گرامیداشت یاد درگذشتگان؛ از آیین‌های مازندرانی‌ها در نوروز
کد خبر: 3702027
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

گرامیداشت یاد درگذشتگان؛ از آیین‌های مازندرانی‌ها در نوروز

گروه اجتماعی - اهمیت به ارواح مردگان از دیرباز در مازندران وجود داشته به طوری که ارواح مردگان قابل احترام بودند،از این رو مازندرانی‌ها در مراسم و مناسبت‌های مختلف یاد ارواح مردگان خویش را گرامی می‌دارند.

به گزارش ایکنا از مازندران و به نقل از ایسنا، در قلب زندگی ماشینی امروزی همچنان تپش هایی از آیین ها و رسوم کهن مازندران را می شنویم تپش هایی از نوع حضور مردم برای پاسداشت و حفظ میراث گذشتگان ، آیین عید مردگان را می توان از آن جمله سنت ها نام برد .عید مردگان و یا عید نیاکان در بسیاری از فرهنگ‌های سنتی سراسر جهان نیز برگزار می شود، مازنی ها نیزپس از برداشت محصول و همچنین درعید نوروز یاد درگذشتگان خود را گرامی می دارند. مردم دیار سبز مازندران معتقدند که ارواح مردگان همیشه حضور دارند و گرامی داشت یاد آن ها موجب آرامش روح گذشتگان و برکت زندگی آن ها خواهد بود. یاد از مردگان و مرگ که در آموزه های دینی نیز مورد تاکید فراوان است، انسان را متوجه زمان اندک حضور می کند تا با مدد از دگرگون کننده قلب ها و چشم ها و گرداننده و تنظیم کننده روزها و شب ها، حال آینده خود را به بهترین حال دگرگون نماید.

حسین اسلامی پژوهشگر مازندرانی در گفت وگو با ایسنا مازندران می گوید:یکی از مراسمات که نوروز در مازندران اجرا می شود بازدید اهل قبور و نیاکان و بازدید از مزار شهدا است، بر اساس این در نوروز میزبان ارواح نیاکان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مازندرانی های اعتقاد دارند میزبان نیاکان خود در نوروز بوده و ارواح نیاکان میهمان آن ها در نوروز هستند.

اسلامی ادامه می‌دهد: نوروز برای مازندرانی ها از گذشته جشن آیینی و اجتماع مقدس بوده و معتقدند بدترین کاردر نوروز مسافرت رفتن است و این از دیرباز نوعی بی احترامی به ارواح نیاکان تلقی می شود.

این پژوهشگر مازندران یادآور می شود: مازندرانی ها از گذشته اعتقاد داشته اند درعید نوروز، خانه باید پاکیزه و مرتب شود تا از ارواح نیاکان درآن جا پذیرایی شود اما مسافرت رفتن بی احترامی به ارواح نیاکان است.

اسلامی می گوید: دراین صورت بدترین حرکت خالی کردن خانه است که در طول تاریخ هرگز مازندرانی‌ها خانه را خالی نمی کردند.

وی تصریح می کند:از این رو در روز نخست سال مردم به زیارت اهل قبور و مزار شهدا می‌روند تا تجدید میثاق و پیمان با آرمانه ای شهدا و همین طور مهمان‌نوازی های خود را در مورد دعوت ارواح نیاکان انجام دهند.

به گزارش ایسنا مازندران،آداب و رسوم در مازندران به دلیل روحیات معنوی مردم این دیار ازجایگاه خاص و ویژه ای برخودار بوده و در این میان مازنی ها اهمیت ویژه ای به درگذشتگان خود می دادند که موجب شده این رسم هنوز به قوت خود باقی بماند.

انتهای پیام

captcha