پاسخ قاطعانه به تروریست‌ها/حفظ ارزش‌ها با بهره‌برداری از تفکرات گنج‌های جنگ
کد خبر: 3749706
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
امیر سیاری عنوان کرد:

پاسخ قاطعانه به تروریست‌ها/حفظ ارزش‌ها با بهره‌برداری از تفکرات گنج‌های جنگ

گروه ادب ــ معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه پاسخ قاطعانه‌ای به تروریست‌ها داده می‌شود، تأکید کرد: ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس با بهره‌برداری از تفکرات و خاطرات گنج‌های جنگ حفظ شود.

پاسخ قاطعانه به تروریست‌ها/حفظ ارزش‌ها با بهره‌برداری از تفکرات گنج‌های جنگ

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از شش عنوان کتاب از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس با عناوین «دروغ بزرگ»، «امتحان بزرگ»، «میمک عاشورایی دیگر»، «جنگ آب»، جنگ نفت‌کش‌ها» و «خوف خفاش‌ها» صبح امروز، دوم مهرماه با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلاموالمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و جمعی از مقامات لشگری و کشوری در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

امیردریادار سیاری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروز در کشور به دلیل شهادت تعدادی از هموطنان عزیز در اهواز عزای عمومی اعلام شده است. ما نیز این ترور کور را محکوم کرده و قطعاً پاسخ قاطعانه‌ای به تروریست‌ها خواهیم داد.

وی در ادامه به اهداف جنگ اشاره کرد و افزود: جلوگیری از پیشرفت و پیروزی انقلاب اسلامی از اهداف مهم آغاز جنگ از سوی دشمنان بود و در بهمن ۵۷ زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، استکبار منافع نامشروع خود را از دست داد و توطئه‌های داخلی و ترور نیز در همین راستا بود و زمانی که به نتیجه نرسیدند، جنگ به راه انداختند. البته این جنگ ضمن طاغوت منطقه شدن، اهدافی جزئی را مانند تصرف خوزستان، استفاده از منابع، تسلط بر اروندرود و دسترسی بیشتر به ساحل را در پی داشت.

امیر سیاری گفت: همه امکانات اعم از امکانات آموزشی، نیروی انسانی، تأمین تجهیزات و منابع مالی در اختیار صدام قرار گرفت، تا جنگ را آغاز کند و مانع پیشرفت انقلاب شود، اما باز هم ارتش عراق موفق نبود. بسیاری از کشور‌ها نیروی انسانی در اختیار صدام قرار دادند، اما امام خمینی (ره) فرمودند: به او کمک نکنید، چون بعد از ما صدام به سراغ شما می‌آید. همین طور هم شد و با وجود کمک‌های مالی بسیار کویت به عراق، بلافاصله عراق به این کشور حمله کرد.

سیاری بیان کرد: در آغاز جنگ آسیب‌هایی به ارتش وارد شده بود و مستشارانی رفته بودند و تصمیمات اشتباهی مانند انتقال متخصصان و کارشناسان اتخاد شده بود و توطئه‌هایی نیز در داخل کشور وجود داشت و ارتش درگیر آن‌ها بود و همین امر سبب شده بود، آمادگی لازم را نداشته باشد. اما چه کسی مسئول جنگ است؟ هنوز بسیج و سپاهی تشکیل نشده بود و فقط ارتش مستقر بود، اما دیدیم فرزندان انقلابی امام خمینی (ره) چگونه کشور را حفظ کردند و اقتدار نظامی کشورمان را نشان دادند.

