خاطرات «محمدعلی فروغی» منتشر شد
کد خبر: 3703026
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

خاطرات «محمدعلی فروغی» منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب خاطرات «محمدعلی فروغی» از چهره‌های شناخته شده و موثر در تاریخ و فرهنگ ایران به چاپ رسید.

خاطرات «محمدعلی فروغی» منتشر شد

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، محمدعلی فروغی مشهور به ذکاءالملک (دوم) چهر‌ه‌ای شناخته شده و موثر در تاریخ و فرهنگ ایران است و نیاز به معرفی ندارد. فروغی از 26 سالگی به نوشتن وقایع زندگی خود پرداخته و امروزه به لحاظ سندنگاری و خاطره‌نویسی از سرآمدان روزگار ماست.

وی در مدرنیزه کردن ادارات و نهادهای فرسوده و نیز گسترش روابط بین‌المللی از قبیل عضویت در شورای جامعه ملل یا برقرار روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر و همچنین تاسیس نهادهای تمدنی مانند دانشگاه تهران و فرهنگستان ایران و ... تاثیر عمده‌ای داشته و در ایجاد همه این موارد از خود سند و نوشته به جای گذاشته است. وی علاوه بر موارد مذکور، تمامی وقایع روزانه خود را نیز در چند دفتر یادداشت کرده که تقریباً بیشتر آنها به تازگی در نزد خانواده فروغی یافت شده و خوشبختانه خانواده فروغی با تحویل اصل و تصاویر آن به گنجینه پژوهشی ایرج افشار، مقدمات چاپ آنها را فراهم کرده‌اند.

کتاب خاطرات محمدعلی فروغی دربردارنده رساله‌ای در سرگذشت خود و پدر بزرگوارم و یادداشت‌های روزانه سال‌های 1293، 1294، 1294، 1297، 1305-1309، 1311، 1313، 1314، 1317، 1318، 1319 و 1320. ش است. پیوست‌های این اثر شامل کمال‌الملک، راپرت‌ها و مشروح ملاقات‌ها و مذاکرات، نامه‌ها و شرح مخارج است.

تصحیح و تنظیم این کتاب، به گفته مصححان آن، بر همان روشی است که در چاپ کتاب یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس، استفاده شده است. مصححان رسم‌الخط مختار فروغی را جزء در موارد خاصی که ممکن است اهمیت تاریخی داشته باشد حفظ نکرده‌ و رسم‌الخط معیار امروز را برگزیده‌اند، ولی در رسم‌الخط اسامی اعلام و کلمات فرنگی دستی نبرده‌اند.

در انتهای کتاب هم نمایه‌های مفیدی استخراج شده و در کنار آن سال‌شمار زندگی و فهرست آثار محمدعلی فروغی به همراه تصاویر مهمی از زندگی فروغی قرار گرفته است.

این کتاب توسط انتشارات سخن و با همکاری گنجینه پژوهشی ایرج افشار، در قطع وزیری و در 1060 صفحه و در شمارگان 1100 به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

captcha