میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در روزهای آینده تعیین می‌شود
کد خبر: 3705841
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
در جلسه شورای مشورتی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها عنوان شد؛

میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در روزهای آینده تعیین می‌شود

گروه دانشگاه ــ جلسه شورای مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها ظهر امروز 26 فروردین‌ماه و به منظور بررسی و تعیین میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ جلسه شورای مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعدازظهر امروز 26 فروردین‌ماه در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و به منظور بررسی و تعیین میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و دبیر این جلسه طی سخنانی ضمن تبریک بعثت نبی مکرم اسلام به تحرکات اخیر آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه اشاره کرد و گفت: هر ساله در بعثت نبی(ص)، جریان رسالت را قوی‌تر احساس می‌کنیم و شاید دلیل اصلی دشمنی آمریکا و ایادی آن همین موضوع است. اینها دست از دشمنی با ما برنمی‌دارند مگر اینکه ما دست از قرآن و دین خدا برداریم.

تعیین میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در روزهای آینده
افتخاریان در ادامه به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: نکته‌ای که همکاران ما در جهاد دانشگاهی شروع کرده و طرح مهمی نیز هست، طرح دانشجومعلم قرآن کریم است که اگر دستگاه‌ها از این ظرفیت استفاده کنند، بسیار مطلوب خواهد بود. لذا توصیه من به اعضای مجمع مشورتی این است که در مجموعه‌های خود این ظرفیت را مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خوبی برای برگزاری جلسات قرآن فراهم است، افزود: دوستان سعی کنند در خوابگاه‌های دانشگاهی احصایی داشته باشند و این ظرفیت ایجاد شده را مورد استفاده قرار دهند.
در ادامه این جلسه مهدی اسماعیلی، نماینده جهاد دانشگاهی در شورای مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به بیان برخی توضیحات در مورد طرح دانشجومعلم قرآن کریم پرداخت و گفت: این طرح سه سال سابقه اجرا دارد که در آن دانشجویانی که در بحث روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم توانایی دارند، شناسایی می‌شوند و در ادامه دوره‌های توانمندسازی برای این افراد برگزار می‌شود. گام دوم در این طرح این احصا کردن جایگاهی برای تدریس این افراد است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در این طرح بیشتر سعی در به کار گیری افراد توانمند شده است، گفت: تقریباً در همه شهرهای کشور این دست دانشجویان وجود دارند. در این طرح هر دستگاه دانشگاهی می‌تواند در حد یک کلاس، دانشجو را معرفی کند تا ما دوره توانمندسازی برای آنها تعریف کنیم. در این دوره هیچ هزینه‌ای تعریف نکرده‌ایم. ضمن اینکه افرادی که توانمند می‌شوند نیز در چندین آزمون و مصاحبه حضور می‌یابند تا صلاحیت آنها برای تدریس محرز شود.
در بخش دیگری از این جلسه، زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای و مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز به بیان برخی مطالب پرداخت و گفت: در حال حاضر سازمان قرآنی دانشگاهیان دارای هشت مرکز است که در برخی از آنها آموزش‌هایی حتی برای عموم مردم ارائه می‌شود، اما در بحث دانشجومعلم که زیر نظر مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویی، اجرا می‌شود، مخاطب تنها دانشجو است و تنها هدف ما از اجرای این طرح نیز راه انداختن نهضت قرآن‌آموزی در دانشگاه‌ها هست.
وی با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته سیصد هزار نفر ساعت آموزش در طرح دانشجومعلم قرآن کریم ارائه شده است، بیان کرد: این دوره تنها برای تحول دانشگاه‌ها در زمینه آموزش قرآن کریم در نظر گرفته‌ایم. دوره دوم که برگزار شود عنوان آن «دانشجو متدبر قرآنی» و دوره سوم نیز «دانشجوی مدرس قرآنی» خواهد بود.

تعیین میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در روزهای آینده
در ادامه این جلسه، بحث در مورد میزبانی بخش دانشگاهی بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مطرح شد.
حجت‌الاسلام افتخاریان در مورد میزبانی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن به ابلاغ شفاهی به دستگاه برای اعلام آمادگی جهت میزبانی از بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: این ابلاغ که به صورت شفاهی بود بهمن ماه سال گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ شد که تاکنون هیچ دستگاهی اعلام آمادگی برای پذیرش این میزبانی نکرده است. با وجود ابلاغ گذشته امروز نیز اعلام می‌کنیم اگر دستگاهی هست که می‌تواند میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه شود، اعلام کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در تمامی این سال‌ها در جریان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن بوده است، افزود: مطالبات ما از بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن بسیار فراتر از یک زیربخش‌ در گوشه‌ای از نمایشگاه قرآن است. وقتی ما بخش دانشگاهی را زیرمجموعه بخش نهادها و موسسات می‌بریم اینگونه است که قرار نیست، اتفاق جدی در نمایشگاه بیفتد.
در ادامه این جلسه نیز حمید صابرفرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به بیان پیشینه‌ای از جهاد دانشگاهی و فعالیت‌های قرآنی این نهاد پرداخت و گفت: بعد از انقلاب و شکل‌گیری انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی علاوه بر برخی فعالیت‌ها که متولی آن شد، بحث فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را نیز برعهده گرفت و برنامه‌هایی را در این زمینه طراحی کرد که برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی در همین راستا بود. تا سال 1387 جهاد دانشگاهی تنها متولی و برگزارکننده مسابقات قرآن ویژه دانشجویان بود.
فرزام با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی همیشه بر این موضوع که هر فعالیتی زمین مانده باشد، شروع می‌کند و هر زمان تشخیص دهد دستگاه‌های دیگر توان اجرای همان موضوع را دارند، کنار می‌کشد، گفت: بعد از سال 87 که شورای هماهنگی تشکیل شد، تقاضا شد تا مسابقات از انحصار جهاد دانشگاهی خارج شود و دیگر دستگاه‌ها نیز به عنوان برگزارکننده آن مطرح شوند، که جهاد دانشگاهی استقبال کرد.
وی بیان کرد: در زمینه نمایشگاه قرآن نیز وضعیت به همین ترتیب است، در سال‌های ابتدایی، از دستگاه‌های دانشگاهی در نمایشگاه قرآن صرفاً وزارت علوم و جهاد دانشگاهی غرفه داشتند، از سال 79 نیز رئیس این مجموعه به عنوان رئیس بخش دانشگاهی منصوب شد و این موضوع تا سال 87 ادامه داشت و لذا باز هم تأکید می‌کنم که ما به هیچ وجه اجازه ورود به حوزه‌ای که دستگاه دیگر توان و قصد انجام آن را داشته باشد، نخواهیم داشت.
در پایان این جلسه مقرر شد تا برای تعیین و معرفی میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن بررسی بیشتر صورت بگیرد.

انتهای پیام

captcha