آیا کلیسای هامبورگ مسجد می‌شود؟
کد خبر: 3702300
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

آیا کلیسای هامبورگ مسجد می‌شود؟

گروه بین‌الملل - افتتاح مسجدی مهم برای مسلمانان اهل سنت در هامبورگ متأثر از معماری کلیسایی از سال‌ها پیش در بین جامعه مسلمانان این شهر مطرح بوده و پروژه عمرانی مسجد به درازا كشیده شده است.

آیا کلیسای هامبورگ مسجد می‌شود؟به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ جامعه مسلمانان «النور» در هامبورگ همچنان در محوطه‌ای مخصوص به  خود(پارکینگ زیرزمینی) در محله «سنت گئورگ» با یكدیگر ملاقات می‌كنند تا موضوعات مهم را به بحث بگذارند. یکی از موضوعات مهم، بحث كلیسایی است كه قرار است به زودی به مسجدی برای مسلمانان تبدیل شود. این پروژه‌ی تبدیل می‌تواند نه تنها از لحاظ فرهنگی بلكه از لحاظ اجتماعی، یكی از تأثیر گذارترین اقدامات جامعه مسلمان در آلمان باشد. اما این پروژه به راحتی ممكن نیست و برخی از مسائل باعث شده است تا این كار سخت و دشوار برای سال‌ها به درازا بیانجامد.

حدود پنج سالی است كه سخن از كلیسایی به میان آمده كه قرار بوده در آینده به مسجدی برای اجتماعات مسلمانان تبدیل شود. اما پروژه عمرانی مسجد باز هم به درازا كشیده شده است و پیش‌بینی می‌شود كه حداقل تا پایان نیم سال اول سال ٢٠١٨ برای استفاده عموم آماده نگردد.

دانیل عبدین، رئیس انجمن مسلمانان النور كه بر انجام این پروژه نظارت دارد، در مورد روند پیشرفت پروژه اینگونه توضیح می‌دهد: «تلاش می‌شود تا در سه ماهه چهارم سال ٢٠١٨ این پروژه به بهره‌برداری برسد و مسلمانان بتوانند تا پایان سال از آن استفاده كنند.» عبدین به این نکته نیز اشاره می‌کند که تا اتمام كامل پروژه نمی‌توان از مسجد برای عبادت و تجمعات مذهبی بهره برد.

از جمله مشكلات عمده پیش رو در تغییر كاربری كلیسا به مسجد، تغییر ساختار معماری سازه کلیسا است. برج 44 متری كلیسای پروتستان از جمله مواردی است كه تغییر آن كار سختی است. معماری برج از بیرون و داخل بسیار پیچیده است و تغییرات آن پر هزینه گزارش شده است.

از طرفی كارشناسانی كه مسئولیت تغییر كاربری كلیسا را  قبول كردند، در قراردادی موظف شده‌اند كه تغییر كاربری كلیسا نباید به بافت و بنای تاریخی مجموعه آسیبی وارد كند و تغییرات بیش از حد مجاز در بافت كلیسا از سوی شهرداری تأیید نشده است. البته این قانون در مورد تمامی بناهای با ارزش تاریخی بالا صادق است. دانیل عبدین می‌گوید: «حتی تغییر یک آجر و گذاشتن یک سنگ كوچک باید با هماهنگی ادارات مربوطه انجام گیرد و مسئولیت سنگینی به همراه دارد».

در ابتدای كار جامعه مسلمانان النور از این اتفاق بسیار خرسند بودند و نوید آن را داشتند تا در مكانی جدید بتوانند به عبادت و اتحاد خود رنگی تازه ببخشند اما رفته رفته مواجهه با انتقادها و مخالفت‌ها موجبات دلسردی آن‌ها را فراهم آورد. از جمله مخالفت رسمی كلیسای انجیلی در آلمان با نام اختصاری ( ا د كا). این کلیسا با تنظیم قانونی جدید در خصوص ممنوع‌شدن فروش كلیساها به جوامع مسلمان به نوعی مخالفت آشكار خود را با این موضوع بیان كرد. این در حالی است که زمانی كه مركز النور اقدام به خرید این كلیسا كرد، چیزی حدود ١٠ سال بود كه این مکان به طور رسمی تعطیل و به یک بنای غیر قابل استفاده تبدیل شده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha