حمایت کشیش آلمانی از حجاب زنان مسلمان
کد خبر: 3718814
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶

حمایت کشیش آلمانی از حجاب زنان مسلمان

گروه بین‌الملل - «ولفگانگ سدل‌مایر»، کشیش آلمانی در هفته اخیر مورد توجه گروه‌های زیادی بوده و در اقدامی جالب توجه از حجاب زنان مسلمان حمایت کرده است.

حمایت کشیش آلمانی از حجاب زنان مسلمانبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ «ولفگانگ سدل‌مایر»، کشیش آلمانی در هفته اخیر مورد توجه گروه‌های زیادی بوده است. او پس از سخنان آلیس الیزابت وایدل، رهبر حزب اسلام‌ستیز «آلترناتیو برای آلمان» علیه زنان محجبه و مسلمان، روسری به سر کرد. این اقدام او منجر به واکنش‌های بسیار متفاوتی در جامعه آلمان شد.

آلیس الیزابت وایدل عکس او را در فیس بوک گذاشت و این کار را احمقانه نامید. اگرچه گبهارد فورست، اسقف روتنبورگ−اشتوتگارت از پیام کشیش حمایت کرد، اما او نیز این راه اعتراضی را انتخاب درستی ندانست و  آن را به حرکت روی لبه مرز تشبیه کرد. کشیش آلمانی از انتقاد رسانه‌های اجتماعی نیز بی‌نصیب نماند، در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این حرکت را اعتراضی علیه گسترش اسلام‌هراسی عنوان کردند. بسیاری از مسلمانان نیز از این اتفاق خوشحال شدند، هر چند گروهی نیز به شیوه اعتراض او انتقاد داشتند. با این اوصاف، نیت کشیش آلمانی برای حمایت از زنان مسلمان قابل ستایش بود.

مشکل کجاست؟

چندی پیش، حمله به یک مرد جوان که کلاه مخصوص یهودیان (کیپا) را بر سر داشت، باعث ایجاد «کمپین پوشیدن کیپا» و تظاهرات در برلین شد. ممنوعیت روسری برای زنان مسلمان و کشیدن کیپا از سر یک یهودی، نشان می‌دهد که این دو نماد دینی، مفهوم واقعی خود را از دست داده‌اند و به عنوان یک تکه لباس دیده می‌شوند. وقتی یکی از خصوصیات فرهنگی گروه‌های اقلیت را بدون ویژگی‌های آن و ارتباطش با احساسات مردم می‌پذیریم، این اتفاقات ناگزیر است. این دقیقا همان اتفاقی است که درباره کیپا و روسری افتاده است. این دو فقط بخشی از پوشش یهودیان و مسلمانان نیستند، بلکه بخشی از فرهنگ آنان هستند.به رغم آزادی مذهبی، مشخص نیست که چرا پوشیدن روسری یا کیپا، همچنان به عنوان یک مشکل در آلمان امروز وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند که ممنوعیت روسری برای زنان مسلمان چقدر سخت است. آنها از یک سو به شدت تحت تاثیر تبعیض در بازار کار هستند و از سوی دیگر، تحت حملات خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند.

شبکه اروپایی مقابله با نژادپرستی معتقد است که زنان مسلمان آسیب‌پذیرترین افراد در اروپا هستند. بنابراین، زنان مسلمان در معرض خشونت نژادپرستانه قرار دارند. ممنوعیت روسری برای زن مسلمان در محیط کار، یک تبعیض جنسیتی است. در این شرایط اگر کسی قصد دارد که همبستگی خود را با آنها نشان دهد، اولویت باید زن مسلمان و انعکاس نگرانی‌های او باشد. به عنوان مثال، حدود یک هفته پیش در دوسلدورف، زنان محجبه و بی‌حجاب در کنار هم، برای حمایت از زنان مسلمان تجمع کردند. برای حمایت از زنان مسلمان، باید نگرانی‌های آنان به طور جدی و گسترده شنیده شود. مبارزه با اسلام‌هراسی باید همراه با  زنان مسلمان صورت گیرد تا موثرتر باشد.

خشونت علیه کشیش آلمانی

اگر این روزها به پست آلیس الیزابت وایدل در فیس‌بوک نگاهی بیاندازید، با موجی از پیام‌های نفرت‌انگیز مواجه می‌شوید. این پیام‌ها که اکنون روحانی مسیحی دریافت می‌کند، غیر قابل قبول است. او مستحق حمایت است، باید برای همبستگی با او متن‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و نفرت‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی محکوم شود. برای این همبستگی‌ نیازی به برنامه‌ریزی نیست، چرا که همبستگی در فکر ما شکل گرفته است.

انتهای پیام

captcha