قهرمان‌سازی و فضای رسانه‌ای؛ دو ویژگی شاخص مسابقات «مشکات»
کد خبر: 3699784
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
سیدوحید مرتضوی بیان کرد:

قهرمان‌سازی و فضای رسانه‌ای؛ دو ویژگی شاخص مسابقات «مشکات»

گروه مسابقات ــ مجری مسابقات قرآنی مشکات که اخیراً کار ضبط آن انجام گرفته و قرار است در ایام عید پخش شود، در مورد این برنامه گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای این رقابت قهرمان‌پروری و قهرمان‌سازی قرآنی است.

قهرمان‌سازی و فضای رسانه‌ای دو ویژگی شاخص مسابقات مشکات

سیدوحید مرتضوی، مجری مسابقه تلویزیونی مشکات‌ در گفت‌وگو با ایکنا در مورد این رقابت قرآنی و چگونگی شکل‌گیری آن، گفت: بعد از اتفاقاتی که در ارومیه رخ داد این فکر به ذهن همه رسید که برای بهتر دیده شدن قاریان و بصری و رسانه‌ای‌تر شدن این اتفاق و نیز برگزاری منظم‌تر مسابقات نیاز به تغییرات جدی اجرایی وجود دارد. یکی از تغییرات اجرایی این است که می‌توان مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی مسابقات را به صورت تلویزیونی برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه چنین تجربه‌ای در رسانه و شبکه قرآن وجود دارد، افزود: بر همین اساس پیشنهاد برگزاری مسابقات مطرح شد و در ادامه با مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه جلسات متعددی برگزار شد. در نهایت نیز مقرر شد همه جوانب مورد بررسی قرار بگیرد؛ پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که مسابقه‌ سراسری قرآن با عنوان مشکات تهیه و آماده شود.
مرتضوی بیان کرد: برای برگزاری مسابقات از ممتازان و نفرات برتر هر استان دعوت شد و برای همین از هر استان یک نفر به صورت منتخب هر استان به این رقابت راه یافت. جمع شرکت‌کنندگان و افرادی که توانستند به این رقابت بیایند، 22 نفر بودند.
این مجری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن در ادامه به نحوه برگزاری این رقابت اشاره و اظهار کرد: مسابقات دکور شیک و جالبی دارد و در هر رشته نیز سه داور انتخاب شده و در عرصه مسابقات حضور دارند. حضور داوران در صحنه مسابقه و دیده شدن چهره آنها و تمرکز بیشتری که این موضوع می‌طلبد، این شائبه که داوران ممکن است در لحظه مسابقه تمرکز نداشته باشند را برطرف می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه نکته مهم اینجاست که داوری این مسابقات به صورت یک نمره از جمع داوران هر بخش است، بیان کرد: اگر نحوه نمره‌دهی مسابقات سراسری قرآن را مطالعه کنید، مشاهده خواهید کرد که هر دو داور در یک بخش یک نمره می‌دهند و میانگین آن نمره به‌عنوان نمره نهایی آن بخش لحاظ می‌شود، اما در مسابقات مشکات میانگین گرفته نمی‌شود بلکه هر سه داور در آخر تلاوت و اجرای شرکت‌کننده با هم مشورت ‌و یک نمره نهایی را اعلام می‌کنند.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به بیان دیگر محاسن مسابقات قرآنی مشکات پرداخت و بیان کرد: از محاسن دیگر این رقابت قرآنی می‌توان به بحث اعتراضات و رسیدگی به آنها در لحظه ثبت اعتراض اشاره کرد. در مسابقات کشوری مراحل مقدماتی برگزار می‌شود و بعد از اینکه فینالیست‌ها مشخص ‌شدند تازه اعتراضات شروع می‌شود، در حالی که زمان زیادی برای رسیدگی به اعتراضات وجود ندارد. اما در این رقابت، بعد از هر تلاوت و بعد از مشورت داوران نمره نهایی اعلام می‌شود؛ به همین ترتیب این شرکت‌کننده تا پایان تلاوت نفر بعد از خود مهلت دارد تا اعتراض خود را به هیئت داوران اعلام کند.
مجری تقدیرشده در چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم افزود: بعد از ثبت اعتراض نیز سرپرست‌های گروه‌های داوری همان لحظه اعتراض را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را اعلام می‌کنند. در این مسابقات تنها شاهد ثبت یک اعتراض بودیم که پس از رسیدگی به آن تغییری در نمره ایجاد نشد.
وی همچنین بیان کرد: از دیگر محاسن این مسابقات این است که داوران زمان بسیار زیادی را درگیر مسابقات نیستند، یعنی یک داور در طول یک روز برگزاری مسابقه بین پنج تا شش ساعت داوری مفید دارد که این خستگی‌ها را بسیار کمتر می‌کند. البته برخی مواقع مشورت داوران ممکن است به طولانی شدن روند بینجامد اما در کلیت کار خستگی داوران به خاطر داوری بسیار کمتر می‌شود.
مجری مسابقات قرآن مشکات در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان می‌توان پیش‌بینی کرد که این نمونه آزمایشی به مسابقات سراسری قرآن کریم تعمیم داده شود، گفت: همه چیز بستگی به خروجی کار دارد، این رقابت باید پخش تلویزیونی شود تا خروجی آن مشخص شود. بعد از پخش این برنامه نشست هم‌اندیشی با حضور کارشناسان برگزار می‌شود تا برنامه را ببینند، اگر اقبال عامه پیدا کرد، قطعاً کم کم مسابقات سراسری قرآن نیز به این سمت پیش خواهد رفت.
وی همچنین عنوان کرد: در این رقابت جو صمیمی و خودمانی که بتواند در جذب بیشتر مخاطب اثرگذار باشد وجود داشته است. همچنین تلاش شده تا کمترین میزان اضطراب به شرکت‌کننده وارد شود. به اعتقاد من این کار به خوبی صورت گرفته است. با همه این تفاسیر باید اقبال عموم جامعه قرآنی را به این مسابقات و این مدل نمره‌دهی مورد سنجش قرار دهیم. آنچه که برداشت من بوده این است که کارشناسان نیز موافق چنین شکل برگزاری‌ هستند.
این مجری شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه با تأکید بر اینکه در مسابقات قرآن یکی از موارد بسیار مهم قهرمان‌پروری و قهرمان‌سازی در این عرصه است، گفت: یکی از کارکردهای این نوع برگزاری مسابقات می‌تواند این موضوع باشد، چرا که بهترین زمان آنتن به این رقابت و این افراد اختصاص می‌یابد و همین موضوع می‌تواند در شناساندن آنها به جامعه اثرگذار باشد.

انتهای پیام

captcha