کد خبر: 3710098
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
کریمی‌قدوسی بیان کرد:

بی‌رغبتی آموزش و پرورش در حمایت بازی‌های رایانه‌ای اسلامی/ ضرورت ایجاد پایگاه دانش‌آموزی

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه همه ما در بحث کودک و دانش‌آموزان شریک هستیم اما متولی محتوای مناسب به معنی اعم برای کودکان و نوجوانان آموزش و پروش است که توجهی به این حوزه ندارد، گفت: آموزش پرورش باید در این عرصه ورود کند و پایگاه ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای برای قشر دانش‌آموز شود.

http://iqna.ir/files/fa/news/1395/10/22/377055_991.jpg

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه بنیاد به تولید بازی‌های تربیتی، ارزشی و آموزشی مختص دانش‌آموزان و فعالیت‌های انجام شده در این عرصه گفت: اگر ما می‌خواهیم در حوزه بازی‌های آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموزی، کودکان و نوجوانان توفیقی پیدا کنیم ابتدا باید متولی این حوزه پای کار بیاید.

وی با بیان اینکه در چندسال اخیر آنقدر از آموزش و پرورش خواهش کردیم که به این حوزه ورود پیدا کند اما توفیقی حاصل نشد، تصریح کرد: با تمامی تلاش‌های بنیاد هیچ اتفاقی صورت نگرفت؛ زمانی که درگاه ارتباط با دانش‌آموزان، آموزش و پرورش است و این دستگاه توجهی به این حوزه ندارد، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی حوزه بازی‌ هم خیلی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

گرفتار جا‌های دیگری هستیم و فرصت این حوزه را نداریم
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تاکید کرد: اصل تولید و ارتقا در این رابطه، آموزش و پرورش است و بنیاد نمی‌تواند آنطور که باید ورود پیدا کند. ما معتقدیم که باید در حوزه دانش‌آموزی بازی‌هایی را تولید کنیم که محتوای ارزشی و تربیتی را آموزش و انتقال دهد و در نهایت با همکاری دو طرف محصولی ارزشمند تولید شود. اما بارها به آموزش و پرورش این درخواست را داشته‌ایم که مشترکا بازی را تولید کنیم که به درد دانش‌اموزان بخورد و بتواند محتوای ارزشمندی را منتقل کند اما پاسخ آنها به ما این بود که گرفتار جا‌های دیگری هستیم و فرصت این حوزه را نداریم.

کریمی قدوسی با بیان اینکه باید حرکت از سمت آموزش و پرورش به سمت بنیاد و تولید بازی باشد نه برعکس آن‌ تصریح کرد: ما نباید از بنیاد توقع داشته‌ باشیم که در حوزه کودکان و یا دانش‌آموزان کاری کند؛ البته ما حاضریم و استقبال می‌کنیم که فعالیت داشته باشیم اما مقدمه ورود به این عرصه حضور پررنگ آموزش و پرورش در این عرصه است.

وی ادامه داد: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای اقدامات بسیاری را در این حوزه انجام داده است. از نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا معرفی و تولید بازی‌های سالم در این عرصه و اقداماتی که برای سال‌های بعد در حال انجام آن هستیم؛ اما این فعالیت‌های در حوزه دانش‌آموزی انقدر قوی و پرقدرت نیستند که بتواند اثر خود را بگذارند. دلیل آن هم این است که اگر کار پرقدرت و اثرگذار می‌خواهیم باید با متولی عرصه وارد شویم و آن را انجام دهیم.

آموزش و پرورش پایگاه ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای برای قشر دانش‌آموز شود
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای افزود: همه ما در بحث کودک و دانش‌آموزان شریک هستیم اما متولی محتوای مناسب به معنی اعم برای کودکان و نوجوانان، آموزش و پروش است و بازی هم در عرصه محتوا مانند کتاب و سایر محتوای آموزشی یک محصول پرطرفدار در این عرصه است. البته ما تلاش می‌کنیم از طریق کانال‌های خودمان برخی از این موارد را فراهم کنیم اما آموزش پرورش باید در این عرصه ورود کند و پایگاه ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای برای قشر دانش‌آموز شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حمایت بنیاد از بازی‌هایی با محتوای اسلامی و ارزشی هم گفت: موضوعات ارزشی، اسلامی و ایرانی با کیفیت مناسب و براساس پارامترها از حمیات‌های بنیاد برخوردار هستند و در تمامی رویداد بازی‌ها بخش ویژه‌ای به این عرصه اختصاص پیدا کرده است. بر این اساس نگاه ما به بازی‌های آموزشی، تأثیرگذار و باتوجه به هویت ایرانی‌ - اسلامی در جشنواره تی‌جی سی هم ‌انجام خواهد شد.

کریمی قدوسی گفت: محتوای بازی‌های رایانه‌ای در جشنواره تی‌جی سی در بخش جداگانه‌ای از لحاظ روایت داوری می‌شوند تا مشخص شود کدام بازی روایت جالب‌تری دارد؛ بر این اساس یک جایزه ویژه را برای روایت داستان که مبتنی بر فرهنگ اسلامی -‌ ایرانی است انتخاب کردیم و همچنین بهترین بازی از نگاه فرهنگ دینی و ایرانی را هم خواهیم داشت. البته حد و حدود‌هایی هم برای انتخاب و ملا‌ک‌های داوری این آثار داشتیم و سعی کردیم که آثار فاخر و ارزشمند انتخاب شوند.

انتهای پیام

captcha