وی تصریح کرد: فرزندان انقلابی امام در عرصه حضور داشتند و به فرمان امام آماده شدند تا در برابر دشمن بایستند، هر چند در آن روز‌ها بسیاری از سیاسیون ترسیده بودند، اما باید تأکید کنم اگر حرکت اول جنگ انجام نمی‌شد، دشمن به میدان آزادی هم رسیده بود. چند حرکت در این میان مهم است. یکی از آن‌ها اولین روز جنگ یعنی ۳۱ شهریورماه ساعت ۱۴ بود که عراق فرودگاه‌های ما را بمباران کرد، اما چند ساعت بعد هواپیما‌های ایران، عراق را بمباران کردند. این چیزی جز غیرت، ایمان، اعتقاد و انقلابی‌گری فرزندان امام نبود. ما در این راستا عملیات ۱۴۰ فروندی را نیز شاهد بودیم. نیروی زمینی با همه آسیب‌هایی که دیده بود و با وجود مبارزاتی که علیه توطئه‌ها داشت، وظیفه‌اش را در جنگ انجام داد. اگر نیروی زمینی این‌گونه عمل نمی‌کرد دشمن اهواز را نیز می‌گرفت؛ بنابراین در دفاع مقدس، نیروی زمینی قهرمانانه جنگید و از تمامیت ارضی دفاع کرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در ادامه بیان کرد: عملیات مروارید که از سوی نیروی دریایی انجام شد، نیرو‌های دشمن را نابود کرد و اگر این کار‌ها را نمی‌کردند، ما پیروز نمی‌شدیم.

وی بیان کرد: رژیم بعثی که از سوی غرب پشتیبانی شدند و آن همه امکانات داشتند، اکنون کجا هستند؟ آن امکانات کجاست؟ آن لشگر و قبیله و عشیره کجاست؟ آثاری از آن‌ها جز بدنامی و نفرین وجود ندارد. ما در بحث امکانات حتی سیم‌خاردار نداشتیم، اما در بحث تأمین نیروی انسانی جایگاه اول را داریم. در بحث تأمین تجهیزات، تاکتیک، رزمایش، اراده و ... آنچه داریم برای خودمان است و در منطقه نیز از جایگاهی برخورداریم که کسی بدون جمهوری اسلامی ایران قادر به تصمیم‌گیری نیست و در واقع قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شویم.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: توان بازدارندگی در کشورمان به وجود آمده، زیرا اگر دشمن هراس نداشت، به کشورمان حمله می‌کرد و این‌ها نشانه پیروزی است. نقش امام خمینی (ره)، تعهد همه نیرو‌های مسلح و مردم، همدلی، هماهنگی، انسجام، جهادی فکر کردن، مدیریت جهادی، علم و دانش و مهارت و تخصصی که در نیرو‌های مسلح به ویژه ارتش وجود داشت، از عوامل این پیروزی بود و نباید آن‌ها را فراموش کنیم.

وی در ادامه به وظیفه ارتش جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ما وظیفه داریم فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس را به نسل فعلی و آینده منتقل کنیم و جوانان امروز و آینده باید بدانند تمامیت ارضی کشور چگونه حفظ شده است. تنها جنگی که میلی‌متری از خاک کشورمان از دست نرفته همین دفاع مقدس است. ما می‌توانیم با متوسل شدن بر پیشکسوتان که گنج هستند و کسانی که در صحنه‌های جنگ حضور داشتند، این فرهنگ و ارزش را حفظ کنیم. از خاطرات و تفکرات آن‌ها بهره‌برداری کنیم و در عرصه تولید شعر، فیلم، تئاتر و ... فعالیت جدی‌تری انجام دهیم؛ چراکه امکانات بسیاری داریم و در این زمینه با وجود کار‌های بسیاری که انجام شده، زمینه برای فعالیت بسیار است.

