سجده؛ عالی‌ترین درجه عبودیت
کد خبر: 3718940
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

سجده؛ عالی‌ترین درجه عبودیت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان در تفسیر سوره زمر با بیان اینکه در انجام نماز اول قیام و سپس سجده انجام می‌شود، اما تقدم سجده بر قیام دلیل بر فضیلت سجده در دل شب است، افزود: سجده بالاترین مرتبه عبادت و والاترین حالت خضوع است.

سجده عالی‌ترین درجه عبودیت

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، شامگاه دو‌شنبه، هفتم خرداد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم، بیان شرح حال شب زنده‌داران عابد را کلیدی‌ترین نکته تفسیری در آیه ۹ سوره زمر با مضمون «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ ءَانَآءَ الَّیْلِ سَاجِداً وَقَآئِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُواْ رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ‏» عنوان کرد و افزود: یکی از روش‌های تربیتی قرآن روش مقایسه است به فرض مثال خداوند عالم و عابد را در کنار هم قرار داده است.
وی در تشریح روش مقایسه‌ای قرآن برای تربیت انسان‌ها، خاطرنشان کرد: در آیه ۹ نیز قرآن دو چیز را در کنار هم آورده کسانی که شب زنده‌دارند و کسانی‌که غافلند و دوم مقایسه عالمان و جاهلان است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که روش مقایسه در قرآن بیان فضیلت‌های انسانی است، اضافه کرد: انسان دو نوع فضیلت علمی و دوم فضیلت عملی است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان آیه ۹ سوره زمر را بیان کننده دو فضیلت علمی و عملی انسان با روش مقایسه‌ای دانست و افزود: بهترین زمان برای عبادت شب و بهترین قسمت شب برای عبادت سحرگاهان است این در حالی‌است که تظاهر و ریا و خودنمایی در شب کمتر است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد در تفسیر بخش نخست آیه ۹ سوره زمر گفت: اثنای آیه مذکور بدین معناست که آیا کسی که خدا را اطاعت کرده در ساعاتی از شب، شب زنده‌داری می کند و به عبادت خدا مشغول است بهتر است یا کسی که دچار غفلت است، این در حالی است که عابد شب زنده‌دار از کسی‌که در غفلت است بهتر است به خاطر اینکه از آخرت یا عاقبت زندگی‌اش می ترسد و کارش هراس دارد.

ترس از خدا و امیدواری؛ ویژگی‌های عابد شب زنده‌دار

این مفسر قرآن‌کریم در خصوص ویژگی عابد شب زنده‌دار گفت: عابد شب زنده‌دار ترسان و امیدوار بوده و بین خوف و رجاست، به‌معنای دیگر مؤمن شب زنده‌دار هم می‌ترسد و به گناه نزدیک نمی‌شود و هم امیدوار بوده و انگیزه دارد.
وی با بیان این مطلب که در این آیه شریفه تکیه به ساعاتی از شب شده است، زمان شب را بهترین بستر برای عبادت برشمرد و گفت: بهترین زمان برای انس با خداوند متعال شب است.

سحر؛ عالی‌ترین موعد راز و نیاز با خالق

آیت الله میرعمادی بهترین زمان برای عبادت را زمان شب دانست و با اشاره به این‌که بهترین قسمت شب برای عبادت سحرگاهان است، اضافه کرد: این در حالی‌است که تظاهر و ریا و خودنمایی در شب کمتر است.

هیچ مسئولیتی سنگین‌تر از رسالت نبوت نیست/ انبیا مکلف به شب زنده‌داری بودند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که کسی می‌تواند از عهده مسئولیت اجتماعی بر بیاید که شب زنده‌دار باشد، به توانایی عابدان شب‌زنده‌دار در انجام مسئولیت های سنگین اشاره و با ذکر این مطلب که
هیچ مسئولیتی سنگین‌تر از رسالت نبوت نیست، به ماموریت مکلف بودن پیامبران به شب زنده‌داری اشاره کرد و افزود: انبیاء مامور بودند تا شب عبادت کنند، کمااینکه در روایتی آمده است که شب‌ها از بستر بلند شوید به زمین نچسبید، اگر کسی می‌خواهد بار سنگین روز را حمل کند باید شب زنده‌داری کند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: در روایتی از امام باقر(ع) در مقصود از قنوت نماز شب بیان شده است کمااینکه ۷ آیه قرآن راجع به نماز شب است.
این مفسر قرآن‌کریم به بیان پاداش هر عمل خوب و نیکی در قرآن اشاره کرد و افزود: خداوند به خاطر عظمت نماز شب پاداش آن را نزد خود نگه داشته است.

تقدم سجده بر قیام

وی با بیان این مطلب که در انجام نماز اول قیام و سپس سجده انجام می‌شود، اما تقدم سجده بر قیام در این آیه دلیل بر فضیلت سجده در دل شب است، افزود: سجده بالاترین مرتبه عبادت و والاترین حالت خضوع است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که خود سجده عبادت است بدین معنا که انسان اگر حتی در نماز هم نباشد ولی سجده کند کار او عبادت محسوب می‌شود، سجده را عالی‌ترین درجه عبودیت و بندگی خدا دانست و خاطرنشان کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که من امتم را با آثار سجده می‌شناسم، این در حالی است که اصحاب پیامبر یک شب را برای خودشان شب سجده در نظر می‌گرفتند و آن‌قدر در سجده می‌ماندند تا پیشانی آنان پینه می‌بست، کمااینکه شب زنده‌داری زمانی ارزش دارد که با بصیرت همراه باشد.

شب زنده‌داری بدون بصیرت ارزش ندارد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که کنار هم قرار گرفتن شب زنده‌داری با علم بدین معناست که شب زنده‌داری بدون بصیرت ارزش ندارد، خاطرنشان کرد: عبادت با معرفت و بصیرت ارزش دارد و پیام این آیه علم و عبادت است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که علمی که خداوند در این آیه مطرح کرده است کدام علم است، اضافه کرد: این علم همان علمی است که نور است یا همان علم به خداست.

انتهای پیام

captcha