بيانيه پايانی يازدهمين گفت وگوی اسلام و ارتدوكس روسيه
کد خبر: 3712167
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي قرائت شد؛

بيانيه پايانی يازدهمين گفت وگوی اسلام و ارتدوكس روسيه

گروه بين الملل - يازدهمين اجلاس مشترك مركز گفتگوی اديان و فرهنگ‌های ايران وكليسای ارتدكس روسيه با موضوع "اديان و محيط زيست" با صدور بيانيه‌ای در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به كار خود پايان داد.

بيانيه پايانی يازدهمين گفت وگوی اسلام و ارتدوكس روسيهبه گزارش خبرنگار ايكنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛ يازدهمين اجلاس مشترك مركز گفتگوي اديان و فرهنگ‌هاي ايران وكليساي ارتدكس روسيه با موضوع "اديان و محيط زيست" كه از 15 ارديبهشت ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در تهران آغاز شده بود ظهر امروز(17 ارديبهشت) با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.

متن اين بيانيه بدين شرح است:

بسمه تعالي

 بيانيه مشترك يازدهمين اجلاس گفتگوهاي مشترك اسلام و كليساي ارتدكس روسيه بين مركز گفتگوي اديان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي جمهوري اسلامي ايران

و كليساي ارتدكس جمهوري فدراسيون روسيه

15 تا 17 ارديبهشت ماه 1397 برابر با 5 تا 7 مي 2018

تهران - ايران

يازدهمين اجلاس مشترك مركز گفتگوي اديان و فرهنگ‌هاي جمهوري اسلامي ايران وكليساي ارتدكس روسيه با موضوع "اديان و محيط زيست" طي روز‌هاي 15 تا 17 ارديبهشت ماه1397 برابر با 5 تا 7 مي 2018 در تهران برگزار شد.

نشست مذكور با حضور ابوذر ابراهيمي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از جمهوري اسلامي ايران و فئوفان متروپليت قازان و تاتارستان نماينده پاتريارك كريل اسقف اعظم مسكو و تمام روسيه انجام گرفت.

21 نفر از شرکت کنندگان در اجلاس از انديشمندان مسلمان و مسيحي ايران و روسيه سخنراني و مقالات خود را در خصوص موضوعات فرعي زير ارائه و به بحث و بررسي و تبادل نظر علمي پيرامون جايگاه محيط زيست در اديان پرداختند.

    1. محیط زیست اصول مشترک اخلاق ادیان الهی.
    2. تعامل رهبران ادیان با محیط زیست
    3. تاثير محیط زیست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه اسلام و مسیحیت
  • چگونگی ارتباط انسان و طبیعت در آموزه‌های ادیان اسلام و مسیحیت

 طرفين گفتگو پس از ارائه مقالات بر موارد زير تأكيد كردند:

  • شركت كنندگان در اين اجلاس بر حقوق برابر همه انسانها از اقوام و پيروان اديان مختلف براي استفاده عادلانه از منابع طبيعي اذعان نموده و بر لزوم پرهيز آنان از تصرف غيرعادلانه و مخرب طبيعت و مواهب آن تاكيد كردند و هرگونه تخريب و يا استفاده نامناسب و بي‌رويه از آن را مخالف دستورات و آموزه هاي ديني مي‌دانند.
  • انديشمندان حاضر در اين اجلاس، محيط زيست و طبيعت را بستر حيات بشري و زندگي شرافتمندانه او دانسته و حفظ حريم محيط زيست را در راستاي رشد و تعالي بشر و تشكر از خداوند متعال به عنوان خالق طبيعت و انسان محسوب داشته و عنوان كردند: کسی که به حفاظت از محیط زیست بی‌اعتنا است و آن را تخریب می‌کند، رفتار وی نوعی نقص اخلاقی و رذیلت به شمار می‌رود.
  • طرفين تأكيد نمودند توسعه فناوري و اقتصادي كشورها بايد در چارچوب حفاظت از محيط زيست انجام شود و تخريب محيط زيست به بهانه‌ي توسعه و پيشرفت كشورها را قابل قبول نمي‌دانند.
  • اديان مختلف بر احترام و حفاظت از محيط زيست تأكيد فراوان دارند و بر همة پيروان اديان خاصه رهبران بزرگ است كه در ترويج و تبيين آموزه‌هاي ديني در پاسداشت از طبيعت و مخالفت با تخريب محيط زيست تلاش بيشتري را هماهنگ كنند و راهكارها و تدابير لازم را به سياست گذاران و تصميم‌گيرندگان معرفي نمايند.
  • طرفين از ابتكارات و تلاش‌هاي همة كشورها و سازمان‌ها و مراكز علمي و ديني جهان در حفاظت از محيط زيست قدرداني مي‌كنند و بر گسترش همكاري‌ها براي جلوگيري از تخريب محيط زيست و حفاظت از آن تأكيد مي‌نمايند.
  • چالش بزرگ محيط زيستي در جهان امروز كه حيات بشري و امنيت بين‌المللي را تهديد مي‌نمايد، ايجاب مي‌كند از همة ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي رفع اين چالش و جلوگيري از سياست‌هاي مخرب محيط زيست، در قالب همكاري‌هاي دست جمعي استفاده شود و مطمئنا رهبران اديان در اين زمينه مي‌توانند نقش مهمي را ايفا نمايند.

 هيأت كليساي ارتدكس روسيه از جمهوري اسلامي ايران خاصه عالیجناب دكتر ابوذر ابراهيمي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به خاطر پذيرش هيأت روس و حسن ميزباني و مهمان‌نوازي، مراتب قدرداني و سپاس خود را اعلام نمودند.

طرفين ضمن تشكر از پيام عاليجناب پاتريارك كريل اسقف اعظم مسكو و تمام روسيه به اين دور از گفتگوها، آن را ارزشمند توصيف كردند.

شركت كنندگان در اين نشست فضاي اين دور از گفتگوها را بسيار مثبت و سازنده ارزيابي كردند. هر دو طرف بر تأثير مثبت همكاري‌هاي علمي و دانشگاهي و ديني در آشناسازي مسلمانان و مسيحيان ارتدكس با اصول ديني، اخلاقي، اجتماعي و الهيات و آيين ديني يكديگر تأكيد كردند، و توسعه همكاريها را خواستار شدند.

دو طرف رضايت خود را از گفتگوي منظم بين جامعة مسلمان جمهوري اسلامي ايران و كليساي ارتدكس روسيه كه با موفقيت همراه بوده است، ابراز نمودند و خواستار ادامة گفتگوي دو طرف براي همكاري‌ در عرصه‌ي جهاني و منطقه‌اي بوده و اعلام مي‌دارند كه دوازدهمين دور گفتگوي ميان انديشمندان مسلمان ايران و كليساي ارتدكس روسيه در سال 2020 در روسيه برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام

 
مطالب مرتبط
captcha