ارتقای نقاط قوت تشکل‌های قرآنی با تخصصی شدن مؤسسات/ مهارت «شکوفه‌های انتظار» در سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3699341
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
زادمهر بیان کرد:

ارتقای نقاط قوت تشکل‌های قرآنی با تخصصی شدن مؤسسات/ مهارت «شکوفه‌های انتظار» در سبک زندگی اسلامی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه شکوفه‌های انتظار ضمن تشویق مسئولان بر امر تخصصی شدن فعالیت مؤسسات، عنوان کرد: اکثر مؤسسات در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند چنانکه مجموعه فعلی طی سال‌های اخیر در حوزه سبک زندگی اسلامی به صورت جدی ورود کرده و تا حدودی نیز موفق عمل کرده است.

به گزارش ایکنا؛ نشستی از سلسله نشست‌های با یاوران وحی با حضور نسرین زادمهر، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآن و عترت شکوفه‌های انتظار تهران در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، که در ادامه مشروح این نشست تقدیم حضورتان می‌شود.

خوانده شده////نوروز/// ارتقای نقاط قوت تشکل‌های قرآنی با تخصصی شدن/ مهارت «شکوفه‌های انتظار» در سبک زندگی اسلامی
در ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمائید.
من متولد ۱۳۴۶ از لاهیجان و دارای مدرک کارشناسی رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه تهران هستم. پس از ازدواج به دلایل شرایط ایجاد شده به تهران آمدم و در کنار تحصیلات آکادمی، در حوزه علمیه شاه‌آبادی نیز مقطعی را تحصیل کردم. در ابتدا به‌عنوان معلم مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش خدمت می‌کردم اما پس از ۲۰ سال سابقه فعالیت معلمی، به‌دلیل علاقه‌ به انجام فعالیت‌های قرآنی از آموزش و پرورش خارج شدم.
از علت و انگیزه‌تان برای ورود به عرصه‌های قرآنی و تأسیس مؤسسه قرآنی بفرمائید؟
از همان زمان تدریس در مقطع ابتدایی نیز علاقه‌مند به کار در زمینه قرآنی بودم، چون در خانواده‌ای تربیت شده بودم که مذهبی بود و لذا به فعالیت در زمینه قرآنی علاقه‌مند بودم و در مدرسه هم در ابتدای کلاس‌هایم آموزش قرآن داشتم و هنگامی که ثبت مؤسسات قرآنی شکل گرفت علاقه‌مند به راه‌اندازی مؤسسه شدم و این توانایی را در خودم می‌دیدم و در مدارس نیز با بچه‌ها و اولیای آنها در ارتباط بودم و سپس مؤسسه‌ای را اه‌اندازی کردم و موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم که از زمان ثبت آن تا‌کنون حدود 15 سال می‌گذرد‌. البته بهتر بگویم معلمی در خانواده ما کاری موروثی است.
درباره برنامه‌ها و اهداف راه‌اندازی و تأسیس مؤسسه قرآنی بگوئید؟
در ابتدا فعالیت مؤسسه را با حفظ قرآن آغاز کردم به عبارت واضح‌تر در نظر داشتم که پس از برپایی دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی برای خردسالان، دوره‌های حفظ برپا کنم و سپس بر روی دوره‌های تربیت مربی کار کردم تا بتوانم مربی قرآنی خوب تربیت کنم تا حداقل در مؤسسه با نیروهایی حاذقی همراه باشیم و از سوی دیگر در صورت نیاز مؤسسات به مربیان قرآن و آنهایی که در مؤسسه آموزش دیده‌اند را به این مؤسسات اعزام کنم.
مهمترین هدفم تربیت مربی قرآن مجرب است تا در مدارس، مساجد و حتی منزل خود، مربی خوبی برا خردسالان و فرزندانش باشند.
رویکرد سال 96 فعالیت‌های مؤسسه چه بود؟
طی سالی که گذشت بنابر فرمایش مقام معظم رهبری با رویکرد سبک زندگی دینی کار کردیم که بر این اساس هزار و 200 نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن ارشاد از سوی مؤسسه ثبت‌ نامی داشتیم و نخستین مؤسسه‌ای بودیم در شهر تهران در بخش مفاهیم سبک زندگی قرآنی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن ثبت نامی داشتیم و نیمی از آنها در روز آزمون حضور داشتند و هدفم نیز علاقه‌مند کردن خردسالان به امور قرآنی و اینکه آمادگی ذهنی برای خواندن حداقل چندین صفحه از قرآن پیدا کنند، است. در کنار آن نیز دوره‌های مختلف حفظ قرآن چون چهار دوره تربیت مربی خردسالان با عنوان «قرآن و کودک»، تربیت مربی قرآن و حفظ، برپایی همایش‌های مختلف و ... را می‌توان نام برد.

چشم‌اندازتان برای برنامه‌های سال 97 مؤسسه چیست؟
سعی‌ام بر این است تا بتوان تعداد ثبت‌ نام‌کنندگان در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از سوی مؤسسه خود را بالا و تا مرز 3 هزار نفر برسانم.
از شعب مؤسسه برای ما بگوئید؟
مؤسسه دارای شعب متعدد در مناطق استان تهران است و در حال حاضر در مقطع بزرگسالان به صورت گسترده، بیشتر دوره‌ها برگزار می‌شود. البته مهد قرآنی نیز برای پذیرش قرآن‌آموزان خردسال با پذیرش محدود داریم. بیشتر طی ایام تابستان دانش‌آموزان از دوره‌های مختلف مؤسسه استقبال می‌کنند و طی ایام سال تحصیلی نیز بیشتر قرآن‌آموزان خردسال چهار سال تا شش سال از طرح‌ها و دوره‌های مؤسسه در کنار بزرگسالان بهره می‌برند.
تعاملتان با دیگر دستگاه‌ها و نهادها چگونه است؟
بعضاً تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی را با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف چون شهرداری مناطق، آموزش و پرورش و دیگر مؤسسات قرآنی بسته‌ایم و طرح‌هایی را به منظور جلب حمایت حداکثری ارائه می‌دهیم.
آیا در بخش مربیان مؤسسه از شرکت‌کنندگان دوره‌های تربیت مربی خود مجموعه جذب کرده‌اید؟
بله در بخش کودک بیشتر از همین معلمان استفاده می‌کنم اما در بخش بزرگسالان از حوزه علمیه قرآن بهره می‌گیرم.
تا چه اندازه نیازهای قرآنی منطقه خود را در غرب تهران رفع کرده‌اید؟
منطقه 22 شهر تهران دارای جمعیت زیادی است و نمی‌شود با اطلاعیه ساده قرآن‌آموز جذب کنیم و لذا به این نتیجه رسیدم که طی رایزنی با دستگاه‌ها و نهادها چون آموزش و پرورش اقدام به جذب قرآن‌آموز کنیم و تا حدودی نیز موفق شده‌ایم. تا کنون 20 درصد از کارهای قرآنی منطقه را جلو بردیم و بیشتر به سمت و سوی برپایی کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی دینی به جلو رفته‌ایم. با وجود اینکه راه بسیار داریم اما تا‌کنون فکر می‌کنم که توانسته‌ایم 50 درصد از کارهایمان را رو جلو ببریم.
میزان بهره‌گیری‌تان از فضای مساجد برای آموزش قرآن چگونه بوده است؟
مساجد کلاس‌های آموزشی مختلفی را به صورت روتین دارند و من بیشتر با سرای محلات کار کرده‌ام به طوری که حدود هفت سال طی تعامل با آنها دوره‌های آموزشی نیز در آنجا برگزار می‌کنم و چون واقعاً مؤسسات با مشکل مکان دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبوریم که از فضای مساجد، حسینیه‌ها و سرای محلات و ... و طی تعامل با دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌ها استفاده کنیم.
آیا با تخصصی شدن مؤسسات قرآنی موافق هستید؟
بله این موضوع خوب است بلکه انگیزه مؤسسات را در زمینه تقویت فعالیت‌ها در حوزه‌ تخصصی که تبحر هم دارند، بالا می‌برد. برخی از مؤسسات در امور کودکان، حفظ قرآن، تربیت قاریان قرآن و ...حائز اهمیت هستند و برخی از مؤسسات چون مؤسسه شکوفه‌های انتظار در تمامی زمینه‌های کودک، حفظ و سبک زندگی کار کرده است اما باید بگویم که در زمینه سبک زندگی اسلامی موفق‌تر بوده است که اگر بحث تخصصی شدن جدی شود حتماً در بحث سبک زندگی اسلامی ورود پیدا می‌کنیم.

خوانده شده////نوروز/// ارتقای نقاط قوت تشکل‌های قرآنی با تخصصی شدن/ مهارت «شکوفه‌های انتظار» در سبک زندگی اسلامی
آیا تعداد فعلی مؤسسات کافی است؟
معتقدم تعداد فعلی مؤسسات بدون در نظر گرفتن آمایش جمعیتی است به این معنا که در برخی از مناطق که نیازمند مؤسسات قرآنی به دلیل استقبال علاقه‌مندان هستیم چون منطقه ما تنها باید سه مؤسسه قرآنی باشد و آنها هم با مشکلاتی چون مکان و ... روبرو باشند و حال آنکه این حرکت خودجوش مردمی باید مورد حمایت و اهتمام مسئولان باشد.
نظرتان درباره میزان اتکای مؤسسات به بودجه‌های دولتی چیست؟
اگر مؤسسه‌ای تنها متکی به بودجه‌های دولتی باشد معتقدم نمی‌تواند سرپا بایستد و به رسالتش عمل کند یعنی مؤسسه ما از زمانی که فعالیتش را آغاز کرد درآمدزایی داشت البته اگر این بودجه در قالب حمایت از سوی دولت باشد که باید رخ دهد و انجام شود، اشکال ندارد اما نباید مؤسسه متکی به این بودجه باشد چنانکه مؤسسه شکوفه‌های انتظار با ارائه طرح‌ها و ایده‌های مختلف و بعضا نیز حمایت خیرین تا کنون فعالیت‌هایش را جلو برده است. همچنین مؤسسه برای برپایی دوره‌هایش شهریه هرچند اندک اخذ می‌کند.
تعداد قرآن‌آموزان مؤسسه چه میزان است؟
باید بگویم حدود هزار حافظ از یک جزء تا کل در مؤسسه داریم که در تمامی شعب مؤسسه در مناطق مختلف پراکنده هستند.
صحبت پایانی؛
مؤسساتی که به واقع دنبال پول و دریافت هزینه‌ها رفته‌اند به معنای واقعی به جامعه مؤسسات لطمه وارد می‌کنند و از دیگر سو باید مؤسسات به دنبال به‌کارگیری اساتید قوی و مبرز در مجموعه‌شان باشند تا بتوانند روی قرآن‌‌آموزانشان اثرگذار باشند و با علاقه‌مندی فعالیت در حوزه مؤسسات قرآنی را دنبال کنند اگر با علاقه‌ در این زمینه فعالیت کنند شاهد موفقیت‌های روزافزون خواهیم بود.
از مسئولان نیز می‌خواهم که به تمامی مؤسسات و فعالیت‌های آنها توجه کنند. اینگونه نباشد که تنها به مؤسساتی بها داده شود که فعالیت‌های گسترده و بزرگ در حوزه قرآنی انجام می‌دهند بلکه مؤسساتی که فعالیت اندک اما مهم در این حوزه انجام می‌دهند باید مد‌نظر باشند تا موجب تشویق آنها برای فعالیت بیشتر و استحکام در این راه شود.
امیدوارم واقعاً و به معنای واقعی قرآنی و دلی کار کنیم و بتوانیم خودمان و قرآن‌آموزان مؤسسه را به راه درست و حقیقت الهی برسانیم و در این راه آنها را ثابت قدم نگه داریم.

سمیرا باباجهد انصاری
انتهای پیام

captcha