حمایت غیرمنطقی از تشکل‌های مردمی بی‌کیفیت؛ منشأ بهم‌ریختگی وضعیت حاضر
کد خبر: 3734183
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵
نشست با یاوران وحی/31

حمایت غیرمنطقی از تشکل‌های مردمی بی‌کیفیت؛ منشأ بهم‌ریختگی وضعیت حاضر

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه یاران شهید نواب صفوی اظهار کرد: برخی از مؤسسات بارها و بارها با وجود فعالیت‌های بی‌کیفیت، بودجه دریافت کرده‌اند، اما برخی از مؤسسات که دارای فعالیت کیفی هستند، کمترین توجهی به آنها نمی‌شود. این تقویت‌های نادرست موجب بهم ریختگی حال حاضر شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی و یکمین نشست از سسله نشست‌های با یاوران وحی به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه یاران شهید نواب صفوی با حضور محمود زال‌نژاد، مدیر این مؤسسه همراه بود.
این مؤسسه که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است با یاد شهدای فدائیان اسلام چه پیش از انقلاب چون شهید نواب صفوی و شهیدان واحدی و سیدحسین امامی و چه شهدای پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد و با رویکرد ترویج فرهنگ قرآنی در زمینه‌هایی چون برپایی دوره‌های تخصصی و تربیت مربی و همچنین برگزاری برنامه‌های مناسبتی و ... فعالیتش را آغاز کرد.
وی درخصوص علت نامگذاری مؤسسه با «یاران شهید نواب صفوی» اظهار کرد: جمعیت فدائیان اسلام سابقه طولانی دارد و از شناسنامه‌دارترین حزب کشور از لحاظ مبارزاتی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مجموعه‌ای از کارهای فرهنگی و سیاسی انجام می‌داد و به‌دلیل خلأ فعالیت‌های فرهنگی که در جمعیت موجود بود، پیشنهاد راه‌اندازی و تأسیس مؤسسه‌ای را دادیم که پذیرفته شد و باید بگویم فعالیت مؤسسه خارج از فعالیت‌های سیاسی و صرف امور قرآنی است.
زال‌نژاد با تأکید بر اینکه نخستین کسی که بحث وحدت میان شیعه و سنی را مطرح کرد، شهید نواب صفوی بود، اضافه کرد: لذا با فعالیت این مؤسسه، اهدافمان را با اهداف شهدا گره زدیم و قطعاً تمام اهداف شهدا از قرآن نشئت می‌گیرد و زبان و کلام مشترک ما با اهل تسنن نیز قرآن است و لذا در زمینه گسترش و توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کردیم.
مدیر مؤسسه یاران شهید نواب صفوی عنوان کرد: به لطف خداوند نیز کارهای خوبی چون تولید فیلم با موضوع کشف حجاب و..، تربیت اساتید و مربی قرآن در حوزه‌های مختلف قرآنی و تربیتی، برپایی مسباقات قرآن با موضوع وحدت میان شیعه و سنی در میان استان‌هایی چون گلستان، گرگان، کردستان با موضوع نزدیکی قلوب اهل تسنن و تشیع و ...، برگزاری دوره‌های حفظ انجام داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه استقبال خوبی از مسابقات ما نیز شده است، اظهار کرد: البته بحث نخست ما آشنایی با شهدای جمعیت فدائیان اسلام است و باید بگوییم طی جنگ تحمیلی 500 شهید داشتیم و برخی با تفکرات شهید نواب که همان تفکر قرآن و اهل‌ بیت(ع) بوده است، آشنا نبوده و این ترویجی است که انجام دادیم و خروجی خوبی نیز داشته است و بعضاً نیز در برخی از استان‌ها شاهد حمایت خیران بودیم.

