مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم
کد خبر: 3737578
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آغاز چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهر مقدس قم، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 20 مردادماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر آغاز چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهر مقدس قم، عنوان یکی از اخبار مهمی است که طی امروز ‌شنبه، 20 مردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 20 مردادماه و تا ساعت 13:30 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«تلاوت امین پویا در جلسه نفحات‌القرآن» و «چهل‌و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهر قم آغاز شد»، عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌هند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «چهل‌ و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهر قم آغاز شد» کرده که اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌های مهم کشور نیز به آن پرداخته‌اند.
در بخش‌هایی از این خبر مهم قرآنی آمده است: «مرحله مقدماتی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که امسال با تغییرات زیادی همراه شده است از صبح امروز 20 مردادماه در شهر مقدس قم آغاز شده است.

این مرحله از مسابقات که به صورت استودیویی برگزار می‌شود، به مدت حداقل دو هفته ادامه خواهد داشت. در این مرحله و براساس تقویم اعلام شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، هر روز نمایندگان تعدادی از استان‌ها با حضور در شهر قم برای اجرای مرحله مقدماتی حضور خواهند یافت. حداکثر حضور یک شرکت‌کننده در شهر قم در مرحله شهرستانی یک روز خواهد بود.

بر همین اساس امروز نمایندگانی از استان‌های یزد، خراسان شمالی، اصفهان و همدان، در رشته‌های حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل با حضور در استودیو به ضبط اجرای خود در این مرحله خواهند پرداخت.

