بازآرایی و افزایش تعداد گروه‌ها در دهمین جشنواره فارابی/ اعطای ۲ جایزه ویژه
کد خبر: 3697424
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
حسین میرزایی خبر داد:

بازآرایی و افزایش تعداد گروه‌ها در دهمین جشنواره فارابی/ اعطای ۲ جایزه ویژه

گروه دانشگاه – رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به تغییرات دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی و ارتقای گروه‌های علمی به ۱۴ گروه گفت: در این دوره ۲ جایزه ویژه اخلاق و تربیت و نیز مطالعات میان‌رشته‌ای به دو اثر برگزیده مجزا در این دو بخش اعطا می‌شود.

بازآرایی و افزایش تعداد گروه‌ها در دهمین جشنواره فارابی/ اعطای ۲ جایزه ویژه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، امروز سه‌شنبه، ۱۵ اسفندماه در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این نشست که بدون حضور غلامرضا غفاری، دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد، حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی و رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به تشریح روند برگزاری جشنواره دهم پرداخت و اظهار کرد: جشنواره فارابی دارای قابلیتی است که مورد توجه دستگاه‌ها و مراکز علمی علوم انسانی است و این جشنواره دارای مرجعیت علمی بوده و اولین دوره برگزاری مورد لطف خداوند بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌های اخیر پس از برگزاری مراسم اختتامیه، برگزیدگان به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند و رتبه‌های اول تا سوم جشنواره در قالب گرندهای پژوهشی به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه می‌دهند.

میرزایی با بیان اینکه در ادوار گذشته بشترین آثار از ۲ گروه بوده است، گفت: گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان و گروه فقه، اصول و علوم قرآن و حدیث، ۲ گروهی است که دارای حوزه‌های متکثری هستند. با بررسی کارشناسی دبیرخانه جشنواره، به این جمع‌بندی رسیدیم که این دو گروه تفکیک شوند و یک بازآرایی در تعداد گروه‌های جشنواره فارابی صورت بگیرد و گروه‌های ۱۲گانه به تعداد ۱۴ گروه افزایش یافتند.

وی افزود: گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان به دو گروه فلسفه، منطق و کلام، و اخلاق، ادیان و عرفان تفکیک شد. گروه فقه، اصول و علوم قرآن و حدیث به دو گروه فقه و اصول، و علوم قرآنی، تفسیر و حدیث تقسیم‌بندی شد.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی با بیان اینکه این جشنواره تحقیقات حوزه علوم انسانی و اسلامی است، گفت: با وجود این تفکیک‌ها، بحث اسلامی در همه گروه‌های علمی مطرح است و منعی وجود ندارد دیگر گروه‌های علمی مانند اقتصاد و ... در حوزه اسلامی وارد شوند و مثلا در بحث اقتصاد اسلامی اثری به دبیرخانه ارائه کند.

میرزایی با اشاره به لحاظ شدن دو جایزه ویژه در جشنواره دهم، ادامه داد: در این دوره روز اختتامیه یک جایزه ویژه اخلاق و تربیت خواهیم داشت که حامی این جایزه آیسسکو و یونسکو هستند، این جایزه یک بخش ویژه نیست، پس از ارزیابی همه آثار، یک اثر برای دریافت این جایزه انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به دیگر جایزه ویژه این دوره گفت: جایزه ویژه دیگر در دوره دهم، جایزه ویژه مطالعات میان رشته‌ای است که با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با حمایت این پژوهشکده این جایزه اعطا می‌شود. این جایزه هم پس از ارزیابی همه آثار اعطا می‌شود و بخش مجزا نیست.

میرزایی گفت: امیدواریم حوزه مطالعات میان رشته‌ای در سال‌های آینده به عنوان کمیته و گروه مستقل در همه گروه‌های علمی لحاظ شود.

وی با اشاره به مشارکت انجمن‌های علمی در کمیته‌های ۱۴ گانه گفت: در نظر داریم فعالیت کمیته‌های علمی و فرایند داوری با مشارکت بیشتر انجمن.‌های علمی صورت پذیرد، چرا که انجمن‌های علمی بازوی اصلی در این کمیته‌ها هستند، هر عضوی از این انجمن‌ها در کمیته‌ها از یک دانشگاه خواهند بود.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی با اشاره به دریافت دیجیتال برخی آثار اظهار کرد: طرح‌های پژوهشی اختتام یافته، پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری به صورت دیجیتال دریافت می‌شوند، در این حالت مشارکت سایر دانشگاه‌های کشور بیشتر است.

وی افزود: در بخش کتاب دریافت آثار به دو صورت دیجیتال و دستی انجام می‌شود و دریافت دیجیتال از این دوره آغاز خواهد شد، هرچند در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد و ناشران اغلب فایل کتاب را در اختیار قرار نمی‌دهند و به طور آزمایشی این بخش فعال می‌شود.
 
بازآرایی و افزایش تعداد گروه‌ها در دهمین جشنواره فارابی/ اعطای ۲ جایزه ویژه

میرزایی همچنین به تغییر عنوان سه گروه علمی اشاره کرد و گفت: گروه ادبیات به زبان، ادبیات و زبانشناسی، گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری به اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم مالی و گروه علوم تربیتی، علوم رفتاری، روانشناسی و تربیت بدنی به علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی تغییر نام یافت.

میرزایی همچنین با اشاره به مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره افزود: از امروز تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند و با مراجعه به وب‌سایت جشنواره در بخش ارسال، اثر خود را بفرستند. همچنین بازه زمانی آثار تولید شده می‌بایست از آغاز فروردین ۹۴ تا پایان اسفند ۹۶ باشد.

وی با اشاره به زمان اختتامیه نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اختتامیه دهمین جشنواره فارابی در دی ماه سال ۹۷ باشد.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه ملاک‌های دبیرخانه در اعطای جایزه اخلاق و تربیت چیست؟، اظهار کرد: این جایزه با همکاری آیسسکو و یونسکو اهدا می‌شود، آیسسکو بر اخلاق علم و فناوری و یونسکو بر اخلاق آموزشی تاکید دارد، از میان آثار آنچه در حوزه علم اخلاق است، در این بخش قرار می‌گیرد.

میرزایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرو انتخاب آثار در نهمین دوره این جشنواره و تقدیر از شخصیت‌هایی که مورد اعتراض برخی قرار گرفت گفت: آنچه که در اختتامیه مورد تقدیر قرار می‌گیرد از همه خروجی‌ها عبور کرده و برگزیدگان نهایی به سمع و نظر رئیس جمهور هم می‌رسد و بر سر همه این برگزیدگان بحث علمی شده است. معتقدم این جشنواره، علوم انسانی و اسلامی نیست بلکه جشنواره علوم انسانی و علوم اسلامی است.

سیدعبدالامیر نبوی، دبیر علمی جشنواره نیز با اشاره به مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارج از تهران گفت: نقش این اعضا در کمیته‌های علمی و داوری بیشتر خواهد شد و در فرآیند برگزاری جشنواره حضور آن‌ها افزایش خواهد یافت. همچنین حضور اعضای هیئت علمی خانم در هر گروه و کمیته علمی افزایش می‌یابد و حداقل یک عضو خانم در این گروه‌ها خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به بخش ویژه جشنواره دهم ادامه داد: در این بخش شخصیت‌های پیشرو در علوم انسانی که غالباً مرحوم هستند تجلیل می‌شوند در این بخش همچنین مترجم برتر، انجمن علمی برتر و نشریه علمی پژوهشی برتر را خواهیم داشت. اسامی این برگزیدگان بر اساس پیشنهاد‌هایی است که به دبیرخانه واصل می‌شود و کمیته‌های ارزیابی و علمی در نهایت به یک جمع‌بندی می‌رسند و افراد برگزیده را انتخاب می‌کنند.
 
برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha