برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی
کد خبر: 3737574
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
حسینی خبر داد:

برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی

گروه جامعه ــ مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی ضمن بیان جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه «ایران نوشت» که با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و رونمایی از چند محصول جدید برگزار می‌شود، گفت: با توجه به کارکرد‌های این محصولات باید آن را پرچم‌دار محصولات فرهنگی در حوزه کودکان بنامیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ششمین دوره از نمایشگاه‌های ایران نوشت با حضور سعید حسینی، مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی ــ اسلامی، منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش و محمدجعفر کبریایی، مدیر اجرایی ششمین نمایشگاه ایران نوشت امروز 20 مردادماه، در حسینیه هنر برگزار شد.

حسینی، مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی ــ اسلامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه نوشت‌افزار اسلامی‌-‌ایرانی در آستانه هفتمین سال فعالیت خودشان در کشور هستند، گفت: این محصولات در این مدت توانسته‌اند علاوه بر ارتقای کیفی آثار، تولیداتشان را از ۵۰۰ هزار نسخه به هفت میلیون عدد تیراژ، برسانند و این نشان دهنده رشد و عظمت این کار فرهنگی اثر‌گذار است. فعالان نوشت‌افزار اسلامی‌-ایرانی کار خود را با دو برند و حدود ۵۰۰ هزار نسخه در سال ۹۱ آغاز کردند و این میزان تا سال ۹۶ به بیش از ۷۰ برند و تیراژ بیش از هفت میلیون نسخه افزایش پیدا کرد.
 
صنعتی با ۱۴ هزار میلیارد تومان ارزش

وی با اشاره به اینکه عرصه نوشت‌افزار از سه جهت دارای اهمیت است، ادامه داد: این عرصه در موضوعات، فرهنگ، اقتصاد و سلامت ما اثرگذار است؛ امروز با توجه به بازار بزرگ نوشت‌افزار در کشور، نزدیک به ۱۴ میلیون دانش‌آموز از این محصولات استفاده می‌کنند؛ هزینه‌ای که نوشت‌افزار این دانش‌آموزان تولید می‌کند چیزی نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورده شده است، که این میزان هزینه به لحاظ اشتغال‌زایی می‌تواند بسیار مفید و اثرگذار باشد.

مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که کشور‌های همسایه تولید جدی در این حوزه ندارند و همین امر فرصت مناسبی را برای کشور ایجاد می‌کند تا محصولات فرهنگی خود را به آن‌ها صادر کنیم؛ محصولات صنایع فرهنگی به نوعی کالای استراتژیک محسوب می‌شوند که عموم مردم از دانش‌آموزان گرفته تا خانواده‌ها با آن سروکار دارند.

حسینی با اشاره به اینکه نوشت‌افزار در سال‌های اخیر، میان مردم کارکرد رسانه‌ای فرهنگی بسیاری پیدا کرده است، افزود: امروز علاوه بر اینکه نوشت‌افزار به‌عنوان یک کالای فرهنگی شناخته می‌شود، در پیوست فرهنگی نیز به‌ عنوان المان و نشانه‌ها، از آن نام برده شده و تأثیرگذار است. نوشت افزار در حوزه کودک و نوجوان کار ارزش پذیری را انجام می‌دهد چرا که در حوزه کاراکترسازی از طریق انیمیشن و کمیک‌استریپ می‌تواند همه ابعاد زندگی کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی از آثار مخرب برخی نوشت‌افزار‌های خارجی سخن گفت و اظهار کرد: امروز برخی از محصولات فرهنگی غربی در این حوزه برای کودکان مضر است و کاراکتر‌های این محصولات در ابعاد زندگی آنان تأثیرات منفی می‌گذارد؛ این نگرانی و دغدغه نیز در سایر کشور‌های اروپایی هم وجود دارد؛ در این شرایط اگر کشور ما محتوای مناسبی را به خانواده ندهد، آنان مجبور خواهند بود که به سمت کالا‌های غربی بروند که برای کودکان ما اثرات بدی می‌گذارد.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی گفت: باتوجه به کارکرد‌های نوشت‌افزار باید آن را پرچم‌دار محصولات فرهنگی در حوزه کودکان بنامیم؛ در این رابطه ما می‌توانیم محصولات انیمیشن‌هایی همچون فیل شاه را گسترش دهیم؛ مسئله دیگر در زمینه محصولات فرهنگی نوشت افزار‌های ایرانی - اسلامی سلامت است. در بسیاری از محصولات عرضه شده که از خارج به کشور وارد می‌شوند باید از لحاظ سلامتی استاندارد آن‌ها بررسی شود. امروز کودکان ما ۲۴ ساعته با این محصولات سروکار دارند و لذا بررسی سلامت مواد این محصولات هم مد نظر است.

حسینی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف این حوزه، گفت: اگر جریان مردمی و فضای رسانه‌ها در زمینه نوشت‌افزار‌های ایرانی - اسلامی در شرایطی که در کشور هر روز شاهد تزریق فضای ناامیدی هستیم، به طور مستمر وجود داشته باشند، قطعا در این زمینه به پیشرفت خواهیم رسید؛ اگر دست به دست هم بدهیم، با همت تولیدکننده‌ها و سایر دستگاه‌های متولی می‌توانیم جایگاه محصولات صنایع فرهنگی در این حوزه را ارتقا دهیم.

وی با تأکید بر اینکه با کاراکترسازی و فرهنگ‌سازی در بحث نوشت‌افزار، راه خوبی را در پیش داریم؛ گفت: خوشبختانه امروز ۱۰۰ تولیدکننده در این زمینه وجود دارد و تنوع در آثار هم به چشم می‌خورد؛ بر همین اساس کالا‌های مخصوص انیمیشن فیل‌شاه را به بازار عرضه کردیم که می‌تواند بازار خوبی را در نوشت‌افزار رقم بزند.
 
