به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نمایشگاه اقدامات و دستاوردهای یک ساله وزارت آموزش و پرورش با عنوان بر مدار تحول امروز، چهارم شهریورماه، همزمان با هفته دولت با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان و مدیران کل این وزارتخانه در دبیرستان ماندگار البرز افتتاح شد و تا 10 شهریورماه، با میزبانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیرانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد. در این نمایشگاه غرفههای متعددی از معاونت فرهنگی، ابتدایی و متوسطه گرفته تا دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری، اداره کل امور زنان، تربیت بدنی و .... برپا شده است.
در هر یک از این غرفهها معاونتها و ادارات کل درصد برآمدهاند تا با بیان آماری از اقدامات خود در قالب تابلوهای رنگارنگ که حاکی از اقدامات استانی است عملکرد یک ساله خود را به نمایش بگذارند. اگرچه بسیاری از فعالیتها نوین نبوده و در امتداد فعالیتهای تکراری سابق ادامه دار شده است اما برخی از اقدامات نیز جزو اولینها و بهترینها محسوب میشود که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
معاونت تربیت بدنی از اولینهایی همچون اجرای طرح بازنگری کوله پشتی مدارس برای جلوگیری از آسیبهای ستون فقرات دانشآموزان در سال تحصیلی 96-97، احداث 154 زمین چمن مصنوعی در مدارس برای ساعت درس تربیت بدنی و اعزام کاروانهای تجهیزات ورزشی مدارس به ارزش 300 میلیارد ریال جهت تجهیز ساعت درس تربیت بدنی در سال تحصیلی 97-98 در سراسر کشور خبر داده بود.
معاونت امور زنان و خانواده نیز از اجرای برخی طرحهای ملی نام برده بود که بعضا در سالهای قبل نیز شاهد اجرایی شدن آن بودهایم. آموزش حقوق شهروندی و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی و حقوق بشر به دانش آموزان و اولیا و مربیان مدارس، طرح بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مراکز شبانه روزی با رویکرد محرومیت زدایی، بررسی نقش و سیمای زن در کتب درسی دوره ابتدایی، برپایی سلسله نشستهای هم اندیشی، بررسی نیازها، چالشها و فرصتهای پیش روی دختران دهه 80، تقویت شیوههای مهارت ارتباطی اولیا و مربیان و دانشآموزان دختر و دانشافزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار، حمایت از مدارس یاری طلب، اقدام و پیگیری جهت ورزش زنان شاغل در ساعات اداری و... از جمله این موارد بود.
معاونت آموزش ابتدایی نیز اهم دستاوردهای دفتر آموزش دبستانی را توسعه عدالت آموزشی در فرصتهای یادگیری در دوره ابتدایی، ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی مدارس دوره ابتدایی، ارتقا و بهبود آموزش و یادگیری توسط گروههای آموزشی دوره ابتدایی، اجرای طرح عید و داستان و جایگزینی آن با پیکهای نوروزی و اهم دستاوردهای دفتر آموزش پیش دبستانی را تدوین و اجرای طرحهای کیفیت بخشی به آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی از جمله انس با قرآن کریم، تقویت و تثبیت هویت کودکان ایران اسلامی، حمایت از محیط زیست و ... برشمرده است.
معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران نیز از اعزام 12 هزار و 500 نفر به اردوهای راهیان نور، بزرگداشت هفته تربیت اسلامی و تجلیل از مربیان و معاونان پرورشی، تجهیز کتابخانههای کلاسی و آموزشگاهی مدارس مناطق مختلف، اعزام هزار و 500 نفر از روحانیون و مبلغین به مدارس برای برگزاری گفتمانهای دینی سخن گفته است.
معاونت پرورشی و فرهنگی اگرچه در بخش هنری از چاپ کتابهای جدیدی همچون سکانس 16، جویبار شعر، پل پژوهش، پرسش مهر18، راهکارنامه و .. حکایت کرده بود اما اداره کل قرآن، عترت و نماز ادامه کار فعالیتهای پیشین بود. البته صحبت از چند نرم افزار و اپلیکیشن در حوزه نماز، قرآن و عترت به میان آمده است که گویا هنوز رونمایی نشده است.
معاونت متوسطه نیز کاربردی کردن آموزشهای مدرسه به خصوص حرفه آموزی به دانشآموزان برای اشتغال پس از دوران دبیرستان، تأکید بر رعایت عدالت آموزشی در سطح کشور و اولویت دادن به مناطق محروم و حاشیه شهرها و روستاها، برجسته سازی نقش بیبدیل معلم در جامعه و کارکرد معلم در تربیت انسانها، راه اندازی 640 پژوهش سرای دانشآموزی در استانهای سراسر کشور را جزو اقدامات خود برشمرده است.
این نمایشگاه مملو از تابلوهایی است که گویای صدها اقدام مفید هستند اما بهترین نمایشگاه که میتوان از آن پی به اقدامات ارزنده یک نهاد برد سطح جامعه است. اگر همین قدر از اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش از آن یاد کرده است و تا حد ایده ال نیز فاصله زیادی دارد عملیاتی شود، باید شاهد وضعیت بهتری در آینده جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی در میان این قشر باشیم. جامعهای که دانشآموزان آن تمام آینده خود را در تحصیل رشتههای پزشکی و مهندسی نمیبینند و حرفهای آموختهاند. دانشآموزانی که هویت ایرانی اسلامی خود را درک کردهاند و شیفته فرهنگ غرب نیستند و هر آنچه را میشنوند باور نمیکنند بلکه با پژوهش و تحقیق بصیرت خود را بالا میبرند. دانشآموزانی که به آینده امیدوارند و برای فردای خود برنامه ریزی کردهاندف دانشآموزانی که ....
کارآمدی برنامهها و اقدامات زمانی محقق میشود که دو عامل پایبندی به قانون و همگرایی در آن لحاظ شود. تا زمانی که قوانین تصویب شود و اما ضمانت اجرا و نظارتی بر آن وجود نداشته باشد، از حذف آزمونها سخن به میان میآوریم و آن را جزو دستاوردها میشماریم اما در عمل با مدارس متعددی روبرو میشویم که برگزاری آزمون را در دستور کار خود قرار دادهاند و همین امر باعث میشود کارآمدی لازم و تحول مد نظر شکل نگیرد.
نبود هم گرایی نیز سبب شده است دولتها و معاونتهای مختلف در طول سالهای مختلف برنامههای متعددی را رقم بزنند، اما مسلم است در فرصت کوتاه چند ساله تحقق همه آن اهداف امکان پذیر نیست. تا زمانی که هر دولت و معاونتی در پی ارائه کارنامه عملکرد ارزشمند خود و به تصویر کشیدن برتری خود باشد، هیچ کار نیمه تمامی تمام نمیشود و به ثمر نمینشیند تا شاهد کارامدی آن باشیم و صرفا با وجود گذشت 40 سال محدود به تکرار جمله «کار فرهنگی زمان بر است میشویم» غافل از آنکه 40 سال مدت زمان زیادی برای تغییر و اصلاح بوده ست.
امید است اقدامات ارزشمند سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش شامل حال دو گزینه پایبندی به قانون و همگرایی شود تا شاهد نمایشگاهی از دستاوردها در سطح جامعه و مشاهده دانشآموزانی بانشاط، فهیم، وطن پرست، مؤمن و متعهد باشیم و طبق شعار نمایشگاه بر مدار تحول حرکت کنیم.
گزارش تصویری نمایشگاه را اینجا ببینید!
انتهای پیام