حمایت نادرست از تشکل‌های مردمی بی‌کیفیت؛ منشأ بهم‌ریختگی وضعیت حاضر
زال‌نژاد عنوان کرد: بعضاً نیز اتفاق افتاده است که پس از تشکیل ستاد، حفظ سوره‌ها و آیاتی را مبنا قرار دادیم  و با همین هدف پیش رفته و انس با قرآن را به خانه‌ها و نزد خانواده‌ها برده‌‌ و آنها را با آیات نورانی کلام وحی درگیر کردیم.
مدیر مؤسسه یاران شهید نواب صفوی به ارکان هیئت مدیر این مؤسسه اشاره کرد و گفت: هیئت امنای این مؤسسه ‌متشکل از محمدمهدی عبدخدایی، طه عبدخدایی، سیدمهدی طباطبایی و آیت‌الله سیدجعفر شبیری است و واحدهایی چون آموزش عمومی و تخصصی، واحد فرهنگی تولید فیلم و سمینار و .. از جمله واحدهای مهم این مؤسسه به شمار می‌آید.
وی با اشاره به اینکه مؤسسه یاران شهید نواب صفوی تنها در تهران فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر شعب مختلفی به صورت غیرمستقیم و صرفاً جهت برگزاری دوره‌های متنوع قرآنی با ما همکاری دارند و در همین راستا زمانی که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف پیشنهاد برپایی دوره‌های قرآنی را می‌دهند ما آنها را به این شعب واگذار می‌کنیم.
مدیر مؤسسه یاران شهید نواب صفوی در خصوص روند صعودی راه‌اندازی مؤسسات قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: هجمه و تهاجم فرهنگی که در حال حاضر در کشور است ما را برای راه‌اندازی مؤسسات قرآنی ناگزیر کرده است، چون در مقابل این تهاجمات اقداماتی را به درستی انجام نداده‌ایم فلذا نیازمند آن هستیم که این مراکز قرآنی راه‌اندازی ‌و در کنار آن نیز از آنها حمایت شود.
وی درخصوص دو دیدگاه خودکفایی مؤسسات و یا حمایت‌های دولتی از تشکل‌های مردمی، ادامه داد: موافق نیستم که پول‌هایی در قالب حمایت از طرح‌ها و برنامه‌ها به مؤسسات داده شود کما اینکه مسئولان مربوطه و متصدیان این امر تاکنون نیز در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند و بهتر است به گونه‌ای دیگر تزریق شود و باید برنامه‌ای که برای منطقه خاصی در نظر گرفته می‌شود با آن منطقه تطابق داشته باشد و از سوی دیگر معتقدم بعد از اجرای برنامه باید برگزار‌کنندگان تأمل کنند تا نتیجه لازم را به دست بیاوردند و دریابند که آیا این طرح اثربخش است یا خیر. باید بگویم خیلی از طرح‌ها و برنامه‌هایی که ارائه می‌شود با آن محیط و منطقه هماهنگ نیست و کنترل و مدیریت بر روی این کارها نداریم.

حمایت نادرست از تشکل‌های مردمی بی‌کیفیت؛ منشأ بهم‌ریختگی وضعیت حاضر
زال‌نژاد تأکید کرد: بعضاً شاهد هستیم، بودجه را برای برنامه‌ای در نظر می‌گیریم ولی به دنبال سنجیدن میزان اثربخشی آن نیسیتم و دنبال این نیستیم که سطح آموزش و فرهنگ مردم چه میزان تغییر کرده است.
وی در‌خصوص اینکه آیا این نظارت و ارزیابی باید به عهده مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باشد و یا از سوی اتحادیه‌ها، اظهار کرد: قطعاً سیستم دولتی در این زمینه اثربخش نبوده است و باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند. بنده معتقدم باید افرادی بیایند که اهل فن و به طور واقعی با قرآن و فرهنگ‌سازی آشنا باشند.
زال‌نژاد در پاسخ به این سؤال که چه تعاملی میان مؤسسات و مساجد باید رخ دهد تا رونق به مساجد بازگردد، بیان کرد: سالیان سال به‌عنوان فرمانده بسیج شرق تهران کار کردم باید بگویم طی دهه 60 و 70 از هر 10 مسجد حدود هشت مسجد گروه تواشیح و .. داشت و فعالیت‌ها در مساجد زیاد بود ولی در حال حاضر این مهم اتفاق نمی‌افت این فاجعه است. باید بگویم در آن سال‌ها از مربیان و افرادی که استفاده می‌شد به معنای واقعی کلمه همگی عشق و علاقه‌ به کار داشتند و دنبال منافع مادی نبودند و سنگ‌اندازی نیز از سوی مساجد و ... انجام نمی‌شد. اینکه آمده‌اند و کانون‌های مساجد راه‌اندازی کرده‌اند اما آیا موفق عمل کرده‌اند؟!
وی ادامه داد: از نظر من به دلیل سنگ‌اندازی‌های انجام شده و کور کردن دلسوزی‌ها و همت‌ها، این امر افول کرده‌ است فلذا یکی از علت‌هایش این است که ما باید بیاییم و ایده دهه 60 را منتقل کنیم تا موفق عمل کنیم چون این را تجربه کرده‌ایم و نتیجه آن را دیده‌ایم و جواب گرفته‌ایم. مساجد پایه کار ما و مکانی برای تحقق اهداف است که اگر آن را تقویت کنیم موفق خواهیم بود.
مدیر مؤسسه یاران شهید نواب صفوی درباره اینکه آیا این تشکل مردمی موفق عمل کرده است، اظهار کرد: باید بگویم ما تنها در یک منطقه کار نکرده‌ایم و کارهای متعددی در حوزه‌های مختلف انجام دادیم که موفقیت‌آمیز و اثربخش بوده است.
وی در‌خصوص نقاط مغفول مانده در حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: پشتیبانی معنوی و مادی که باید از فعالیت‌های مؤسسات باشد را شاهد نیستیم برخی از تشکل‌های مردمی هستند که کار با‌کیفیتی انجام نمی‌دهند اما به‌دلیل ارتباطاتی که دارند از آنها حمایت می‌شود اما بالعکس مؤسساتی هستند که فعالیت با‌کیفیت انجام می‌د‌هند اما به‌دلیل این ارتباطی که ندارند از آنها حمایتی صورت نمی‌گیرد، چنانکه برخی از مؤسسات بارها و بارها با وجود فعالیت‌های بی‌کیفیت بودجه دریافت کردند اما برخی از مؤسسات که دارای فعالیت کیفی هستن، کمترین توجهی به آنها نمی‌شود. این تقویت‌های نادرست موجب این بهم ریختگی شده است.
زال‌نژاد در پایان با درخواست از مسئولان گفت: بگذارید در حوزه قرآنی مدیریت‌های دهه 60 انجام شود بگذارند این عشق و علاقه دهه 60 به حوزه قرآن باشد. من چون مدت‌ها در جنگ تحمیلی بودم، علاقه‌مند به مدیریت جنگ هستم و این را نمی‌بینیم و اگر مدیریت جنگ در جامعه انجام می‌شد یعنی بدون امکانات مالی این‌ همه کار بزرگ در زمان جنگ با مدیریت خوب انجام شده است دهه 60 و 70 نیز همین اتفاق افتاد، لذا شاخص‌های آن سال‌ها را به امسال بازگردیم.
وی در صحبت پایانی، ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا که در این فضای حاکم بر جامعه که نیازمند توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه است، فعالیت ارزشمندی انجام می‌دهد و از خداوند توفیقات روز افزون شما را برای برداشتن گام‌های استوار در این راه را می‌خواهم.
یادآور می‌شود، محمود زال‌نژاد در رشته مهندسی بهداشت محیط از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است. وی مسئول جهاددانشگاهی در دانشکده بهداشت تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است و فعالیت‌های قرآنی را پیش از ورود به دانشگاه با حضور در دوره‌های مؤسسه دارالتحفیظ فراگرفته است و سپس با دغدغه فرهنگی و برپایی مسابقات قرآن به دانشگاه ورود پیدا کرد.

سمیرا انصاری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha