نشانه شناخت حقیقی امام عصر(ع) تبعیت عملی و دلدادگی است
کد خبر: 3710942
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳

نشانه شناخت حقیقی امام عصر(ع) تبعیت عملی و دلدادگی است

گروه معارف ـ مدیرگروه فلسفه و کلام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر این معرفت حقیقی باشد، عمل می آورد و از آثارش تبعیت و دلدادگی است. چنین کسی می داند امام مظهر اسماء و صفات الهی است. فایده شناخت امام و ویژگی های او این است که باعث می شود به تدریج به رنگ امام درآییم.

جحت الاسلام عبدالرحیم رضاپور مدیرگروه فلسفه و کلام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم و دکترای مذاهب اسلامی در گفتگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» عنوان کرد: این حدیث میان شیعه و اهل سنت مشهور است و در منابع معروف آنها نقل شده و معنای آن نیز واضح است: کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد مردنش مانند مرگ جاهلی است؛ یعنی مسلمان نمی‌میرد.م

وی در توضیح مفهوم شناخت(معرفت) در این حدیث و اینکه چه اندازه شناخت لازم است گفت: شناخت دو قسم است؛ گاهی شناخت شناسنامه‌ای است، شناخت‌هایی از قبیل: شناخت پدر و مادر، محل تولد، تاریخ تولد و ... . اما بخش دیگر که مهم تر است شناخت جایگاه و شخصیت است، با شواهدی که وجود دارد مراد از شناخت در این حدیث معنای دوم آن است.

این مدرس حوزه افزود: روایتی از ابونصر خادم در تثبیت این معنا وجود دارد که می گوید خدمت امام(ع) مشرف شدم ایشان پرسید مرا می شناسی گفتم: «انت مولای و بن مولای»: شما مولای ما هستی. فرمود: من خاتم اوصیاء پیامبر(ص) هستم و خداوند به واسطه من بلا را از اهل و شیعه من برطرف می کند.

مدیرگروه فلسفه و کلام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم ادامه داد: این مطلب کدی به دست ما می دهد و بیان می‌کند شناخت امام این است که جایگاه ایشان را بشناسیم و بدانیم امام کیست، جانشین کیست، صفات او چیست و چه جایگاهی در تکوین و تشریع دارد. پس معرفت شناسنامه ای کافی نیست. شاهد این معنا این است که کسانی که با امام حسین علیه السلام جنگیدند مثلا عمر سعد ایشان را خوب می شناختند، یا خود شمر کسی است که نسبت به خاندان امیرالمومنین(ع) ناآشنا نبود و در جنگ صفین حضور داشت و مجروح شد.

رضاپور افزود:‌ پس می شود کسی نسبت به امام چنین شناختی داشته باشد؛ اما جایگاه حقیقی او را نداند یا بداند و به آن باور نداشته باشد. در جریان غدیر خیلی ها به جایگاه حضرت علی علیه السلام شناخت داشتند اما آن را منکر شدند پس معرفت باید همراه با باور و اعتقاد باشد.

این محقق اظهار کرد: نتیجه اینکه منظور از شناخت در این حدیث شناخت مقام و جایگاه امام است. حضرت علی علیه السلام در سخنی فرمودند: «مَنْ ماتَ مِنْکُمْ عَلی فِراشِهِ وَ هُوَ عَلی مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ ماتَ شَهیداً» هرکس بمیرد و نسبت به حق خدا، حق رسولش و حق اهل بیت او معرفت داشته باشد چنین شخصی شهید می میرد.

مدیرگروه فلسفه و کلام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر این معرفت حقیقی باشد، عمل می آورد و از آثارش تبعیت و دلدادگی است. چنین کسی می داند امام مظهر اسماء و صفات الهی است. فایده شناخت امام و ویژگی های او این است که باعث می شود به تدریج به رنگ امام درآییم.

وی در پایان برای مطالعه بیشتر و رسیدن به شناخت فراتر از شناخت شناسنامه‌ای امام عصر(ع) این کتاب‌ها و منابع را معرفی کرد: کمال الدین شیخ صدوق، الامامه و التبصره ابن بابویه قمی،  منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر علیه السلام آیت الله صافی، امامت و رهبری استاد مطهری، آماده باش یاران امام زمان (عج) حسین گنجی، مهدی موعود(عج) آیت الله دوانی و آثار دیگری که در این زمینه وجود دارند. نرم افزار «گل نرگس» نیز حاوی 106 سوال و شبهه در امام زمان (عج) از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha