حمید بهمنی کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه رسالت تحقق شعار سال به روی دوش تمامی بخشهای جامعه است، اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب، هر ساله با پیامهای نوروزی خود چراغ راهی پیش روی جامعه ایجاد میکند تا تمامی اقشار با گام برداشتن در آن مسیر، راه بهتری را در زندگی پیش گیرند. در این راستا امسال نیز از سوی رهبری، حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال انتخاب شده، پس همه موظف هستیم همسو با این رهنمود حرکت کنیم.
وی افزود: اینکه همه بخشهای جامعه میبایست در راستای تحقق شعار سال قدم بردارند، سخن من نیست، بلکه رهبری در بیانات خود تاکید داشتند که همه بخشها باید در این جهت قدم بردارند. با این توضیح میخواهیم بررسی کنیم سینما چگونه میخواهد در راستای شعار سال قدم بردارد.
کارگردان فیلم دفاع مقدس «گلوگاه شیطان» ادامه داد: اولین رویکردی که به نظرم میرسد، این است که در سینما و تلویزیون به لحاظ مفهومی شعار سال مد نظر قرار گیرد. برای مثال در آثار نمایشی وقتی قرار است وسایل خانه تصویر شود باید اجناسی که در خانه نشان داده میشود، ایرانی باشد یا در مثال دیگر شخصیت مورد نظر فیلمهای و سریالهای تلویزیونی از وسایل نقلیه وطنی استفاده کنند. این رویکرد نیز به هیچ وجه امری غیر متعارف در دنیا نیست، بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از اهرم سینما و تلویزیون برای تبلغ کالای وطنی سود برده میشود.
این بازیگر اضافه کرد: بحث دیگر به نوع پوشش شخصیتها در آثار نمایشی مربوط میشود، زیرا نوع پوشش نیز در بسیاری از مواقع میتواند مبلغ کالای ایرانی باشد. اهمیت این نکته زمانی مشخص میشود که بدانیم سالیانه از طریق پوشاک، ارز بسیاری از کشور خارج میشود، برای همین ضروریست در این زمینه سیاستی اندیشیده شود که محصولات خوب ایرانی به مردم معرفی شوند.
بهمنی متذکر شد: اینکه تاکید دارم حتماً کالا یا پوشاک ایرانی در فیلمها و سریالها تبلیغ شود به این معنا نیست که ما بخواهیم کالاهای بیکیفیت را تبلیغ کنیم، چون مردم ما لایق این هستند که از بهترین امکانات بهره ببرند، بنابر این حتماً باید توجه داشت محصولات با کیفیت وطنی در آثار نمایشی تبلیغ شوند، چون اگر چند بار ما در کارهایمان کالاهای بیکیفیت را تبلیغ کنیم، دیگر مردم به حرفمان اعتماد نخواهند کرد.
این کارگردان ادامه داد: بحث دیگر که در حوزه سینما معنا پیدا میکند، موضوع سخت افزار در آثار نمایشی سینما و تلویزیون است، چون اگر ما نتوانیم ابزارآلات لازم را از داخل کشور تامین کنیم، سینما خود را وابسته به خارج کردهایم، البته پر واضح است که همه امکانات در داخل وجود ندارد برای همین برخی مواقع میبایست از وسایل خارجی استفاده کرد، ولی موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که مشابه ایرانی آن در داخل وجود دارد، اما ما باز هم در امکانات خارجی در تولید فیلم استفاده میکنیم.
وی مثال زد: میخواهم از فیلمی برای نمونه نام برم که هم اکنون روی پرده است. در «به وقت شام» ابراهیم حاتمیکیا در بحث جلوههای ویژه از متخصصان داخلی استفاده شد، در صورتیکه اگر میخواست از امکانات خارجی سود برد شاید به لحاظ کیفی کارش در بحث جلوههای ویژه از زیباییهای بیشترب سود میبرد، اما حاتمیکیا با اهمیت دادن به نیروهای داخلی، این امکان را پیش آورد تا در آینده ما نیز بتوانیم در این حوزه حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشیم.
این سینماگر دفاع مقدسی ادامه داد: «فیلشاه» اثر دیگری است که من از آن به عنوان کالای مطلوب وطنی نام میبرم، زیرا تا چند سال پیش ما در حوزه انیمیشن به شدت ضعیف و کم اثر بودیم، اما وقتی به نیروهای وطنی اعتماد کردیم نتیجه آثاری شد نظیر فیلشاه یا «شاهزاده روم». این دو کار شاید نتواند به صورت کامل با کارهای هالیوودی رقابت کند، اما به لحاظ کیفی ارزشهای فراوانی دارد. برای همین هم کودک و نوجوان ایرانی آن را میپسندد و از آن استقبال میکند. نکته دیگر در این زمینه به قصههایی مربوط میشود که در کارهای انیمیشن ایرانی مد نظر قرار میگیرد.
وی افزود: امروز با گسترده شدن وسایل ارتباط جمعی انیمیشنهای خارجی به شدت در بین کودکان و نوجوانان ما محبوب شدهاند، برای همین ضروریست تا قهرمانان و شخصیت ملی و دینی خودمان در آثار وطنی تبلیغ شود. این اتفاق نیز زمانی رخ خواهد داد که ما محصولات با کیفیت، برای عرضه به کودکان خود داشته باشیم، والا با حرف و دستور نمیتوان خواستهای را به آنها تحمیل کرد.
این فیلمساز در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر این که آیا نحوه اکران هم میتواند عاملی در جهت تحقق شعار سال باشد؟ گفت: به نکتهای خوبی اشاره کردید. ما در کشورمان نمایش فیلمهای روز جهان را در سینماها نداریم. این اتفاق نیز تنها با شعار حمایت از سینمای ملی صورت میگیرد. اتفاقی که در کلیت مطلوب و خوب است، اما باید در نظر داشت در میان آثار نمایشی داخلی، کارهایی هستند که در آنها شعار سال مد نظر قرار گرفته است. برای همین اگر نحوه نمایش آثار مورد نظر در سینما به شکلی مطلوب باشد، نتیجه آن هم در میان مخاطبان به خوبی دیده خواهد شد.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام