تلاوت قرآن؛ لبیک‌گویی احیاگران شب عاشورا به اباعبدالله الحسین(ع)
کد خبر: 3748130
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

تلاوت قرآن؛ لبیک‌گویی احیاگران شب عاشورا به اباعبدالله الحسین(ع)

گروه فعالیت‌هایی قرآنی ــ فضیلت احیای شب عاشورا و برپایی محافل قرآنی و قرآن‌خوانی طی این شب و تأسی به امام حسین(ع) که برای راز و نیاز با حضرت حق در این شب از سپاه خصم فرصت خواست، مقابل 70 سال دانسته شده است.

به گزارش ایکنا؛ سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همواره در میان شیعیان با آغاز ایام محرم و طی دهه نخست آغاز می‌شود که اوج آن به شب زنده‌داری و احیای شب عاشورا می‌رسد.
احیایی که بنا بر پیروی از سیره امام حسین(ع) و طلب رخصت از سپاه خصم در شب عاشورا انجام می‌شود. اهمیت تلاوت قرآن نزد سالار شهیدان به اندازه‌ای است که در روز تاسوعا و نهم محرم‌الحرام یک روز را برای راز و نیاز، اقامه نماز و تلاوت قرآن وقت می‌گیرد و بنابر روایت‌ها طی آن شب تنها نوایی که از خیمه‌ها شنیده می‌شد، نوای قرآن بود.
تباکی و گریه دسته‌های سینه‌زنی، ندبه و نوحه‌سرایی، ضجه و مویه کردن به نوعی عزاداری بر اباعبدالله الحسین(ع) است اما در کنار آن نیز طبق روایتی از امام صادق(ع) بر احیای این شب تأکید شده است که آن نیز به نوعی حرام کردن خواب بر چشم‌ها به دلیل این مصیبت بزرگ و عظیم است، چنانکه آمده است «تا توانى محافظت نما بر احياى شب عيد ماه رمضان و شب عيد قربان و شب اوّل محرم و شب عاشورا و شب اوّل رجب و شب نيمه‌ شعبان و در اين شب‌ها دعا و نماز و تلاوت قرآن بسيار بكن». همچنین در روایات متعدد به تأسی به حضرت امام حسین(ع) و یارانش بر احیای شب عاشورا، عبادت و تلاوت تأکید شد.
اما در این میان نباید از فضیلت احیای این شب گذشت چنانکه بنابر آنچه که در مستدرک‌الوسائل از پیامبر(ص) فرمودند «مَنْ أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة؛ کسی ‌که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».
یکی از مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا احیای قرآن و احکام و معارف ناب محمدی در جامعه بود چیزی که باید امروزه بیش از گذشته در جامعه حاضر که با انواع ناملایمات، معضلات و تهاجمات فرهنگی و اجتماعی و مشکلات روبرو است. مشکلات و معضلاتی که از دوری قرآن و یا تنها خواندن قرآن بدون توجه به معنا و مفهوم و فقدان تدبر در آیات نورانی کلام وحی انجام می‌شود.
لذا برای تکمیل سنت عزاداری برای سالار شهیدان در شب عاشورا و پیروی از سنت اباعبدالله الحسین(ع) هستند محافل و جلسات قرآنی در استان تهران که به احیای شب عاشورا می‌پردازند و ثواب تلاوت را هدیه به سالار شهیدان و شهدای کربلا می‌کنند. مراسم «تلاوت قرآن در شب عاشورا» به‌ یاد تلاوت سالار شهیدان، همانند سال‌های گذشته و طبق سنتی قدیمی و ماندگار در منزل سیدمهدی سیف، مدرس قرآن کریم برگزار می‌شود. این جلسه معنوی ختم قرآن که به یادگار از مرحوم سیدمحمدحسن سیف، پدر این مدرس قرآن به جای مانده در منزل این مدرس قرآن برگزار می‌ شود که بعد از نماز صبح روز تاسوعا آغاز شده و تا نماز صبح روز عاشورا ادامه دارد.
همچنین مسجد جامع‌المهدی(عج) پذیرای احیاگران شب عاشورا طبق سنت هر ساله، از ساعت ۲۳:۳۰ تا اذان صبح در شهرری، فلکه اول دولت‌آباد است. این کرسی تلاوت قرآن با حضور حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای و دیگر اساتید و قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان برگزار می‌شود که ثواب تلاوت این جلسه به جسم مطهر و روح امام حسین(ع) و یاران پاکش نثار خواهد شد.
البته باید گفت چند سالیست که سنت احیای شب‌ عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم امام رضا(ع)، کربلای معلی و برخی هیئات و مساجد و برخی منازل شاهد هستیم، چه خوب است با یادآوری و تذکر آن به یکدیگر در مجالس عزاداری اباعبدا‌لله الحسین(ع) و یا ترویج آن در میان اقوام و بستگان به تبیین چرایی این شب‌زنده‌داری و همچنین گسترش این سنت زیبا همت کنیم.
صحبت پایان ما بیان روایتی ست که بر فضیلت احیای این شب تأکید می‌کند در روایات آمده است «کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کرده و زیارت امام حسین(ع) را تا صبح بخواند، خداوند او را در قیامت، درحالی‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌کند». (اقبال الاعمال، ج3، ص 45)
انتهای پیام

captcha