
حجتالاسلام محمد کهوند، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در گفتوگو با
ایکنا؛ با اشاره به ضرورت محتواسازی در فضای مجازی و بررسی آسیبهای بازیهای رایانهای در این رابطه گفت: امروز اکثر بازیهای رایانهای سبب شده که تربیت فرزندان از والدین و مربیان گرفته شود تاجایی که نوجوان و جوانان به والدین، معلمان و بزرگترها کمتر احترام میگذارند؛ در حالی که این مسأله قابل تغییر و اصلاح است.
وی با بیان اینکه باید مبانی دینی و قرآنی همچون احترام به بزرگترها، رعایت حق و حقوق، انصاف و امثال اینها در بازیهای رایانهای محتواسازی شود، افزود: امروز بازیهای رایانهای ایرانی بدون محتوای مناسب است؛ با وجود اینکه برای تولید یک بازی رایانهای میلیاردها تومان هزینه میشود، اما به ندرت بازی تولید میشود که با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی همخوانی داشته باشد. متاسفانه بسیاری از بازیهای تولید شده بیمحتوا بوده و در برخی مواقع ترویج کننده فرهنگ غرب در کشور هستند.
این کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه بر لزوم تولید محتوای مناسب از سوی حوزویان و روحانیون در بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت: متأسفانه تاکنون مسؤولان نظام برای تولید محتوا به سراغ حوزویان نیامدهاند و در نهادهای حوزوی هم دغدغهای برای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی و عرصه بازیهای رایانهای به وجود نیامده یا بسیار ضعیف است.
راهکارهایی برای کاهش آسیبهای بازیهای رایانهای
حجتالاسلام کهوند با اشاره به راهکارهایی برای کاهش آسیبهای بازیهای رایانهای به ایکنا گفت: جهت جلوگیری از آسیبهای بازیهای رایانهای در ابتدا باید محتوای مناسب از سوی نخبگان این حوزه، حوزویان و پژوهشگران در این عرصه ارائه شود و در ادامه کالای استاندارد و مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی ما از سوی مراکز رایانهای تولید شود. البته با توزیع صحیح، هم میتوان کاری کرد که اقشار مختلف جامعه از این بازیها بهرههای فرهنگی مناسبی را داشته باشند.
وی در ادامه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با تهاجم فرهنگی در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه علیرغم تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی و بازیهای رایانهای مسؤلان تا کنون فعالیت فرهنگی مناسبی را در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب انجام ندادهاند.
هیچ مسؤولی در خواست تولید محتواسازی بازیها را نکرده است
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امروز برخی از نیروهای انقلاب در عرصه تولید بازیهای رایانهای موضع تند و منفعلانه دارند، و بسیاری از مسؤولان برای کنترل آسیبهای این حوزه از بنیاد ملی بازیهای رایانهای برخورد با تمام بازیها و در مرحله بعد برخورد یا جمع آوری بازیهای غیر مجاز را داشته اند؛ این در حالی است که هیچ مسؤولی در خواست تولید محتواسازی این بازیها را از بنیاد ملی بازیهای رایانهای نکرده است؛ لذا مهمترین مسئله در این عرصه ایجاد محتوای متناسب برای تولید بازی مبتنی با فرهنگ اسلامی ایرانی است.
حجت الاسلام کهوند در پاسخ به سوالی مبنی بر علل گرایش جوانان به بازیهای رایانهای آسیبزا و خشونت بار هم گفت: نداشتن سرگرمی جایگزین، پرکردن زمانهای تنهایی، ارازن و در دسترس بودن این بازیها از مهمترین علل گرایش جوانان به این نوع بازیها است.
انتهای پیام