به گزارش ایکنا؛ سیدیحیی یثربی، استاد دانشگاه امروز 20 اردیبهشتماه در پیش همایش تصوف و شاخصههای آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه میان تصوف و عرفان تفاوت وجود ندارد و هر دو تعبیری متفاوت از یک معناست بیان کرد: میان تعریف دقیق و واقعنما مشکل است زیرا عوالم، گزارهای نیستند که بخواهیم قضاوت کنیم.
وی افزود: شاید بیش از هزار تعریف در این مورد وجود داشته باشد؛ مثلا فردی تکبر نکردن و یا دست شستن از مال را تصوف نامیدهاند و برای هر کسی در حالات مختلف تعاریف متفاوتی ارائه کردهاند ولی روی هم رفته نمیتوان گفت چیست و هر کسی وارد شود باید چشم و گوش را ببندد و تسلیم شود و پیش برود.
یثربی افزود: وظیفه ما این نیست که حقیقت آن عالم را نشان بدهیم و نمیتوانیم هم نشان بدهیم؛ کار ما اگر طرفدار هستیم تشویق کردن است که بیایید و این مراحل را بپیمائید و در این صورت خواهید دید که چه میبینید و کسانی که مخالف هستند وظیفه آنان هشدار است که محیط، محیط حساب و کتاب نیست؛ مثلا اگر من بگویم دیشب به معراج رفته بودم و چه چیزهایی دیدم مسئله قابل سنجش نیست، لذا مخالفان ما مدعی میشوند که دروغ است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه کائنات در دست ما نیست که بگوئیم این راه هست یا نه ولی چون برهان قاطعی مبنی بر نبود آن نداریم پس نمیگوئیم نیست، عنوان کرد: اگر فرض را بر وجود تصوف و عرفان بگذاریم با مثنوی، حافظ خواندن و ... عارف نمیشویم؛ باید مال حرام نخوریم و حقهباز نباشیم تا در مسیر برویم ولی اگر باز هم نرسیدیم باز ایراد از ماست.
وی تاکید کرد: حوزه نمیتواند قطعا نشان دهد عرفان راست است یا دروغ ولی میتوانیم هشدار دهیم و اگر گفته میشود هم تشویق باشد، ولی نگوئیم این طور میشود و آن طور خواهد شد؛ این مکتب، مکتبی با مشکلات و زیباییهای فراوان است و اعتیاد بسیار قوی دارد.
یثربی بیان کرد: من در آخر به این نتیجه رسیدهام که اگر ما یک متشرع متفکر و دیندار خردمند، اجتماعی و سیاسی باشیم و عادلانه زندگی کنیم، هم دنیا و هم آخرتمان تامین خواهد شد.
وی افزود: یکی از معجزات اسلام، شریعت سهل و آسان آن است ولی ریاضت کار هر کسی نیست؛ باید دست از بیتالمال و مال حرام بکشی و شبها نخوابید و روزها، روزه بگیرید؛ اشتباه عدهای روشنفکر در جامعه ما این است که مردم از فقه ببرند و به عرفان بروند؛ البته عرفان اگر عرفان باشد خاصیت خود را دارد.
یثربی با بیان اینکه من مبنایی در متون عرفانی ندیدهام بیان کرد: بر این عقیده بودم که مأخذ عرفان، اسلام است ولی بعدها دیدم که عرفان با اسلام تطبیق داده شده است؛ البته ظهورعرفان بدون تعارف وارداتی است، از یکطرف تفکر نوافلاطونی و از طرف دیگر عرفان هندی که از خراسانات آمده است، اما خاصیت مکاتب باطنی این است که مقاومتی ندارند و رنگ میپذیرند.
یثربی عنوان کرد: پیدایش تصوف در اهل سنت بوده و اقلیت شیعه در دوره امام صادق(ع) این فرقه را توطئه اهل سنت میدانستند که در مقابل امامت تراشیده شده بود و امام صادق(ع) نیز مواضع بسیار تندی علیه آن داشتند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای عرفان این است که تجارب این فرقه قابل انتقال نیست، تصریح کرد: معتقدم تصوف، ذوق و حالت است و معرفتی در آن نیست.
یثربی اظهار کرد: در چند قرن قبل هر کسی منزوی بود، بود ولی در دنیای کنونی، هر کسی باید فعال باشد؛ لذا اشکال برتراند راسل به مسیحیت این بود که فردگرایی را ترویج میکند در حالی که جامعه باید فعال و اهل سیاست و اجتماع باشد.
وی افزود: همه دست به دست هم بدهیم و تحت تاثیر احساسات قرار نگیریم؛ حرف خود را بزنیم و به دیگران نیز اجازه دهیم حرفشان را بزنند، اگر هر کسی متکلم وحده شود ممکن است کلاه سر مردم برود؛ جامعه ما جامعه خوبی است و آزادی در آن وجود دارد؛ لذا حرف خود را بزنیم و از طرف دیگر روی حرف دیگران هم دقت کنیم.
یثربی عنوان کرد: بیائیم حساب مشایخ عرفانی را از اهل بیت(ع) جدا کنیم؛ من نه با عرفان و نه با فلسفه مخالفم و فلسفه را نقد میکنم تا فلسفه خود را حفظ کنیم؛ من میخواهم فلسفه قوی داشته باشیم و معتقدم که امروز حوزه باید دوسوم نیروی خود را صرف مشکلات و پاسخ به شبهات و تهاجمات کند و یک سوم را صرف تبلیغ و فقه و اصول.
وی افزود: ما 14 معصوم(ع) بیشتر نداریم ولی همین الان در قم و تهران، 500 انسان مدعی قطب هستند؛ اینها را با هم قاطی نکنیم، معصوم صفات ویژه و عالم خود را دارد در حالی که از اقطاب، از هر یک میلیون نفر یک نفر راست بگوید هنر است؛ بنابراین ولایت مولی علی(ع) را با این مسائل مقایسه نکنیم؛ حرمت اهل بیت(ع) را باید نگه داریم.
یثربی ادامه داد: صوفیه، شهود را اصل میگیرد و حس را تخطئه کرده و عقل را قبول ندارد؛ لذا تاویلات اینها در بسیاری از موارد با قرآن در مخالفت است.
انتهای پیام