کد خبر: 3726182
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
حجت الاسلام کهوند:

مبانی دینی و قرآنی در بازی‌های رایانه‏‎‏ای محتوا‎سازی شود/ ضعف دغدغه‎مندی دولت و حوزه در این عرصه

گروه فناوری اطلاعات ــ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تاکنون مسؤلان نظام برای تولید محتوا به سراغ حوزویان نیامده‎‎اند و در نهاد‌های حوزوی هم دغدغه لازم برای تولید محتوای مناسب در عرصه بازی‎های رایانه‎ای به وجود نیامده یا بسیار ضعیف است، گفت: باید مبانی دینی و قرآنی در بازی‌های رایانه‏‏‎ای محتوا‎سازی شود.

مبانی دینی و قرآنی در بازی‌های رایانه‏‎‏ای محتوا‎سازی شود/ ضعف دغدغه‎مندی دولت و حوزه در این عرصه
حجت‌الاسلام محمد کهوند، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت محتواسازی در فضای مجازی و بررسی آسیب‎های بازی‎های رایانه‌ای در این رابطه گفت: امروز اکثر بازی‎های رایانه‌ای سبب شده که تربیت فرزندان از والدین و مربیان گرفته شود تاجایی که نوجوان و جوانان به والدین، معلمان و بزرگ‎تر‌ها کمتر احترام می‎گذارند؛ در حالی که این مسأله قابل تغییر و اصلاح است.

وی با بیان اینکه باید مبانی دینی و قرآنی همچون احترام به بزرگترها، رعایت حق و حقوق، انصاف و امثال این‌ها در بازی‌های رایانه‏ای محتوا‎سازی شود، افزود: امروز بازی‌های رایانه‎ای ایرانی بدون محتوای مناسب است؛ با وجود اینکه برای تولید یک بازی رایانه‌ای میلیارد‌ها تومان هزینه می‎شود، اما به ندرت بازی تولید می‎شود که با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی همخوانی داشته باشد. متاسفانه بسیاری از بازی‌های تولید شده بی‎محتوا بوده و در برخی مواقع ترویج کننده فرهنگ غرب در کشور هستند.

این کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه بر لزوم تولید محتوای مناسب از سوی حوزویان و روحانیون در بازی‎های رایانه‎ای اشاره کرد و گفت: متأسفانه تاکنون مسؤولان نظام برای تولید محتوا به سراغ حوزویان نیامده‎‎اند و در نهاد‌های حوزوی هم دغدغه‎ای برای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی و عرصه بازی‎های رایانه‎ای به وجود نیامده یا بسیار ضعیف است.
 
راهکار‌هایی برای کاهش آسیب‎های بازی‎های رایانه‎ای
حجت‌الاسلام کهوند با اشاره به راهکار‌هایی برای کاهش آسیب‎های بازی‎های رایانه‎ای به ایکنا گفت: جهت جلوگیری از آسیب‌های بازی‎های رایانه‎ای در ابتدا باید محتوای مناسب از سوی نخبگان این حوزه، حوزویان و پژوهشگران در این عرصه ارائه شود و در ادامه کالای استاندارد و مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی ما از سوی مراکز رایانه‌ای تولید شود. البته با توزیع صحیح، هم می‎توان کاری کرد که اقشار مختلف جامعه از این بازی‎ها بهره‎های فرهنگی مناسبی را داشته باشند.

وی در ادامه به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص مبارزه با تهاجم فرهنگی در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه علی‎رغم تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی و بازی‎های رایانه‌ای مسؤلان تا کنون فعالیت فرهنگی مناسبی را در راستای رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب انجام نداده‎اند.

هیچ مسؤولی در خواست تولید محتواسازی بازی‎ها را نکرده است
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امروز برخی از نیرو‌های انقلاب در عرصه تولید بازی‌های رایانه‎ای موضع تند و منفعلانه دارند، و بسیاری از مسؤولان برای کنترل آسیب‎های این حوزه از بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای برخورد با تمام بازی‎ها و در مرحله بعد برخورد یا جمع آوری بازی‌های غیر مجاز را داشته اند؛ این در حالی است که هیچ مسؤولی در خواست تولید محتواسازی این بازی‎ها را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نکرده است؛ لذا مهمترین مسئله در این عرصه ایجاد محتوای متناسب برای تولید بازی مبتنی با فرهنگ اسلامی ایرانی است.

حجت الاسلام کهوند در پاسخ به سوالی مبنی بر علل گرایش جوانان به بازی‎های رایانه‎ای آسیب‌زا و خشونت بار هم گفت: نداشتن سرگرمی جایگزین، پرکردن زمان‎های تنهایی، ارازن و در دسترس بودن این بازی‎ها از مهمترین علل گرایش جوانان به این نوع بازی‌ها است.
 
انتهای پیام
captcha