبوریم این تقویم را تغییر دهیم و فاصله زمانی بین مراحل مختلف را که در تقویم پیش‌بینی کرده‌ایم، آنها را فشرده کنیم، مثلاً نخستین مرحله که اطلاع‌رسانی ضوابط برای استان‌ها بود که باید 60 روز قبل از مجمع اتفاق بی‌افتد که الان از آن عقب هستیم.
بهبودی با اشاره به اینکه امید است در جلسه بعدی هیئت رسیدگی این موضوع تمام و مصوب شود، عنوان کرد: اگر به هر دلیلی این امر انجام نشود، احتمال اینکه ناگزیر از این باشیم که زمان ادغام را به تأخیر بی‌اندازیم، ممکن است. یعنی اگر در این جلسه به نتیجه نرسند و قرار باشد ابهامات باقی بماند که بیشتر درباره آن بحث و بررسی شود، طبیعتاً با توجه به مراحلی که پیش‌بینی کردیم، نمی‌رسیم به اینکه اقدامات و پیش‌نیازها تا 31 خردادماه انجام شود.
مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی یادآور شد: کلیات اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری در شورای توسعه فرهنگ قرآنی قبلاً تصویب شد و حدود شش مورد اختلافی بود که چند نظر در خصوص آن مواد وجود داشت و شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این مواد وارد نشده و به هیئت رسیدگی ارجاع خورد تا هیئت رسیدگی در خصوص این مواد منحصراً و طبق مصوبه اعلام‌نظر کند و هیئت نیز این اعلام‌نظر را کرد و پیش از یکساله پیش آن را به شورای توسعه مجدد برگرداند اما هنوز نیز در دستور کار قرار نداده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از دوستان درخصوص موادی که مورد اختلافی نبوده است، نکاتی را مد‌نظر دارند که به نظر می‌رسد که آنها موجب کندی کار شده‌اند که منتظر هستیم ببینیم چه کاری می‌شود، کرد.
انتهای پیام

captcha