این دوره از مسابقات که با تغییرات عمده‌ای مواجه شده است، در دو مرحله مقدماتی و نهایی به صورت مجزا و با فاصله زمانی حداقل یک ماهه از هم برگزار می‌شود. مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها نیز از اوایل مهر ماه در شهر اراک آغاز می‌شود».
فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طبق روال معمول این صفحه، خبر تلاوت ترتیل صفحه 427 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «مسجد رفتن چه خاصیت و فایده‌‌هایی برای ما دارد؟»، «تلاوتی از«امین پویا»/ آیاتی از سوره‌های مریم و طه»، ««حسین اصغر‌پور» حافظ کل و قاری قرآن درگذشت» و «مسابقات سراسری قرآن کریم در شهر قم آغاز بکار کرد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز خبری با عنوان «مسجد رفتن چه خاصیت و فایده‌‌هایی برای ما دارد؟» را با استناد به آیات قرآن کریم منعکس کرده که به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «خداوند در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره مبارکه توبه به موضوع مسجد و ویژگی کسانی که مساجد را آباد کرده‌اند اشاره و کفار را از ساخت و آباد کردن مسجد منع می‌کند.
در اهمیت مسجد همین بس که در قرآن کریم نام آن ۲۸ بار آمده که در برخی از آنها موضوع آبادی مسجد بیان شده است. موضوع مسجد به قدری در آیات الهی اهمیت دارد که خداوند در آیه ۱۷ سوره مبارکه توبه صراحتاً می‌فرماید: مشرکان حقّ ندارند مساجد خدا را تعمیر و آباد کنند. آنان کارهایشان تباه شده و در آتش، جاودان خواهند بود. همچنین در آیه بعد ویژگی کسانی که می‌توانند مساجد خدا را آباد و تعمیر کنند بیان شده است.
به جز آیات قرآن ده‌ها حدیث و روایات معتبر از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در اهمیت مسجد بیان شده که در موضوعات مختلف از جمله ساخت، عمران و تعمیر و حضور در مسجد و برپایی نماز در آن بیان شده است».
مهر
«بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ» عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده و در رابطه با نشست مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
این نشست روز چهارشنبه، 17 مردادماه برگزار شده و خبر آن نیز طی امروز به عنوان تیتر اصلی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر انتخاب شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
از هفت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، دو خبر با عناوین «تلاوت مجلسی آیات ۳۱-۴۱ سوره ابراهیم با صدای کامل یوسف» و «برگزاری نمایشگاه ادواری قرآن و عترت از شهریور ماه در استان تهران» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی از جمله ایثار و شهادت منعکس شده‌اند.
این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز خبری با عنوان «برگزاری نمایشگاه ادواری قرآن و عترت از شهریور ماه در استان تهران» را به نقل از معاون اداره کل تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی منتشر کرده کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «علی تن معاون اداره کل تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی از برگزاری نمایشگاه ادواری قرآن و عترت از شهریور ماه تا پایان آبان ماه به مدت سه ماه در استان تهران خبر داد.
تن با بیان اینکه این نمایشگاه هر ده روز در یکی از شهرستان های استان برگزار خواهد شد، افزود: نمایشگاه قرآن و عترت به صورت ادواری، در استان های دیگر و با نمایش ٤٠ اثر برگزار می‌شود».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که در این صفحه منعکس شده با عنوان «اندونزی از ایده‌های علما و مراجع ایران استقبال می‌کند»، مربوط به روز گذشته، نوزدهم مردادماه است.
ایسنا
از هشت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده، هیچکدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و تمامی این اخبار در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
«پاسخگوی نیازهای حجاج هستیم»، «ایثار نیاز روحی انسان را تامین می‌کند/سمبل اصلی ایثار شهدا هستند»، «تشریح روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی»، «نشست علمی «الزامات تمدن نوین اسلامی» برگزار شد»، «کمک ستون وقفیِ روزنامه به زندانیان غیرعمد/اولین موقوفه مشارکتی - رسانه‌ای ثبت می‌شود»، «نرم‌افزار زائریار چه کمکی به حجاج کشورمان می‌کند؟»، «برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت امام جواد علیه السلام» و ««نشست علمی الزامات تمدن نوین اسلامی» در مهمترین دانشگاه اسلامی اندونزی، عناوین هشت خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهند که قرآنی نیستند.
ایبنا
«افزایش ۸۰ درصدی مشارکت در بخش الکترونیک هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی»، عنوان تنها خبری است که صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز به آن پرداخته است. این خبر در حوزه تخصصی اهل بیت(ع) قرار دارد.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز تنها یک خبر با عنوان «ائمه اطهار به خاطر حفظ جامعه اسلامی صبر می‌کردند/ امام جواد (ع) همیشه به دنبال کمک و احسان به مسلمانان بودند» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز در حوزه عترت قرار دارد و قرآنی نیست.
کیهان
روزنامه کیهان طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «رذایل انسانی و راه درمان آنها» به قلم مجید خوشخو در صفحه معارف خود کرده که مطلبی بسیار خواندنی و قابل تأمل است.
در بخش‌هایی از این مطلب که با استناد به آیات الهی کلام‌الله مجید منتشر شده، آمده است: «خداوند در آیات قرآنی ضمن بر شمردن فضایل بسیاری برای انسان و اینکه همین فضایل موجب شده تا به عنوان خلیفه الهی انتخاب شود، به برخی از رذایل انسانی نیز ‌اشاره کرده که در ساختار انسانی وجود دارد و اگر اینها را به اراده و اختیار از خود دور نسازد و خود را از آنها پاک و رها نسازد، نمی‌تواند مقام فعلی و ظهوری خلافت خدا را به دست گیرد؛ چرا که در این صورت کمترین شباهت را نسبت به مستخلف عنه خواهد داشت و نمی‌تواند خلیفه خدا شود.
مهم‌ترین رذایلی که خداوند برای انسان برشمرده و بیان کرده است عبارتند از:
1- افساد: این خصلت از سوی فرشتگان در هنگام آفرینش حضرت آدم(ع) مطرح شده است و خداوند نسبت به آن سکوت کرده و انکار ننموده است(بقره، آیه ۳۰). این بدان معناست که انسان نه تنها می‌تواند موجودی فاسد باشد، بلکه موجودی مفسد نیز خواهد بود و می‌تواند امری صحیح و صالح را به تباهی و فساد بکشاند. فرشتگان بیان می‌کنند که اگر موجودی با خصوصیات حضرت آدم(ع) خلق و به عنوان خلیفه انتخاب شود، در زمین افساد می‌کند و موجب تباهی زمین و افساد آن می‌شود.
2- بخل: یکی از رذایل انسانی صفت زشت، بخل ‌است که با سرشت انسان عجین شده است.(نساء، آیه ۱۲۸) خداوند در آیه ۱۰۰ سوره اسراء می‌فرماید: قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِکُونَ خَزَآئِنَ رَحْمَهْ رَبِّی إِذًا لَّأَمْسَکْتُمْ خَشْیَهَ الإِنفَاقِ وَکَانَ الإنسَانُ قَتُورًا؛ بگو: «اگر شما مالک گنجینه‏هاى رحمت پروردگارم بودید، باز هم از بیم خرج کردن قطعاً امساک مى‏ورزیدید و انسان همواره بخیل است.» واژه «قتور» از «قتر» از واژه‏هاى مبالغه است که شدّت تنگ نظرى، بخل و سختى در انفاق و بخشش را مى‏رساند. در این آیه خداوند می‌فرماید که انسان دارای این خصلت زشت و رذیلت پست بخل ورزی است».

انتهای پیام

captcha