محسن قریب، عضو هیئت مدیره انجمن گردشگری ایران، در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه گردشگری هنوز در ایران به جایگاه حقیقی خود دست نیافته است و ارزش آن شناخته شده نیست، گفت: موضوع گردشگری در دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است و اقتصاد کشورهای توسعهیافته تا حد زیادی از همین موضوع متنفع شده است، اما در ایران هنوز در این عرصه به موفقیت دست نیافتهایم.
وی ادامه داد: این امر در دو دهه ابتدایی بعد از انقلاب که کشور که دچار جنگ بود قابل قبول بود، اما در دو دهه اخیر چیزی جز بیتوجهی و عدم اولویتدهی به این موضوع را نمیتوان عامل کمرنگ بودن صنعت گردشگری در کشور دانست.
وی ارزآوری و ایجاد اشتغال را از مزیتهای صنعت گردشگری خواند که میتواند حتی در چنین شرایط بحرانی، که کشور دچار آن شده است، راهگشا باشد و تصریح کرد: در سیاستهای کلی نظام و در قالب سند چشمانداز نیز اعلام شده است که تا سال 1404 باید به 20 میلیون گردشگر خارجی برسیم؛ این در حالی است که هفت سال بیشتر زمان باقی نمانده و ما نزدیک به شش میلیون گردشگر خارجی داریم.
رئیس هیئت مدیره گروه هتلهای آریا ادامه داد: برای دست یافتن به این هدف باید در زمینه هتلسازی، فرودگاهها، ترانسفر، راهنمای تور ظرفیتها را به چهار برابر برسانیم. اگر کشور به اهمیت صنعت گردشگری واقف بود و برای آن اولویت در نظر میگرفت، به لحاظ جذب سرمایهگذار و ایجاد مشوقهای خاص برنامهریزی میکرد.
قریب تسهیل شرایط سرمایهگذاری، در نظر گرفتن معافیتهای مختلف مالیات و عوارض، ارائه بستههای تشویقی برای سرمایهگذاران، به حداقل رساندن نرخ زمین برای پروژههای گردشگری و در نظر گرفتن اقساط بلندمدت را از جمله شرایطی دانست که میتواند به بهبود وضعیت گردشگری و تقویت آن در کشور منجر شود.
وی ایران را از نظر داشتن امنیت، جاذبههای فرهنگی، طبیعی، تاریخی و مذهبی از قابلیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار دانست و گفت: با وجود این برخی زیرساختها مهیا نیست تا بتوان از این ظرفیتهای بینظیر استفاده کرد.
در کشور 5 راهنمای مسلط به زبان چینی داریم
قریب در ادامه افزود: برای مثال براساس مجوزهای اتحادیه راهنمایان تور در کشور پنج راهنمای مسلط به زبان چینی این مجوز را دارند. این عدد در برابر ادعا برای جذب گردشگر به هیچ وجه معقول نیست. به تبع آن رستورانهای چینی نیز برای گردشگران وجود ندارد. شعار توسعه گردشگری داده میشود، اما هیچ شواهدی مبنی بر ایجاد زیرساختها وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره انجمن گردشگری ایران یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح دنیا را جذب گردشگر برشمرد و گفت: گردشگران موجود پس از حضور در ایران و شناخت آداب و رسوم فرهنگ ایرانی اسلامی رغبت بیشتری به این کشور پیدا میکنند، چراکه بر ضد ایران در دنیا سیاهنماییهایی شده است، ولی وقتی امنیت و جاذبههای فرهنگی مختلف را در ایران مشاهده میکنند، جذب این فرهنگ میشوند.
وی به عملکرد آژانسهای مسافرتی و راهنمایان گردشگران در ترویج هنرمندانه فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره و بیان کرد: گردشگران خارجی هنگام سفر به شیراز، اصفهان، یزد و تهران با فعالیتهایی که از سوی مسئولان تورها انجام میشود، تا حدی با این فرهنگ آشنا میشوند، اما روال موجود با ایدهآل فاصله دارد و از تمام ظرفیتها بهرهوری صورت نمیگیرد.
قریب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز برند حلال در دنیا بیش از 170 میلیارد دلار ارزآوری برای کشورهای مختلفی که به تبلیغ آن میپردازند در پی دارد، گفت: ایران از این برند برخوردار است اما از آن بهره نمیبرد و در این زمینه دچار رکود شده است و با دیده سهل به آن نگریسته و برای آن اهمیتی قائل نشده است. در صورتی که تبلیغ برند حلال میتواند گردشگران متعددی را به کشور وارد کند.
انتهای پیام