تدریس ایران‌شناسی در مؤسسه اسلامی دانشگاه بامبرگ
کد خبر: 3703511
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

تدریس ایران‌شناسی در مؤسسه اسلامی دانشگاه بامبرگ

گروه بین‌الملل – دانشگاه بامبرگ در ایالت بایرن در جنوب شرقی آلمان واقع شده است؛ این دانشگاه مؤسسه‌ای اسلامی دارد که در حوزه کارشناسی ارشد ایران‌شناسی فعال است.

تدریس ایران‌شناسی در مؤسسه اسلامی دانشگاه بامبرگ

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه بامبرگ(Universität Bamberg) دارای هفت گروه زبان‌شناسی عمومی، مطالعات عربی، ایران‌شناسی، تاریخ هنر اسلامی و باستان‌شناسی، مطالعات اسلامی، یهودشناسی و مطالعات ترکی است.

در این مؤسسه بر زبان و فرهنگ ناحیه‌ای از شمال آفریقا تا خاورمیانه و آسیای میانه تأکید می‌شود و تحقیقات در این مؤسسه به دنبال ترکیب تاریخ فرهنگ، الهیات، ادبیات و سیاست است. یکی از ویژگی‌های درس‌های متعدد ارئه شده به دانشجویان این است که یک موضوع با رویکردهای متفاوت بررسی می‌شود.

در دوره کارشناسی دانشجویان مطالعات اسلامی موظفند در طول 6 تا 8 نیم‌سال تحصیل خود را به پایان برسانند. برنامه پیشنهادی مؤسسه به دانشجویان به این صورت است که دانشجو در نیم‌سال‌های اول، دوم، سوم و ششم باید 5 واحد و در نیم‌سال‌های چهارم و پنجم باید 10 واحد در زمینه مطالعات اسلامی بگذراند.

علاوه بر آن، در نیم‌سال اول و دوم باید از میان سه زبان عربی، فارسی و ترکی یک زبان را به عنوان زبان اول انتخاب کند و در هر نیم‌سال 10 واحد مقدماتی آن زبان را بگذراند.

در نیم‌سال سوم و چهارم علاوه بر زبان اول (هر نیم‌سال 10 واحد)، باید زبان دوم را انتخاب کند و هر نیم‌سال 10 واحد بگذراند. در نیم‌سال‌های پنجم و ششم باید زبان دوم را (هر نیم‌سال 10 واحد) ادامه دهد. بدین ترتیب دانشجو باید در سال اول 30 واحد، در سال دوم 55 واحد و در سال آخر 35 واحد بگذراند.

این مؤسسه در حوزه کارشناسی ارشد ایران‌شناسی نیز فعال بوده و پیش‌نیاز ثبت‌نام در این دوره، داشتن مدرک کارشناسی مطالعات اسلامی است. البته دانش‌آموختگان رشته‌های کارشناسی در حوزه علوم انسانی که دست کم 45 واحد شرق‌شناسی و 30 واحد زبان فارسی یا یکی از گویش‌های آن (تاجیکی یا دری) را گذرانده باشند، نیز می‌توانند در این دوره ثبت نام کنند.

اگر تعداد واحدهای گذرانده شده شرق‌شناسی 25 واحد باشد، نیز امکان ثبت‌نام مشروط به آن که 20 واحد دیگر در دوره کارشناسی ارشد بگذراند، وجود دارد.

در رشته کارشناسی ارشد ایران‌شناسی تمرکز بر شناخت سرزمین‌های فارسی‌زبان از منظرهای مختلف است. همچنین علاوه بر تقویت زبان فارسی نوشتاری و روزمره، دانشجویان بسته به موضوعی که به آن علاقه‌مند هستند می‌توانند یکی از سه زبان اردو، کردی و ازبکی را نیز بیاموزند.

گذشته از گذراندن درس‌های تخصصی درباره تاریخ، فرهنگ و زبان فارسی، دانش‌آموختگان قادر خواهند بود تحقیقاتی در این زمینه‌ها انجام دهند. از آنجا که ساختار آموزشی در این رشته بسیار منعطف است، دانشجویان می‌توانند حوزه تخصصی خودشان را از میان گزینه‌های متعدد انتخاب و علاقه‌مندی‌های شخصی خودشان را دنبال کنند.

انتهای پیام

captcha