دعا اوج رستگاری به سمت رب سبحان است/ بی نیازی به غیر خدا؛ یکی از فرازهای تربیتی دعای عرفه
کد خبر: 3740628
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
آیت الله صفایی بوشهری:

دعا اوج رستگاری به سمت رب سبحان است/ بی نیازی به غیر خدا؛ یکی از فرازهای تربیتی دعای عرفه

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه بوشهر با بیان اینکه بی نیازی به غیر خدا یکی از فرازهای تربیتی دعای روز عرفه است، گفت: بزرگترین مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار کرده و دعا اوج پرواز به سمت رب سبحان و کشتی هدایتگری به ناحیه رستگاری است.

دعا اوج پرواز و رستگاری به سمت رب سبحان است/ بی نیازی به غیر خدا؛ یکی از فرازهای تربیتی دعای عرفه

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، عصرگاه سه شنبه، 30 مردادماه مصادف با نهم ذی الحجّة در مراسم دعای عرفه که همزمان با سراسر کشور در محل حسینیه عاشقان ثارالله(ع) کوی جانبازان منطقه 1 شهر بوشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه امام علی(ع) فرمود «دعا بهترین اعمال برای انسان مومن روی زمین نزد خدا است»، اظهار کرد: بزرگترین مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار کند و دعا اوج پرواز به سمت رب سبحان و کشتی هدایتگری به ناحیه رستگاری است.

بی نیازی به غیر خدا؛ یکی از فرازهای تربیتی دعای روز عرفه

وی با اشاره به اینکه ششمین پیشوای شیعیان، حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمود «مردمی که اهل دعا باشند، بدانند که در این دعا شفا و درمان هر دردی است»، افزود: بی نیازی به غیر خدا یکی از فرازهای تربیتی دعای روز عرفه است.

نویسنده کتاب «پایان دنیا در کلام خدا» با تاکید بر اینکه خداوند سبحان قبل از اینکه بندگان دعا کنند، او به اذن الهی دعاها را اجابت و تقدیر خیر می کند، عنوان کرد: زمانی که خداوند متعال اراده کرده است که حاجت عبد خود را اجابت کند به انسان توفیق دعا می دهد و او را به دعا دعوت می کند و خداوند سبحان انسان را دعوت می کند تا دعاها را اجابت کند.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: زمانی که خداوند منان اراده می‌کند دعای عبدش را اجابت کند به او اجازه می دهد که به مراسم دعا بیاید و این یک اذن الهی است.

خداوند هر لحظه «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» برای بندگان است

وی با ابراز اینکه چرا برخی مواقع ما دعا می‌کنیم ولی خداوند اجابت نمی کند، گفت: با اینکه خداوند در آیه 60 سوره غافر «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» یعنی بندگان شما دعا کنید به سمت من و محال است اجابت نکند، و ممکن است برخی مواقع دعاها اجابت نشود و خداوند سبحان در این باره اشاره دارد که گاهی خیر بنده در اجابت این دعا نیست و خدا به دلیل برایش اجابت نمیکند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با تاکید بر اینکه در هر دعا باید دو ویژگی موجود باشد، اظهار کرد: قلب تان را از میل به گناه پاک کنید و دعایی بالا می‌رود که از قلبی پاک و مالامال ترس از خدا دارد و به دنبال متامع دنیایی نباشد به سوی آسمان برود و از آن طرف انسانی که اهل گناه باشد و پرونده اش آلوده باشد دعایی که می کند اجابت نمی شود.

وی اضافه کرد: خداوند رحمان میگوید بنده ام در هر شرایطی که باشد بیاید سمت من و استغفار کند و بگوید خدایا؛ از گذشته عصیان و نقصان پشیمان هستم و وقتی بندگان نزد خداوند قادر توبه کنند آن وقت خدا را می یابند.

آیت الله صفایی بوشهری اشاره کرد: خداوند سبحان به بندگان اذن دعا می دهد و مقدمات اجابتش را فراهم کرده است.

این مراسم با قرائت دعا توسط حجت الاسلام والمسلمین راستگو، امام جمعه اهرم و مداحی کربلایی حسین معینی برگزار شد.

یادآور می شود، مراسم دعای عرفه در آستان مقدس امامزاده محمد بن باقر(ع)، کوی خواجه‌ها منطقه ۲ بوشهر، حسینیه اباعبدالله الحسین(ع)، گلزار شهدا، منطقه ۱ بوشهر، آستان مقدس امامزاده عبدالمهیمن(ع) منطقه ۲ بوشهر، مسجد جامع عطار منطقه 1 بوشهر، کارگاه ساخت ضریح جدید خیمه گاه امام حسین (ع) مستقر در مسجد عباس بن علی (ع) منطقه 1 بوشهر با قرائت دعا و مداحی «حجت الاسلام ابراهیم تشکری، عباس هاشمی، عبدالله محبوبی، حامد یوسفی، ایمان غریبی، علی موذنی» و با حضور هزاران مشتاق و دلداده و محب اهل بیت (ع) و به همت اداره اوقاف و امورخیریه، هیئت مذهبی فاطمیون، ستاد بازسازی عتبات عالیات و با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی، سپاه امام صادق (ع)، اداره کل اطلاعات، فرماندهی انتظامی استان و صدا و سیمای مرکز بوشهر برگزار شد.

حامد فکوری

انتهای پیام 

captcha