حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی توضیح داد: 3 امتیاز برای ارائه آثار قرآنی در حوزه کودکان
کد خبر: 3719624
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/15

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی توضیح داد: 3 امتیاز برای ارائه آثار قرآنی در حوزه کودکان

گروه ادب ــ مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی اظهار کرد: انجام فعالیت قرآنی و نوشتن اثر در این حوزه برای کودکان باید دارای سه امتیاز باشد که سادگی، روانی و جذابیت این سه ویژگی را تشکیل می‌دهد.

چهارشنبه// سه امتیاز برای ارائه آثار قرآنی در حوزه کودکان

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی، مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کتاب قرآنی که در مقطع اول و دوم ابتدایی به عنوان منبع درسی ارائه شده است و توجه به این نکته که این اثر در حالی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که در حال یادگیری خواندن و نوشتن هستند،‌ گفت: انجام کارهای قرآنی برای همه طبقات به ویژه کودکان و نوجوانان باید از سه امتیاز برخوردار باشد که نکته و امتیاز اول آن، این است که ساده بیان شود.

وی با بیان این مطلب افزود: نکته دوم در این رابطه آن است که این متون باید علاوه بر سادگی،‌ روان باشد. گاه این متون ساده هستند،‌ ولی در نگارش آنها به گونه‌ای تنظیم شده است که از پیچیدگی برخوردار هستند و مخاطب نمی‌تواند، استفاده لازم را از آن ببرد.

ارباب سلیمانی ادامه داد: ویژگی سوم این اثر آن است که باید شیرین باشد. باید توجه داشت که اگر نحوه ارائه معارف دینی شیرین نباشد، برای نسل جدید ما جاذبه لازم را ایجاد نمی‌کند و موجب دلزدگی آنها را نیز فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه سخنانش به بیان مصداق پرداخت و گفت: به برخی از آثار نگاه کنید، مثل آثار حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در حوزه تفسیر قرآن که از روانی، سادگی و جذابیت برخوردار هستند و شیرینی را در کام مخاطب می‌ریزند. برای مثال اگر ایشان در سوره لقمان به این آیه می‌رسد که «يا بُنَيَّ اَقِمِ الصَّلاةَ»؛ آنقدر این آیه را شیرین توضیح می‌دهد که مخاطب تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ارباب سلیمانی با تاکید بر اینکه استاد درس‌هایی از قرآن تلاش می‌کند که از مثال‌هایی این گونه،‌ الگوی قرآنی ارائه و نمونه‌برداری کند،‌ افزود: ما باید در تمام سطوح کودک و نوجوان از نویسندگان آگاه و خوش‌سلیقه استفاده کنیم تا آثار زیبایی را طراحی کنند که در این زمینه اثرگذار باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha