مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نمایندگان قرآنی ۸۴ کشور به ایران می‌آیند
کد خبر: 3704726
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نمایندگان قرآنی ۸۴ کشور به ایران می‌آیند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نمایندگان قرآنی ۸۴ کشور به ایران می‌آیند، پوستر شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) رونمایی شد، عرضه اجناس غیر ایرانی در نمایشگاه قرآن ممنوع است و اسامی داوران سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد، از جمله مهم‎ترین اخبار معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نمایندگان قرآنی ۸۴ کشور به ایران می‌آیند

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، برای امروز، سه‌شنبه 21 فروردین 1397 اخبار متعددی را منتشر کرده‎اند که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری تعداد شش خبر منتشر کرده و از جمله در مصاحبه‎ای با مصطفی اصفهانیان، حافظ کل قرآن کریم و نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن آورده‎ است: به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برای اینکه حضور خوب و موفقی داشته باشم و برای اینکه بتوانم از آبروی نظام و مملکت،‌ محافظت کنم در حال آماده شدن هستم و تمرینات مرتبی دارم. تقریبا هر روز بین 4 تا 5 جزء از قرآن کریم را مرور می‌کنم و به لحاظ کیفی نیز سعی می‌کنم مرورهایم هدفمند باشد یعنی صِرف مرور کردن نباشد.
نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: یکی از اشکالات اساسی که امسال نسبت به مسابقات بین‌المللی وارد است این است که سال‌های گذشته، پیش از برگزاری مسابقات بین‌المللی، دوره‌های آموزشی، آمادگی برای نمایندگان کشورمان در رشته حفظ و قرائت می‌گذاشتند اما امسال هیچ دوره‌ای برگزار نشده است و فقط بنده خودم یک جلسه خدمت استاد غلامرضا شاه‌میوه رسیدم و نکاتی را در زمینه صوت و لحن به من گوشزد کردند.
وی عنوان کرد: هنوز اطلاعات درستی از نحوه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و هیئت داوران این دور از مسابقات قرآن ندارم البته شاید در روزهای آینده تماسی هم با بنده بگیرند اما واقعاً جای تعجب است که تا به حال چنین کاری صورت نگرفته است. من سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی را دارم و به نوعی چون مسابقات بین‌المللی در کشور خودمان برگزار می‌شود و مجموعه داوران ایرانی همراه با داورانی از سایر کشورها به قضاوت مسابقات قرآن می‌پردازند، می‌توان گفت که از جهاتی،‌ کار نسبت به مسابقات بین‌المللی که در کشورهای دیگر راحت‌تر است.
«پیگیری تحقق شعار سال در حوزه قرآن به کمیسیون تبلیغ و ترویج واگذار شد» عنوان خبر دیگری از خبرگزاری فارس در روز جاری است. در این گزارش آمده است: نودوسومین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که این جلسه نخستین جلسه این مجمع در سال 97 است. در ابتدای این جلسه، ضمن تبریک سال جدید و اهمیت پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب و همچنین شعار سال 1397، درباره برپایی دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام توسط نماینده جامعه‎المصطفی موضوعاتی مطرح و گزارشی از این رقابت‌ها تشریح شد.
یکی دیگر از دستورات نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال جدید موضوع شعار سال مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» بود که بر این اساس نقش نظام توسعه فرهنگ قرآنی در تحقق این شعار مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به فرهنگ‌سازی در این زمینه مقرر شد کمیسیون تبلیغ و ترویج با مسئولیت وزارت ارشاد برنامه‌هایی به منظور استقرار نظام تولید و توزیع محصولات رسانه‌ای، فرهنگی و هنری جذاب را احصا و به عنوان راهبرد سند تبلیغ و ترویج پیش‌بینی کرده و به عنوان راهبرد سوم سند در سال 1397 پیگیری کند. در پایان نیز معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن اشاره کرد.
تلاوتی از «علی قاسم‌آبادی»/ آیاتی از سوره‌های «حشر و حمد»+صوت و عکس، «حججی‌ها» جدید‌ترین اثر گروه انوار‌الهدی در وصف مدافعان حرم+صوت، اختتامیه جشنواره خوشنویسی آیات 12 اردیبهشت برگزار می‌شود/ تقدیر از 47 اثر برتر و ترتیل صفحه ۳۴۹ قرآن با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم با انتشار یازده خبر در روز جاری، بسیار پرکار عمل کرده است. این خبرگزاری در گزارشی با عنوان «نمایندگان قرآنی ۸۴ کشور به ایران می‌آیند/ ۳۰ فروردین؛ آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن» آورده است: سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور 258 قاری و حافظ از 84 کشور جهان از 30 فروردین در مصلای تهران آغاز خواهد شد.
بنا بر این گزارش، پذیرش متسابقین از روز چهارشنبه 29 فروردین‌ماه آغاز و نشست توجیهی متسابقین صبح روز پنج شنبه 30فروردین‌ماه و آیین افتتاحیه نیز همان روز از ساعت 17 در مصلی بزرگ تهران با حضور مسئولان کشوری و لشگری برگزار خواهد شد. مسابقات مقدماتی در رشته حفظ از صبح روز جمعه آغاز و طی روزهای شنبه و یکشنبه و دوشنبه ادامه خواهد داشت و دوشنبه عصر و سه‌شنبه مرحله نهایی پایان خواهد یافت. مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات عصر روز چهارشنبه برگزار و شرکت کنندگان صبح روز پنج شنبه با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.
مسابقات بزرگسالان و روشندلان همزمان باهم برگزارمی‌شود و رقابت مسابقات دانشجویان در مشهد و طلاب در قم برگزار خواهد شد. همچنین بانوان شرکت‌کننده از 28 کشور جهان در دومین مسابقات بین‌المللی قرآن برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند که محل برگزاری مسابقات بانوان، هتل ارم سازمان اوقاف پیش‌بینی شده است.
خبرگزاری تسنیم در خبر دیگری با عنوان «عرضه اجناس غیر ایرانی در نمایشگاه قرآن ممنوع است» آورده است: فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه در سال گذشته فروش محصولات خارجی و حتی مدلینگ‌های غربی در بخش کودکان در نمایشگاه قرآن به چشم می خورد، با توجه به نامگذاری امسال در حمایت از کالاهای ایرانی، درباره تمهیداتی این معاونت در نمایشگاه قرآن امسال گفت: در جلسات شورای مشورتی نمایشگاه به این موضوع پرداخته شد و تاکید ما بر این است تا حتی‌الامکان از توزیع محصولات خارجی در نمایشگاه قرآن جلوگیری شود و کالاهای مرغوب ایرانی جایگزین آنها شود.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل مهم‌ترین ویژگی روحانیت بر اساس سیره پیامبر(ص)، یادبود پیشکسوتان حوزه مداحی در خانه مداحان برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام فرحزاد: ثواب بالای روزه ماه رجب + فیلم، جدیدترین محصولات نرم‌افزاری موسسه نور + عکس، فراخوان «اندیشه‌های علوی» با موضوع نهج‌البلاغه منتشر شد، خلیفه رانت‌خوارها چه کسی بود + صوت، اسامی داوران سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد و کتاب‌سازی کودکان با موضوع امام رضا(ع)، است.

ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری صرفا یک خبر با عنوان « کتاب‌سازی کودکان با موضوع امام رضا (ع)» منتشر کرده که به بررسی فراخوان بخش کتاب‌سازی کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخته است.
مهر
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برای امروز، سه خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در خبری با عنوان « نمایشگاه جنبی مسابقات بین‎المللی قرآن کریم برگزار می‌شود» آورده است: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدکاظم موسوی متقی، در نخستین کارگاه آموزش مسئولان و مجریان برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: نمایشگاه جنبی قرآن کریم امسال شامل ۱۹ غرفه با اولویت مؤسسات فعال و معرفی محصولات برتر قرآنی از ۳۱ فروردین تا ۶ خرداد برگزار خواهد شد. غرفه‌های فروش این نمایشگاه به‌طور رایگان در اختیار مؤسسات فعال قرآنی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در بخش محتوایی و خیمه‌های معرفت هم غرفه‌های مهد قرآن ویژه نونهالان، اتاق مادر و کودک، بخش کودکان قرآنی به‌ منظور اجرای جنگ نشاط و شادی قرآنی، غرفه نوجوان قرآنی ، تبلیغ چندرسانه‌ای، غرفه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی و تربیت فرزند و غرفه وقف قرآنی و...پیش‌بینی شده است. همچنین بخشی هم به تبیین منظومه فکری و قرآنی مقام معظم رهبری و مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در قالب ارائه کتاب، تابلو و طراحی و تصاویر اختصاص داده شده، ضمن آنکه این آثار ترجمه و به زبان‌های دیگر هم عرضه خواهد شد.
موسوی متقی ادامه داد: برخی محصولات قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان هم تولید و عرضه و در غرفه های مختص کودکان ارائه می‌شود. همچنین نمایشگاه قرآنی محدودی هم در هتل ارم محل برگزاری مسابقات خواهران خواهیم داشت.
التزام به اجرا سازی اسناد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رقابت ۲۵۸ شرکت‌کننده از ۸۴ کشور جهان در مسابقات بین‌المللی قرآن، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.

ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایبنا نیز در روز جاری اساسا به روز نشده و هیچ خبر تازه‎ای منتشر نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری با انتشار شش خبر به روز شده است. این رسانه در خبری به رونمایی پوستر شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) پرداخته است. براساس این گزارش، پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) شامگاه گذشته بیستم فروردین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
سیدعباس صالحی در این‌باره گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ظرفیت خوبی برای کارهای فرهنگی، هنری و ادبی ایران و جهان اسلام محسوب می شود. امام رضا(ع) کانون محبت و عمق وجودی ایرانیان، شیعیان و همه محبان اهل بیت(ع) است و بنیاد امام رضا (ع) ظرفیت قابل توجهی برای بسیاری از کارهای فرهنگی، هنری و ادبی ایران و جهان اسلام است و می تواند به عنوان پایگاهی برای این اتفاق و گسترش ارتباطاتی که می‌تواند در داخل و خارج از کشور پدید بیاید باشد.
صالحی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دهه کرامت، جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است اظهار داشت: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بنیادی است که با نگاه گسترش و تعمیق معرفت و محبت رضوی تاسیس شده است. این بنیاد با رویکرد توسعه فعالیت های رضوی در طول سال؛ امسال نیز به شکل جدی تری برنامه های خود را ارائه کرده است.
رقابت ۲۵۸ شرکت‌کننده از ۸۴ کشور جهان در بزرگترین رویداد قرآنی کشور ، عمل انسان چه زمانی بی‌نتیجه می‌شود؟ ، مسابقات بین‌المللی قرآن محفلی برای نشان دادن جوانان قرآنی به جهانیان است ، زندگی نامه شهید قوچعلی بابایی و حدیث امام علی(ع) درباره بهترین گفتار، دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری هستند.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز در روز جاری به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز در گزارشی با عنوان «مصادیق برخوردهای سلبی معصومین(ع) با منکر بدپوششی» آورده است: مروری بر سیره معصومین(ع) درباره نحوه مواجهه ایشان با پدیده بدپوششی، بیانگر چند نکته اساسی است: 1- ائمه معصوم(ع) بر خلاف پندار برخی، نسبت به این پدیده بی‏توجه نبوده، از طرق گوناگونی با این معضل دینی و اجتماعی به مقابله برخاسته‏‌اند. 2- نوع مواجهه معصومین(ع) با این پدیده در دو ساحت و دو قالب «نرم» و «سخت» و به تعبیر دیگر «حقوقی» و «فرهنگی» و به تعبیر سوم «ایجابی» و «سلبی» بوده است. 3- در عرصه مواجهه ایجابی (نرم و فرهنگی) می‏توان به مواردی از قبیل: مواجهه تعلیمی- تبلیغی و تشویقی- تنصیحی ‌اشاره کرد. 4- در عرصه مواجهه سلبی (سخت و حقوقی) نیز می‏توان به مواردی از قبیل: مواجهه تهدیدی- تحقیری، تأدیبی- تعزیری و تقبیحی- تحذیری ‌اشاره کرد. 5- ادله و روایات دال بر انواع مواجهه‏ها نیز در دو دسته «عام» و «خاص» قابل طبقه‏بندی است. ادله عام به صورت کلی بر مطلوب دلالت می‏کند که از طریق تنقیح مناط و... می‏توان از آنها بهره جست. ادله خاص امّا به صورت مستقیم بر نوع خاصی از مواجهه معصوم(ع) بر پدیده بدپوششی دلالت دارد. 6- منهج (روش‏شناسی) استفاده شده در این تحقیق، «منهج تجمیع ظنون» است، که از طریق آن می‏توان ضعف سندی برخی از روایات مورد استناد را جبران نمود. بر فرض عدم پذیرش موارد فوق، می‏توان از طریق استدلال به سیره معصوم(ع) در موارد مشابه و با تأکید بر حکم وجوب حجاب، بر مسئله مواجهه معصوم(ع) با پدیده بدپوششی استدلال نمود.
رفتار امام(ره) با کسی که به ایشان توهین کرد، ناکارآمدی باستان‌گرایی(پرسش و پاسخ)، سلیقه‌ای عمل نکردن، خود نوعی ریاضت است(سلوک عارفانه)، مصادیق باقیات صالحات (چراغ راه)، لزوم گفت‌وگو با اتقیاء، علما و عقلا (حکایت خوبان) و خانواده خوب و سالم، دیگر اخبار منتشر شده در صفحه معارف روزنامه کیهان هستند.

انتهای پیام

captcha