امیر دریادار سیاری یادآور شد: اکنون نیز استقرار دائم و استمرار مأموریت وجود دارد و اکنون نیز همان سنگر‌ها و ازخودگذشتگی‌ها هست و باید برای دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و ... تبیین شود تا بدانند امنیت و حفظ تمامیت ارضی به راحتی به دست نیامده است. ما با داشتن توان رزمی و بازدارندگی در مقابل هر دشمنی ایستادگی خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام روح الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با تسلیت ایام محرم و شهادت عده‌ای از هموطنان‌مان به دست تروریست‌ها گفت: از خدا می‌خواهم دشمنان این مرزوبوم را هر چه زودتر خوار و ذلیل بگرداند.
وی با اشاره به نقش ارتش در ثبات جمهوری اسلامی ایران افزود: این موضوع باید در جلسات متعدد مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. انقلاب اسلامی از بدو پیدایش تا پیروزی و معماری همواره دشمن دشمنان بشریت بوده است. در ایام قبل از پیروزی انقلاب مناسبات بین‌المللی که حاکم بر جهان بود، یک رقابت بین شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و غرب به رهبری آمریکا بود. آن‌ها جهان را به دولت‌های اقماری تقسیم کرده بودند و تلاش می‌کردند حوزه نفوذ خود را توسعه دهند.
وی ادامه داد: با همه اختلافات ایدئولوژیک در سرتاسر جهان، عجیب بود که بر سر انقلاب اسلامی وحدت‌نظر داشتند و بر این عقیده بودند که انقلاب به پیروزی نرسد. در غرب نظام لیبرالیستی و در شرق نظام مارکسیستی حاکم بود که دشمنی مشترک به نام نظام اسلامی، که انقلاب اسلامی داعیه‌دار آن بود، داشتند.
حسینیان تصریح کرد: وقتی انقلاب به پیروزی رسید، دشمنی‌های داخلی و خارجی ادامه یافت؛ شورش ترکمن‌ها در شمال ایران، برخی کرد‌ها در غرب و الاحوازیه در جنوب ایران در ابتدا به حمایت اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت و غرب نیز جنگ تحمیلی را ترتیب داد که هشت سال طول کشید.
وی در ادامه بیان کرد: ارتش با تمام مشکلاتی که وجود داشت و پیکره و شیرازه آن از هم گسیخته بود، اما با جنگی حسینی و عاشورایی توانست ارتش عراق را متوقف کند. هشت سال با تمام سختی و مظلومیت از آرمان‌های انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی دفاع کردند. نقش ارتش در سازماندهی نیرو‌ها و آموزش آن‌ها در پیروزی کشورمان مؤثر بود و صد‌ها هزار نیروی مسلح به شهادت رسید و هزاران جانباز تقدیم انقلاب شد.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: کسانی که در جنگ حضور داشتند و خودشان به چشم خود حماسه‌آفرینی‌ها را دیدند و دفاع ارتش را با تمام وجود لمس کردند، باید ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس را به نسل‌های آینده انتقال دهند. جوهر و قلمی که پشتوانه و انتقال‌دهنده حماسه‌آفرینی‌ها به نسل‌های آینده است، همان مدادالعلماست.
وی در پایان یادآور شد: تاکنون ۵۰ جلد از تاریخ دفاع مقدس منتشر شده و این امر ادامه می‌یابد. من از امیر سیاری خواهش می‌کنم تنها به نیرو‌های زمینی بسنده نشود و خاطرات نیروی دریایی و هوایی نیز به ثبت برسد و حفظ شود؛ ما مردان جنگ هستیم و نباید در این زمینه سهل‌انگاری کنیم.

در پایان این مراسم از سه جلد مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس رونمایی شد. جلد ۴۸ با عنوان «دروغ بزرگ» که به بررسی وقایع مرداد ماه ۱۳۶۳ می‌پردازد و نمونه‌های بی‌شمار نقض قوانین بین‌المللی، عهدشکنی و دروغ‌گویی رژیم بعث عراق و متحدان غربی و عربی‌اش را در دوران جنگ تحمیلی روایت می‌کند؛ جلد ۴۹ با عنوان «امتحان بزرگ» که درباره واکاوی وقایع شهریورماه ۱۳۶۳ است و جلد ۵۰ با عنوان «میمک، عاشورایی دیگر» که با استفاده از اسناد، گزارش‌های روزانه جنگ، مصاحبه‌ها و ... به بررسی وقایع و رخداد‌های مهر سال ۶۳ می‌پردازد.
همچنین، از امیر نبی کریمی، سعید پورداراب و فرهاد بهروزی، نویسندگان آثار یادشده، با اهدای هدایا و لوح تجلیل شد.
 
انتهای پیام

 

captcha