انتقال سفارت به قدس، خواست «آیپک» بود نه مردم آمریکا
کد خبر: 3712903
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
سردبیر «اتک د سیستم» در گفتگو با ایکنا:

انتقال سفارت به قدس، خواست «آیپک» بود نه مردم آمریکا

گروه بین‌الملل - کیث پرستون، تحلیلگر سیاسی آمریکایی انتقال سفارت این کشور به قدس را خواست لابی با نفوذ سیاسی «آیپک» در ایالات متحده دانست نه مردم این کشور.

 انتقال سفارت آمریکا به قدس، نشانه فرمانبری کاخ سفید از اسرائیل

کیث پرستون، سردبیر و مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی «اتک د سیستم» از ویرجینیا، در گفتگو با ایکنا، تصمیم دولت ترامپ مبنی بر انتقال سفارت امریکا به قدس اشغالی را نشان دهنده فرمانبرداری محض کاخ سفید از اسرائیل و کوتاه آمدن آمریکا در مقابل خواسته‌های آنهاست

وی گفت: ترامپ در طول دوره رقابت‌های ریاست جمهوری‌، زمانی که می‌خواست برای لابی اسرائیلی «آیپک» (که یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین لابی‌ها در ایالات متحده است و به طور مستمر خط حزب «لیکود» را در زمینه مسائل مربوط به روابط بین آمریکا و اسرائیل دنبال می‌کند) سخنرانی کند، به طور غیرمعمولی مطیع اسرائیل بود.

پرستون در خصوص انتقال سفارت که روز گذشته همزمان با هفتادمین سالگرد نکبت (سالگرد آواره شدن صدها هزار فلسطینی و تشکیل رژیم تل‌آویو) رخ داد، گفت: مسلماً ترامپ رئیس جمهوری است که بیش از تمام رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا طرفدار صهیونیسم است و  پیش از این، جورج دابلیو بوش تنها فردی بود که چنین ویژگی‌ای داشت.

وی افزود: ترامپ در مدت زمان حضورش در پست ریاست جمهوری، مکرراً از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی بنیامین نتانیاهو استقبال و این موضوع را تأیید کرده است. این امر نشان می‌دهد که دولت ترامپ هیچ علاقه‌ای به صلح در منطقه یا توافقی در مورد مسئله فلسطین ندارد. البته ممکن است ترامپ برای اتخاذ این مواضع، دلایل شخصی هم داشته باشد. در هر حال، مواضع او با مواضع احزاب راست‌گرای اسرائیل همراستاست که بر سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه تسط دارند.

انتقال سفارت آمریکا به قدس، نشانه فرمانبری کاخ سفید از اسرائیل

این تحلیلگر سیاسی همچنین گفت: اذهان عمومی جهان باید این تصمیم دولت ترامپ را محکوم کند؛ زیرا این اقدام نشان می‌دهد ایالات متحده به هنگام نزاع میان اسرائیل و همسایگان مسلمانش به طور کلی و یا نزاع بین اسرائیل و فلسطین به طور خاص، وانمود کردن به «بی طرفی» را کنار می‌گذارد.

پرستون گفت: این اقدام به پایان اسرائیل منجر نمی‌شود اما بر اثر آن، دشمنی‌ها میان اسرائیل و ملت‌های اطراف تشدید می‌شود. اسرائیل  به وضوح اهداف توسعه طلبانه‌ای دارد و این اهداف با توسعه غیرقانونی مداوم مناطق اشغالی آشکارتر شده است؛ در حال حاضر هیچ پایان قابل پیش بینی در مورد این نزاع‌ها وجود ندارد.

سال گذشته، ۱۲۸ کشور به قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رأی دادند که به موجب آن، آمریکا باید از موضع خود در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل عقب نشینی می‌کرد. مطمئناً این اقدام سازمان ملل کافی نیست.

 سردبیر پایگاه اینترنتی «اتک د سیستم» تأکید کرد: سازمان ملل متحد قطعنامه‌های بی فایده بسیاری در خصوص محکوم کردن سیاست‌های اسرائیل  در حوزه‌های مختلف صادر کرده است. ایالات متحده نیز با امتناع از حمایت از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که چنین اقداماتی را محکوم کرده‌اند و همچنین با حمایت بی قید و شرط از اقدامات توسعه طلبانه اسرائیلی‌ها، شریک جرم تل آویو است.

انتهای پیام

captcha