ضرورت ‌تدبیر و مدیریت بیشتر دولت و مسئولان امر در حوزه نوشت‌افزار

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش دلار چه تأثیری در این حوزه داشته است؟ گفت: قطعا شرایط موجود و قیمت دلار در تولیدات داخلی تاثیر گذاشته است، چراکه تمامی کاغذ تولیدی نوشت‌افزار‌ها و دفتر‌های داخلی وارداتی است و قطعا بر روی قیمت‌ها تأثیر گذاشته است؛ البته ما هم نگران این مسئله هستیم؛ اما امیدواریم بتوانیم افزایش قیمت را کنترل کنیم؛ با توجه به اینکه مواد اولیه کالا‌ها سخت به دست می‌آید، اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این مسئله مدیریت شود؛ هرچند که نیاز به تدبیر و مدیریت بیشتر دولت و مسئولان امر دارد.
.
وی در خصوص، محصولات جدید عرضه شده در این دوره از نمایشگاه هم گفت: در این دوره از نمایشگاه اقلامی همچون ماژیک، لاک غلط‌گیر قلمی، محصولات دفتر و لوازم التحریر انیمیشن فیل‌شاه و مَلمَل، نوشت‌افزار‌هایی با موضوعات شهدا، خط کش چوبی و نوآوری در طراحی کیف‌ها عرضه می‌شود که در سال‌های گذشته مانند آن‌ها را نداشته‌ایم.

در ادامه این نشست، مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، از نقش آموزش و پرورش در محصولات فرهنگی، سخن گفت و اظهار کرد: در دو دهه گذشته غفلت زیادی در حوزه محصولات فرهنگی و توجه به مسئله آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاه فرهنگ‌ساز در کشور شده بود و ما امیدواریم که این برنامه‌ها شروع خوبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها باشد.

هزارن میلیارد اقتصاد و منابع مالی در آموزش و پرورش نهفته است
 
وی با تأکید بر اینکه در بحث نوشت‌افزار‌ها باید به موضوعات تمدن اسلامی و پیشینه تاریخی خود نگاه کنیم، گفت: باید در این زمینه تولیدات خوبی داشته باشیم و تمدن، جنگ و دفاع مقدس را به کودکان آموزش دهیم؛ امروز هزارن میلیارد اقتصاد و منابع مالی در آموزش و پرورش نهفته است که نتوانسته‌ایم به درستی و به موقع از این موضوعات استفاده کرده و آن‌ها را مدیریت کنیم؛ اگر نتوانیم خوب مدیریت کنیم به افول از محصولات فرهنگی خواهیم رسید.

به گزارش ایکنا؛ مجاوری تصریح کرد: ما بهترین فرصت را برای بلوغ و تولید می‌توانیم داشته باشیم، اما اکثر محصولات فرهنگی ما را واردات تشکیل می‌دهند که به تولیدات داخلی ضربه وارد شده است. واردات و صادرات نجات دهنده محصولات ما هستند اگر این دو بحث توامان با هم باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما باید کودکان را ترغیب به استفاده از تولیدات داخلی با نماد ایرانی‌ - اسلامی کنیم و فرهنگ‌سازی این امر هم بر عهده آموزش و پرورش است؛ باید بهترین کارکرد‌ها و کاربرد‌ها را در این نهاد به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
 
Image result for ‫نوشت افزار ایکنا‬‎

وی ادامه داد: همکاری نهاد آموزش و پرورش با مجمع نوشت‌افزار را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم برگزاری این نمایشگاه بتواند گشایشی برای شناخته‌شدن محصولات باشد و بتوانیم محصولات فرهنگی را به دانش‌آموزان بشناسانیم. البته در این حوزه جشنواره‌ای به نام «ایران ساخت» قرار است در دی‌ماه سال جاری، برگزار کنیم تا بتواند کمک خوبی به بحث نوشت افزار داشته باشد.

کبریایی، قائم مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت به عنوان سخنران پایانی این نشست خبری، گفت: این نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۲ مردادماه، افتتاح می‌شود و بیش از ۱۰۰ تولیدکننده در این نمایشگاه شرکت کردند. افتتاحیه این نمایشگاه ۲۳ مردادماه، با حضور وزیر، خانواده شهدا و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار می‌شود.

وی افزود: عرضه محصولات فیل‌شاه در این نمایشگاه، بازی‌های کودکان، عکاسی با کاراکترها، پخش زنده برنامه کودک از شبکه‌های تلویزیون هم، خواهیم داشت و بیش از هزار محصول جدید در این نمایشگاه عرضه می‌شود. امسال نسبت به سال گذشته حجم تولیدات، تولیدکنندگان، تنوع و عرضه دو برابر شده است و بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشتیم، اما این حجم هم در مقابل این حجم از تولیداتی که با کاراکتر‌های غیر بومی عرضه می‌شود، دیده نمی‌شود.

قائم مقام اجرایی نمایشگاه ایران نوشت گفت: ما در تلاش هستیم که در بازار با رشد سریع‌تری روبه جلو حرکت کنیم. جمع‌بندی ما این است که در بخش تولید رشد داشتیم و حالا وقت آن است که بخش توزیع را هم تقویت کنیم.
 
به گزارش ایکنا؛ در پایان این نشست، پوستر محصولات نوشت‌افزار با کاراکتر‌های ایرانی رونمایی شد.
 
انتهای پیام
captcha