کد خبر: 3717609
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
سیدمحسن موسوی‌بلده خواستار شد:
گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمحسن موسوی‌بلده با اشاره به نحوه استفاده حداکثری از قرآن بیان کرد: گفته می‌شود که تلاوت قرآن مقدمه فهمیدن آن است، اما شاید بتوان گفت فهمیدن، مقدمه تلاوت قرآن است و در واقع ابتدا باید قرآن را فهمید و پس از آن به قرائت پرداخت تا به نتیجه مطلوب رسید.

تبیین ظرفیت نمایشگاه قرآن در راستای شناساندن هنر تلاوت

به گزارش ایکنا؛ بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در مصلای امام خمینی(ره) در حال برگزاری است و سیدمحسن موسوی بلده، قاری و مدرس پیسکشوت کشورمان در جریان بازدید از نمایشگاه، در غرفه خبرگزاری ایکنا نیز حاضر شد و به طرح بحث پیرامون مسائلی از قبیل اهمیت نمایشگاه قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی و نحوه به کارگیری از ظرفیت نمایشگاه برای جریان تلاوت قرآن پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم بیان کرد: خداوند در آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» قضیه نمایشگاه نیز این است و اصل مطلب حول محور ابلاغ و تبلیغ است، این که کارهایی انجام شود ولی این کارها به اندازه لازم دید نشود، معلوم می‌شود که مورد پسند صاحب دین هم نیست و این نیست که یکسری کارها که انجام شده برای خدا بوده و قرار نیست همه بدانند. این حرکت‌های قرآنی، فضایی می‌خواهد برای این که دیده شوند و مورد تشویق قرار گیرند.
موسوی بلده تصریح کرد: اگر مردم ندانند در هر رشته‌ای چه اتفاقی می‌افتد، طبیعتاً انگیزه‌ای هم پیدا نمی‌کنند که به آن بپیوندند، ولی وقتی آن حرکت را معرفی کردید، آن وقت مردم می‌بینند که جمعی دارند آن کار را انجام می‌دهند و برای مخاطب نیز انگیزه‌ای ایجاد می‌شود تا آن کار را دنبال کنند.
پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های تبلیغ این است که می‌گویند، وقتی می‌خواهید فرزند شما کاری که دوست دارید، انجام دهد، او را در جمع وارد کنید تا عضو گروه شود و آن کار را با جمع انجام دهد، به صورت فردی انگیزه‌ای برای انجام کار نیست، اما این که بگوییم مردم به سوی فرهنگ قرآن بیایند، باید جمع قرآنی و فعالیت‌های آن را نشان دهیم تا مردم جذب شوند و انگیزه داشته باشند تا عِده و عُده این حرکت گسترش پیدا کند.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این فلسفه، نمایشگاه قرآن حرکتی است مقدس و مفید و سال‌هایی که برگزار نشده، از دست ما رفته است. در حال حاضر از 40 سال انقلاب 26 سال این حرکت را داشته‌ایم و سال‌های قبل را از دست داده‌ایم، لازم است که به همین دلیل عقب ماندگی‌ها را نیز جبران کنیم. نمایشگاه باید از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کند. در حد بضاعت خودم از همه دست‌اندرکاران این نمایشگاه و شما عزیزان ایکنا و جهاد دانشگاهی که بخشی از این فعالیت هستید، تشکر می‌کنم، این حرکت بسیار مقدس است و در این راستا است که مردم جذب می‌شوند.
موسوی‌بلده در پاسخ به این سؤال که از ظرفیت نمایشگاه قرآن چگونه می‌توان استفاده کرد تا هنر تلاوت قرآن و ابعاد فنی آن به مردم شناسانده شود؟ بیان کرد: طبیعتا این فعالیت‌ها بهتر است، باشد. فرض کنید که بعضی از موسسات قرآنی که محور فعالیت آنها تربیت قاریان قرآن است در اینجا غرفه دارند، اما در حد محدود غرفه خود هستند، اما ما نیازمند این هستیم که امر جریان تلاوت، استماع و انصات یعنی خواندن و شنیدن قرآن تقویت شود و گسترش یابد.
وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) هم، خود قرآن را می‌خواند و هم می‌فرمود قرآن را بخوانید تا بشنوم، معلوم می‌شود در خواندن یک اثر است و حتی خواننده و قاری نیز از شنیدن قرآن، اثری دارد و صرف این که پیامبر(ص) خود می‌خواند، به این خواندن اکتفا نمی‌کرد، لذا این جریان قرائت قرآن به نظر بنده که شاید تعبیری که استفاده می‌کنم نیز مغایر با تعبیر بزرگان باشد، اما جریان تلاوت، فقط مقدمه ورود به قرآن نیست.
موسوی‌بلده بیان کرد: این تعبیر خوب است که می‌گویند تلاوت قرآن مقدمه است، اما اگر بگوییم مقدمه، یعنی وقتی از این مرحله گذشتید، دیگر به آن نیازی نیست و در حکم پله اول نردبان است، اینطور که گفتید، یعنی وقتی از پله اول نردبان استفاده کردید و روی پله دوم که پا را گذاشتید، دیگر نیازی به پله اول ندارید، جریان تلاوت، پله اول نیست، به صورت صرف، مقدمه ورود به قرآن نیز نیست.
وی در ادامه افزود: برای این که وقتی مقدمه شد، یعنی وقتی از آن استفاده کردید و از آن مرحله گذشتید، دیگر به آن احتیاجی نیست، اما آیا پیامبر اکرم(ص) تلاوت قرآن را مقدمه قرآن می‌دانست؟ پیامبر(ص) خود آوردنده قرآن بود و تالی قرآن برای مردم بود، اما تا آخرین لحظات عمرش به خصوص در شب، مامور به تلاوت قرآن بوده، بنابر این، این چه مقدمه‌ای است که تا آخرین لحظات عمر نیز ادامه دارد، مقدمه این است که آن را بگیرید و رها کنید و وارد متن شوید.
پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: به نظر بنده تلاوت قرآن پله اول نردبان فرهنگ قرآن نیست، بلکه آن دو محوری در نردبان است که پله‌ها به آن وصل می‌شوند، در واقع تلاوت قرآن محوریت و موضوعیت دارد و مقدمه نیست، یعنی این که قرآن بخوانید تا بفهمید به نظر منطقی است، شاید این را هم بتوان گفت که قرآن را بفهمیم و وقتی فهمیدیم، تلاوت کنیم. پیامبر(ص)، قرآن را می‌فهمید و در سینه‌اش بود و تلاوت می‌کرد، لذا به نظر می‌رسد که تلاوت، مقدمه فهم قرآن نیست، بلکه فهم قرآن مقدمه تلاوت است یعنی وقتی فهمیدید، تلاوت کنید.
موسوی‌بلده در ادامه افزود: تلاوت طبق فرمایش امام صادق(ع)، سه بخش دارد ترتیل، فهم و عمل؛ هر سه تلاوت است، اگر بخواهیم این محور را در نظر بگیریم، ترتیل قرآن به عنوان بخش اصلی تلاوت، جایگاه اصلی خود را پیدا می‌کند و پیامبر(ص) که در شب‌ها قرآن می‌خواندند، پس چیزی بود که پیامبر(ص) به آن احتیاج داشته است، اگر این را در نظر بگیریم، جای پرداختن به بحث جریان تلاوت، تالیان و حافظان قرآن در نمایشگاه خود را نشان می‌دهد و نیاز عمده این است که به این مسئله بپردازند که نسل جوان نیز به قرآن و تلاوت قرآن تشویق شوند و به این فضا راه یابند.
وی بیان کرد: مثلا غرفه‌ای را دیدم که برای نوجوانان بود و عکس چند نوجوان قرآنی را در آن نصب کرده بودند، اما نباید به این غرفه کوچک محدود شود و باید یک بخشی باشد به عنوان بخش تلاوت قاریان نوجوان ایرانی که به صورت زنده بخوانند که در کنارش تلاوتشان نیز پخش شود. برای بزرگسالان نیز حضور قاریان قرآن در عرصه‌های بین‌المللی نمایش داده شود، یک جایی به اندازه یک تلویزیون شهری باید باشد که فرض کنید تلاوت امسال قاری ما در مالزی یا تلاوت شهید منا محسن حاجی حسنی را پخش کنند، اگر اینطور شود به حرف شما می‌رسیم که نمایشگاه قرآن می‌تواند یک حرکت تبلیغی و ترویجی را برای جریان تلاوت قرآن ایجاد کند.
انتهای پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: