مرمت مساجد تاریخی بوسنی و هرزگوین
کد خبر: 3712819
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

مرمت مساجد تاریخی بوسنی و هرزگوین

کانون خبرنگاران نبأ ــ اداره کل اوقاف ترکیه، پنج مسجد در بوسنی و هرزگوین را که در جریان جنگ در سال‌های 1992 تا 1995 به‌طور کامل ویران شده یا آسیب جدی دیده‌اند، مرمت و بازسازی می‌کند.

مرمت مساجد تاریخی بوسنی و هرزگوین

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به نقل از خبرگزاری آناتولی، اداره کل اوقاف ترکیه، پنج مسجد تاریخی در بوسنی و هرزگوین را که در جریان جنگ در سال‌های 1992 تا 1995 به طور کامل ویران شده یا آسیب جدی دیده‌اند، مرمت و بازسازی خواهد کرد.

اداره کل اوقاف ترکیه پیش‌تر نیز حمام تاریخی عیسی بیگ در شهر سارایوو و مدرسه درویش خانم در شهر گرادیسکا را مرمت و بازسازی کرده بود.

همچنین عملیات مرمت و بازسازی مسجد آلاجا در شهر فوچا که به‌عنوان زیباترین مسجد در بوسنی و هرزگوین شناخته می‌شود نیز به‌زودی به اتمام خواهد رسید.

از سوی دیگر عملیات مرمت مسجد باش چارشی در شهر سارایوو، مسجد سنان بیگ در شهر چاینیچه، مسجد آلاجا در شهر تراونیک و مسجد آرنایودیه در شهر بانیا لوکا ادامه دارد.

در نتیجه عملیات مرمت اداره کل اوقاف ترکیه مساجد دوره عثمانی در بوسنی و هرزگوین که در طول جنگ آسیب دیده‌اند، احیا خواهند شد.

فعالیت‌ ساخت‌و‌ساز اداره کل اوقاف ترکیه در خوابگاه دانشجویی دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه سارایوو و ساختمان اداری اتحادیه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز همچنان ادامه دارد.

سیناید جایمویچ، مدیر سازمان اوقاف اتحاد اسلامی بوسنی هرزگوین در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی در این مورد گفت: حمایت اداره اوقاف ترکیه از بوسنی هرزگوین بسیار مهم و ارزشمند است. در سال گذشته چندین پروتکل در راستای مرمت مساجد در کشور امضا شد. 10 مسجد تاریخی که میراث فرهنگی ما است در کشور وجود دارد. اگر کمک‌های ترکیه نباشد، نمی‌توانیم با امکانات خودمان مساجد را مرمت کنیم.

وی افزود: اداره اوقاف ترکیه از سال 2010 تاکنون چندین پروژه به ارزش 25 میلیون یورو در بوسنی و هرزگوین عملی کرده است. ما به عنوان سازمان اوقاف اتحاد اسلامی، به‌تنهایی قادر به تأمین منابع مالی این پروژه‌ها نبودیم. به همین علت حمایتها و کمکهای ترکیه حائز اهمیت به‌سزایی است.

 نیره ادیبی

انتهای پیام

captcha